۰ نفر

تاثیر سلنیوم بر بهبود عملکرد مغز

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۲۴
کد خبر: 609757
تاثیر سلنیوم بر بهبود عملکرد مغز

طبق یک مطالعه، «سلنیوم» ماده معدنی موجود در بسیاری از غذاها می‌تواند تاثیر شناختی سکته مغزی را معکوس کرده و حافظه در زمان پیری را تقویت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر تارا واکر محقق ارشد در موسسه مغز کوئینزلند (QBI)، گفت: مطالعات انجام شده در مورد تأثیر ورزش بر پیری مغز نشان می‌دهد که سطح پروتئین ناقل سلنیوم در خون به دلیل فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

دکتر واکر افزود: ما در ۲۰ سال گذشته می‌دانیم که ورزش می‌تواند نورون‌های جدیدی در مغز ایجاد کند، اما واقعاً متوجه نشده ایم که چگونه.

تیم تحقیقاتی از دانشگاه کوئینزلند، بررسی کردند که آیا مکمل‌های سلنیوم می‌توانند اثرات ورزش را تکرار کنند یا خیر.

دکتر واکر گفت: "مدل‌های ما نشان داد که مکمل سلنیوم می‌تواند نوروژنز را افزایش دهد و شناخت را در موش‌های مسن بهبود بخشد. سطح نسل جدید نورون‌ها در موش‌های مسن به سرعت کاهش می‌یابد. وقتی مکمل سلنیوم به موش‌ها داده شد، تولید نورون‌ها افزایش یافت. نقص‌های شناختی مشاهده شده در سنین بالا را معکوس کرد.

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که توسط خاک و آب جذب می‌شود و در غذا‌هایی مانند غلات، گوشت و آجیل‌ها یافت می‌شود که بیشترین میزان آن در آجیل برزیلی است.

محققان همچنین آزمایش کردند که آیا سلنیوم بر کاهش شناختی که گاهی پس از سکته مغزی رخ می‌دهد و بر حافظه و توانایی یادگیری افراد تأثیر می‌گذارد، تأثیر دارد یا خیر.

دکتر واکر افزود که این یافته‌ها راه درمانی جدیدی را برای تقویت عملکرد شناختی در افرادی که به دلیل سلامت ضعیف یا کهولت سن قادر به ورزش نیستند، باز کرده است.. او توضیح می‌دهد، "با این حال، مکمل‌های سلنیوم نباید جایگزین کاملی برای ورزش در نظر گرفته شوند و مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند برای شما مضر باشد. فردی که رژیم غذایی متعادلی از میوه ها، آجیل ها، سبزیجات و گوشت دارد، معمولا سطح سلنیوم خوبی دارد. اما در سالمندان، به‌ویژه آن‌هایی که بیماری‌های عصبی دارند، مصرف مکمل سلنیوم می‌تواند مفید باشد.»