۰ نفر

تاثیر زمان خواب در لاغری!

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۰۱
کد خبر: 609010
تاثیر زمان خواب در لاغری!

محققان آمریکایی در یک پژوهش بسیار جالب در نوع خود، متوجه شده اند که افزایش زمان خواب می تواند با کمتر کردن کالری دریافتی بدن به شکلی موثر به کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی بینجامد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محققان بین الملل معتقدند درک علل زمینه‌ای چاقی و نحوه پیشگیری از آن، بهترین راه برای مبارزه با اپیدمی چاقی است. همه‌گیری چاقی کنونی، بیشتر با افزایش کالری دریافتی به جای عدم انجام فعالیت های ورزشی قابل توضیح است.

اخیرا نیز نتایج یک تحقیق در مورد تاثیر خواب کافی بر میزان کالری دریافتی، که در نشریه JAMA Internal Medicine  منعکس گردیده اند، ممکن است به طور کلی طرز فکر ما را در مورد تکنیک های کاهش وزن تغییر دهند.

در این تحقیق که با هدایت دانشمندانی از دانشگاه شیکاگو و دانشگاه ویسکانسین-مدیسون بر روی 80 فرد بزرگسال جوان و دارای اضافه وزن انجام شده، مشاهده گردید افزایش مدت زمان خواب به 8.5 ساعت، می تواند باعث کاهش دریافت کالری کلی افراد به میزان متوسط 270 کیلو کالری در روز شود.

به گفته این محققان، در طول سالیان مختلف، ما و دیگر محققان نشان داده‌ایم که محدودیت در خواب می تواند بر تنظیمات اشتهای فرد تأثیر بگذارد و منجر به افزایش مصرف غذا شود و به دنبال آن، شخص در معرض خطر افزایش وزن قرار گیرد.

پس منظقی است اگر پرسیده شود اگر این اتفاقی است که با کم‌خوابی رخ می‌دهد، آیا می‌توان یا طولانی تر کردن خواب، برخی از این پیامدهای نامطلوب را معکوس کرد؟

آن ها می گویند: طبق بررسی هایی که ما در این باره انجام دادیم، افرادی که مدت زمان خواب خود را افزایش دادند، توانستند کالری دریافتی خود را به طور متوسط 270 کیلوکالری در روز کاهش دهند و حفظ اثرات چنین اقدامی به معنای کاهش وزنی معادل 12 کیلوگرم است.

یکی از جالب ترین جنبه های این مطالعه، سادگی مداخله ای است که به واسطه آن انجام می شود. متخصصان می توانند به آسانی و طی یک جلسه مشاوره، افراد را برای تغییر عادات خواب خود متقاعد کنند و از این طریق، دست یابی آن ها را به نتایج به دست آمده در این تحقیق، آسان کند.

محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب به عنوان یک مداخله کلیدی در این رابطه عمل می کند.

مجریان این تحقیق اشاره کرده اند، ما در تحقیقات قبلی خود متوجه شده بودیم که خواب برای تنظیم اشتها مهم است. اکنون نیز نشان داده‌ایم که بدون ایجاد هیچ تغییر دیگری در سبک زندگی، می‌توان زمان خواب را افزایش داد و از این طریق کالری کمتری دریافت کنید. چنین موضوعی واقعا می تواند به افرادی که سعی در کاهش وزن دارند کمک موثری نماید.