۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

چگونه واکسن آسترازنکای تقلبی را تشخیص دهیم؟

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۰۲
کد خبر: 609112
چگونه واکسن آسترازنکای تقلبی را تشخیص دهیم؟

یک اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه گفت: واکسن‌ها در سیستم و زنجیره وزارت بهداشت خریداری می‌شوند و هرچه در خارج از این سیستم وجود داشته باشد، نمی‌توان راجع به اصالت آن نظر داد.

اقتصادآنلاین - نادیا سیه‌کار؛ واکسن آسترازنکا یکی از واکسن‌های محبوب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در میان مردم است‌. سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای از کشف واکسن کرونای تقلبی آسترازنکا در ایران خبر داده است. این واکسن‌ها در ماه اکتبر (مهر و آبان) به‌صورت غیرقانونی درون شیشه‌های دست دوم واکسن آسترازنکا پر شده و در بازار سیاه فروخته شده‌اند.

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، در واکنش به برخی اخبار مبنی بر تقلبی بودن واکسن آسترازنکا در ایران، گفت: تمامی واکسن هایی که در نظام واکسیناسیون کشور در مراکز و پایگاه ها استفاده شده، اعم از آسترازنکا یا دیگر واکسن ها مستقیما از شرکت های تولید کننده در دنیا خریداری شده و با نظارت دقیق در سطح کشور توزیع و مصرف شده است.

اقتصاد آنلاین در این راستا، به مصاحبه با دکتر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران پرداخت.

دکتر یونسیان با بیان این موضوع که هرکسی از بازار واکسن آسترازنکا بخرد، باید خطر تقلبی بودن واکسن را به جان بخرد، توضیح داد: واکسن‌ها در سیستم و زنجیره وزارت بهداشت خریداری می‌شوند و هرچه در خارج از این سیستم وجود داشته باشد، نمی‌توان راجع به اصالت آن نظر داد.

وی افزود: چون وزارت بهداشت واکسن را رایگان توزیع می‌کند و از طرفی قبلا هزینه‌ای برای خرید واکسن ها پرداخت کرده است، دلیلی ندارد واکسن تقلبی وارد کند.

آن چه که مربوط به واکسن‌های تقلبی می‌شود، خارج از سیستم وزارت بهداشت بوده است.