۰ نفر

برای چه نوع علائم کرونایی نیاز به پزشک داریم؟

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 609260
برای چه نوع علائم کرونایی نیاز به پزشک داریم؟

فوق‌تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی گفت: بروز علائم خفیف کووید۱۹ جز در بیماران زمینه‌ای و گروه‌های ریسک‌پذیر، نیازمند مراجعه به مراکز بهداشت و درمان و انجام تست پی سی آر برای تشخیص نوع بیماری نخواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ مجید مختاری با بیان اینکه همه علائم تنفسی نیاز به انجام تست پی سی آر ندارد، افزود: اکنون ۹۰ درصد از سویه‌های کرونا در جامعه مربوط به اومیکرون است و مراجعه به مراکز بهداشت و درمان با بروز هرگونه علائم خفیف برای انجام تست پی سی آر و معالجه، بی‌تردید مراکز درمانی کشور را فلج خواهد کرد.

وی ادامه داد: برخی علائم بیماری هم ناشی از حساسیت‌های فصلی است بنابراین با بروز یک علامت خفیف همچون عطسه یا آبریزش بینی مراجعه به پزشک ضروری نیست.

مختاری اظهارداشت: آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی کشور نیز توان آزمایش و ارزیابی بخش اعظم جامعه را به یکباره نخواهند داشت و از لحاظ علمی هم انجام تست پی سی آر با بروز یک علامت خفیف منطقی نخواهد بود.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: انجام تست پی سی آر با بروز علائم خفیف کووید۱۹ برای گروه‌های ریسک‌پذیر (آسیب‌پذیر) همچون بیماران زمینه‌ای، مبتلایان به نارسایی قلبی، کلیوی و ریوی، بیماران سرطانی، دیالیزی، کورتن درمانی‌ها و بیماران ضعف ایمنی (که در معرض خطر قرار دارند) ضروری است.

انجام تست پی سی آر با بروز علائم خفیف کووید۱۹ برای بیماران زمینه‌ای، مبتلایان به نارسایی قلبی، کلیوی و ریوی، بیماران سرطانی، دیالیزی، کورتن درمانی‌ها و بیماران ضعف ایمنی (که در معرض خطر قرار دارند) ضروری است

مختاری تاکید کرد: این جمعیت به عنوان گروه هدف باید برای تشخیص بیماری (اومیکرون، دلتا، آنفولوآنزا و...) به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند. کرونا دلتا نیز همچنان در کشور شایع و این مساله هم نباید فراموش نشود.

آیا شیوع اومیکرون جهان را وادار به تزریق دز چهارم واکسن کرونا می‌کند؟

وی درباره ضرورت تزریق دز چهارم واکسن کرونا گفت: اکنون درباره این مساله در جامعه بین‌الملل، علمی و ایمنی‌شناسی اتفاق نظر وجود ندارد همچنین مباحثی در مورد عوارض تمدید مکرر دزهای این واکسن خاص برای مهار کرونا مطرح می‌شود.

مختاری افزود: همچنین احتمال می‌رود، به تدریج با گذشت سه تا چهار هفته، بخش اعظمی از جمعیت به سویه جدید اومیکرون مبتلا شده و به طور خودکار ایمن شوند و ضرورتی برای تزریق دز چهارم وجود نداشته باشد. برخی مبتلایان به طور خفیف به این سویه مبتلا شده و ممکن است، متوجه گذران دوره بیماری هم نشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: براساس آخرین اطلاعات، برخی کشورها مانند کانادا و استرالیا نیز اکنون به طرف تزریق دز چهارم واکسن کرونا نرفته و تولید واکسن برای اومیکرون را به عنوان دز چهارم یا بوستر به تعویق انداخته‌اند.

مختاری اضافه کرد: شرکت داروسازی فایزر به عنوان پیشگام تولید واکسن اومیکرون اعلام کرد، تولید این واکسن تا اواخر مارچ (اسفند و فروردین) هم آماده نمی‌شود. در این مصاحبه همچنین رئیس این شرکت احتمال می‌دهد، بشر اصلا نیازمند دز چهارم این واکسن نباشد.

بروز علائم خفیف کووید۱۹ مستلزم مراجعه به مراکز درمان نیست

اکنون مطالعات متعددی در نقاط مختلف دنیا برای بررسی ضرورت تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای مقابله با کووید۱۹ آغاز شده است.

نتایج برخی یافته‌ها نشان می‌دهد، تزریق این دز برای مقابله با سویه اومیکرون به عنوان سویه غالب در سراسر دنیا، به اندازه دز سوم این واکسن، میزان آنتی‌بادی بدن را افزایش نمی‌دهد اما دستیابی به نتایج قطعی در این باره و تعیین ضرورت تزریق دز چهارم مستلزم ادامه و تکمیل مشاهدات پزشکی است.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکشنبه ۲۸ آذر، ورود اولین مورد از سویه جدید اومیکرون به ایران را تایید کرد.

قدرت انتقال و سرایت این سویه به گفته متخصصان حوزه بهداشت و درمان سه برابر کرونا دلتا بوده و به منظور پیشگیری از موج بیماری شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات و تزریق واکسن کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.