۰ نفر

نخستین شواهد از ابتلای دایناسور‌ها به عفونت تنفسی!

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۲۱
کد خبر: 610269
نخستین شواهد از ابتلای دایناسور‌ها به عفونت تنفسی!

دانشمندان بقایای اولین دایناسور مبتلا به عفونت تنفسی را که ۱۵۰ میلیون سال قبل می‌زیسته است، کشف کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ دانشمندان نخستین شواهد از ابتلای دایناسور‌های «دوتیرکی» گردن دراز را به عفونتی تنفسی شبیه به کرونا پیدا کردند.

دانشمندانی که در حال مطالعه بقایای فسیل شده یک دایناسور «دوتیرکی» جوان که از نوع دایناسور‌های گردن دراز گیاه خوار با پا‌های تنه مانند و دمی قدرتمند بودند، دریافتند که این غول ژوراسیک از یک عفونتی تنفسی رنج می‌برد که به بیماری شبیه به ذات الریه و کرونا بوده است.

به گفته این محققان، علائم این بیماری شامل سرفه، آبریزش بینی، تب، بی حالی و تنفس سخت بوده است. طبق اعلام دانشمندان، این دایناسور کشف شده ممکن است در اثر علائمی به مانند کرونا جان خود را از دست داده باشد.

این دایناسور که در محاوره آن را «دالی» (Dolly) می‌خوانند و از لحاظ علمی با نام «MOR ۷۰۲۹» شناخته می‌شود، نخستین بار در ایالت مونتانای آمریکا در تاریخ ۱۹۹۰ یافت شد. حال تحلیل‌های جدید از بقایای وی در «موزه دایناسور دشت بزرگ» در ایالت مونتانای امریکا، برجستگی‌های استخوانی غیر عادی را در برخی از استخوان‌های گردن این حیوان نشان می‌دهد.

دکتر کری وودراف، از مرکز تحقیقاتی در ایالت مونتانای آمریکا گفت: همه ما چنین علائمی را تجربه کرده ایم؛ علائمی مانند سرفه، مشکل تنفسی، تب و ... و حالا اینجا یک دایناسور با قدمت ۱۵۰ میلیون سال پیش وجود دارد که مانند همه ما هنگام مریضی، احساس ناخوشایندی داشته است.

او گفت: این عفونت فسیلی به ما کمک می‌کند تا بیماری‌های باستانی را به طور کامل ردیابی کنیم و همچنین به درک بهتری از انواع بیماری‌هایی که ممکن است منجر به انقراض دایناسور‌ها شده باشد، برسیم.

نتایج این تحقیقات تازه در نشریه علمی «Scientific Reports» منتشر شده است.