۰ نفر

چند دلیل که مردان باید امگا۳ مصرف کنند!

۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴
کد خبر: 608848
چند دلیل که مردان باید امگا۳ مصرف کنند!

امگا 3 یا روغن ماهی دارای فواید بی نظیری برای جلوگیری از بیماری ها مخصوصا برای مردان می باشد. امگا 3 را میتوانید از مواد غذایی یا مکمل ها دریافت کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ امگا 3 یا روغن ماهی یک مکمل رژیمی است و تحقیقات نشان می‌ دهد که فواید زیادی برای سلامتی و جلوگیری از بیماری های خاص دارد؛ بعلاوه این که برای مردان نیز فواید بی‌شماری دارد و می‌ تواند به بهبود وضعیت نعوظ و باروری آن ها کمک کند.

افرادی که امگا 3 دریافت می‌ کنند و به اندازه کافی اسید چرب در رژیم غذایی شان وجود دارد؛ از این فواید بهره مند هستند اما اگر این مواد غذایی را استفاده نمی کنید، باید از مکمل امگا 3 کمک بگیرید که در این قسمت از بهداشت و سلامت  در مورد فواید آن برای مردان و خطرات احتمالی آن صحبت خواهیم کرد.

تعریف روغن ماهی

روغن ماهی از انواع مختلفی از ماهی ها گرفته می‌ شود که یکی از آنها تن ماهی است‌. کارخانه داران معمولاً روش های مختلفی را برای گرفتن تن ماهی استفاده می‌ کنند اما رایج‌ترین روش یک روش چهار مرحله‌ای است که در آن ماهی را می پزند، پرس می کنند، فیلتر می‌ کنند و روغن را به صورت سانتریفیوژ می گیرند.

روغن ماهی سرشار از اسید چرب غیر اشباع چند رشته ای امگا 3 است که یک اسید چرب ضروری می باشد که بدن خودش نمی‌ تواند آن را درست کند‌. مصرف روغن ماهی و امگا 3 می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد.

خواص و فواید امگا 3 برای مردان

روغن ماهی تاثیر بسیار زیادی در سلامت افراد دارد که در این قسمت فواید آن را برای تان توضیح خواهیم داد:

باروری و سلامت جنسی

شاید این موضوع خیلی مورد بحث و گفتگو قرار نگرفته باشد؛ اما مکمل امگا 3 فواید زیادی برای سلامت جنسی و باروری مردان دارد. مطالعه ای در سال 2017 اثرات اسید چرب امگا 3 را روی مردان بررسی کرده و متوجه شده که باعث بهبود وضعیت نعوظ در مردان می شود و اختلال نعوظ را از بین می برد.

بسیار مهم است در ذهن تان داشته باشید که این موضوع در مورد مطالعات حیوانی اطلاعات یکسان را ارائه نمی دهد. اگر چه مطالعات قبلی نشان می‌ داد که امگا 3 در هر صورت می تواند باعث بهبود عملکرد نعوظ شود؛ اما مطالعات جدید همه را در این باره یکسان نمی‌ داند. به خاطر همین به اطلاعات بیشتر و دقیق تری نیاز است؛ همچنین مطالعات نشان می دهد که روغن ماهی به تنهایی باعث بهبود اختلال نعوظ نمی شود اما می تواند موثر باشد.

سلامت ذهنی

تحقیقات نشان می‌ دهد افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، فشار خون پایین تری دارند. مطالعه ای روی 23 نفر انجام شد که به آن ها مکمل امگا 3 داده بودند تا علائم افسردگی آنها در عرض 3 هفته بررسی شود و متوجه شدند که بین افسردگی و استفاده از امگا 3 رابطه عکس وجود دارد؛ یعنی هر چقدر که افراد بیشتر امگا 3 مصرف کنند، وضعیت ذهنی آنها بهبود پیدا می‌ کند و از اختلالات ذهنی در آن ها جلوگیری می شود؛ مخصوصاً در افرادی که سنین بالاتری دارند.

سلامت قلب

سلامت قلب اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا همیشه از هر چهار نفر یک نفر به خاطر بیماری قلبی از دنیا می‌ رود و در نتیجه باید مراقبت از خود را افزایش داد. مصرف ماهی می‌ تواند اثر محافظت‌کننده ای روی قلب داشته باشد و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

امگا 3 یک نوع چربی در خون است که بدن به آن نیاز دارد. اگر مقدار آن خیلی زیاد باشد، خطر بیماری قلبی افزایش پیدا می‌ کند. روغن ماهی به کاهش سطح تری گلیسیرید بالا و فشار خون کمک می کند‌.

مصرف روغن ماهی و خودِ ماهی نیز تا حد زیادی کلسترول بد را پایین می آورد. اگرچه منابع مختلف، فواید دیگر روغن ماهی را برای سلامت قلبی عروقی اعلام کرده‌ اند‌.

سلامت چشم

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن امگا 3 می تواند به سلامت چشم کمک کند. مطالعه ای در سال 2017 نشان داده است که روغن ماهی تأثیر زیادی در بیماری‌ های التهابی چشم مانند خشکی چشم دارد. مطالعه دیگری در سال 2019 نشان می‌ دهد؛ افرادی که به طور منظم میوه تازه و سبزیجات و ماهی می‌ خورند، کم تر در معرض ابتلا به بیماری های چشم هستند.

در واقع آکادمی آمریکا اعلام کرده است که روغن ماهی باعث کاهش مشکلاتی مثل خشکی چشم می شود. مطالعه دیگری در سال 2018 این قضیه را به اثبات رسانده است که مصرف مکمل روغن ماهی می‌ تواند برای خشکی چشم از داروهای پلاسبو تأثیرگذارتر باشد.

متخصصان چشم پیشنهاد می‌ کنند که مکمل امگا 3 را در صورت نیاز مصرف کنید یا این که محصولات ماهی را در رژیم غذایی خود بیشتر جای دهید تا از مشکلات چشم جلوگیری شود.

خطرات احتمالی امگا 3

قبل از این که بخواهید به سراغ مکمل امگا 3 بروید، پیشنهاد می‌ کنیم خطرات احتمالی آن را بشناسید. درست است که امگا 3 می تواند از مشکلات مختلفی مثل سرطان پروستات جلوگیری کند اما مطالعه ای در سال 2013 اشاره کرده است که مصرف زیادِ آن ممکن است باعث افزایش خطر سرطان پروستات باشد و کاملا تاثیر عکس بگذارد؛ بنابراین باید خیلی مراقب باشید که مصرف زیاد امگا 3 رابطه مستقیمی با انواع سرطان از جمله پروستات دارد. بعضی از افراد هم در صورت مصرف بالای این مکمل، ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند که شامل بدبویی دهان، بدمزگی داخل دهان، اسهال، نوسانات روحی، حالت ها و دیگر مشکلات گوارشی می شود.

چگونه مصرف امگا 3 را افزایش دهیم؟

سه نوع اصلی اسید چرب امگا 3 وجود دارد که دو مورد از آن ها در روغن ماهی هست. یک مورد دیگر از طریق روغن‌ های گیاهی مانند سویا یا روغن کانولا به دست می آید.

زمانی که صحبت از اسید چرب ضروری می شود، منظور اسید چربی است که بدن نمی تواند آن را بسازد و حتما باید از رژیم غذایی آن را دریافت کنید تا بتواند از مواد مغذی آن استفاده کند. البته نکته مهم و ضروری این است که همه چیز را به مقدار متعادل استفاده کنید.

نوع EPA و DHA در انواع اسید چرب به طور رسمی اعلام نشده است که توسط افراد استفاده شود و همه چیز باید طبق تشخیص پزشک باشد. میزان مورد نیاز برای مصرف مکمل ها به این راحتی‌ ها محاسبه نمی‌ شود و پزشک متخصص، باید آن را تشخیص دهد؛ به عنوان مثال 1000 میلی گرم روغن ماهی از یک برند خاص، ممکن است از یک برند دیگر مقدار بیشتری اسید چرب امگا 3 داشته باشد.

اما شما می ‌توانید با مصرف مواد غذایی زیر امگا 3 را به بدن خودتان برسانید:

    ماهی و غذاهای دریایی مخصوصاً تن ماهی و ماهی سالمون، دانه هایی مثل دانه چیا، روغن گردو، سویا و روغن کانولا.

    انواع تخم مرغ، ماست و نوشیدنی های حاوی سویا.