۰ نفر

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد؛

سیگار کشیدن عملکرد شناختی مغز را مختل می کند

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۰۰
کد خبر: 609150
سیگار کشیدن عملکرد شناختی مغز را مختل می کند

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن حتی در موارد نادری که باعث فشار خون بالا یا دیابت نمی شود، همچنان با بازده ضعیف مغز و اختلال در عملکرد شناختی به خصوص در افراد ۶۰ ساله و بالاتر همراه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سیناپرس، gilmorehealth نوشت: فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ اثرات منفی بر سلامت مغز دارند. با این حال، افراد سیگاری ۶۰ ساله و بالاتر، حتی اگر دچار این دو بیماری به شدت مرتبط با سیگار نشده باشند، باز هم در خطر اختلال شناختی هستند.

مطالعه ‌ای که در نشست انجمن سکته مغزی آمریکا در نیواورلئان ارائه شد نشان داد که صرف ‌نظر از هرگونه مشکل سلامتی دیگر، هر چه افراد بیشتر سیگار بکشند در تست‌های شناختی بدتر عمل می ‌کنند. 

نیل اس. پاریخ (Neal S. Parikh) پژوهشگر این مطالعات که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ هجری شمسی) روی ۳۲۴۴ شرکت ‌کننده با میانگین سنی ۶۹ سال تحقیق و بررسی انجام داده بود، می ‌گوید: کسی که به طور منظم سیگار می ‌کشد حتی اگر از سلامتی خوبی برخوردار باشد همچنان در خطر بازده ضعیف مغز است.

او گفت:در این آزمایش ها، هر شرکت کننده چهار آزمون برای سنجش توانایی های شناختی خود از جمله حافظه کلامی، توانایی تفکر، سرعت پردازش اطلاعات و دامنه توجه انجام داد. در ادامه بررسی ها نشان داد که سطح بالاتر کوتینین که نشانگر سیگار کشیدن در بدن است، با عملکرد ضعیف ‌تر در پردازش سرعت، توجه و حافظه همراه بوده اما در عملکرد طبیعی در حافظه کلامی و مهارت های زبانی تغییری ایجاد نمی کرد.

پاریخ در این باره گفت: ما شگفت زده شدیم که سیگار به تنهایی و بدون عوامل مهمی چون فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲ بر توانایی های شناختی تأثیر می گذارد. او تاکید می کند که سیگار کشیدن برای سلامت مغز مضر است.

به گفته وی، اگرچه این مطالعه نتوانسته است یک رابطه علی واقعی بین سیگار کشیدن و زوال شناختی ایجاد کند، با این حال ترک سیگار همچنان باید در اولویت اصلی افراد سیگاری در تمام سنین باشد.