۰ نفر

عدم ابتلای مجدد به سرطان با ایمنی‌ درمانی

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۰۴
کد خبر: 608543
عدم ابتلای مجدد به سرطان با ایمنی‌ درمانی

اولین بیمارانی که تحت ایمنی‌درمانی قرار می‌گیرند یک دهه بعد همچنان عاری از سرطان هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ یاهونیوز، محققان  گزارش کردند، دو بیمار که به‌نوعی سرطان خون مبتلا بودند ۱۰ سال پس از دریافت درمان هیچ نشانه‌ای از این بیماری را نشان نمی‌دهند این درمان با استفاده از سلول‌های ایمنی خود بیمار بود که در برابر حمله سرطانی تغییر یافت.

بهبودی بیماران نشان می‌دهد که اثرات ایمنی درمانی با سلول‌های تی، درمانی امیدوارکننده اما در حال حاضر بسیار پرهزینه و ممکن است در برخی افراد پایدار باشد.

لازم به ذکر است، ایمنی‌درمانی با سلول‌های تی (CAR-T) نوعی روش درمان سرطان است که با استفاده از روش‌های سلولی درمانی بر پایه ایمنی‌درمانی و مهندسی ژنتیک برای بهبود بیماران مبتلا به انواع سرطان‌های خونی و با استفاده از سلول‌های خونی خود فرد بیمار انجام می‌شود.

کارل جون، ایمونولوژیست و انکولوژیست در دانشگاه پنسیلوانیا، آمریکا گفت: اکنون می‌توانیم نتیجه بگیریم که سلول‌های تی کایمریک گیرنده آنتی‌ژن (CAR-T) می‌توانند بیماران مبتلا به لوسمی را بر اساس این نتایج درمان کنند. ما نیاز به تعداد بیشتری از بیماران داریم تا پیگیری شوند اما حداقل در این دو بیمار دیگر سرطان خون وجود ندارد.

ایمنی‌درمانی با سلول‌های تی شامل جمع‌آوری سلول‌های تی (نوعی سلول ایمنی) از خون بیمار، اصلاح سلول‌ها به گونه‌ای که گیرنده‌ای داشته باشند تا سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و سپس از بین ببرند، رشد سلول‌های تی و تزریق دوباره آنها به خون بیمار است.

ایمنی‌درمانی با سلول‌های تی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان چندین نوع لوسمی و لنفوم همچنین مولتیپل میلوما تایید شده است. همچنین در کارآزمایی‌های بالینی برای درمان طیف وسیعی از سرطان‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. درمان‌ها امیدوارکننده بوده‌اند اما می‌توانند با خطراتی ازجمله ایجاد سندرم آزادسازی سیتوکین و اثرات عصبی همراه باشند.

آنچه محققان دریافتند این بود که سه بیمار مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL، سرطانی با پیشرفت آهسته که از مغز استخوان شروع می‌شود و به سمت خون می‌رود) در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه پنسیلوانیا به‌عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی که ایمنی و اثربخشی درمان ارزیابی می‌کرد درمان CAR-T دریافت کردند.

جون گفت: دو بیمار در آن سال بهبودی کامل پیدا کردند و محققان سلول‌های تی (CAR-T) بیمار را در طول زمان تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که ۱۰ سال بعد سلول‌ها همچنان فعال بوده و سلول‌های تی سلول‌های سرطانی را تحت نظر دارند و هیچ سلول سرطان خون شناسایی نشد.

سلول‌ها نیز مانند سلول‌های تی طبیعی در بیماران تکامل یافته‌اند؛ آنها از سلول‌های تی قاتل فعال به نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به‌نام سلول‌های تی کمکی تبدیل شدند که در کنار هم قرار گرفتند اما همچنان قادر به کشتن سلول‌های سرطانی بودند.

به گفته محققان، تحقیق در مورد چگونگی حفظ بهبودی دشوار است.

جون گفت: آن‌ها نمی‌توانند تعیین کنند که آیا همه سلول‌های سرطانی از بین رفته‌اند یا به‌طور تصادفی ظاهر می‌شوند و همچنان توسط سلول‌ها کشته می‌شوند اما از نظر بالینی بیمار درمان می‌شود زیرا ۱۰ سال بعد سرطان خون وجود ندارد.

به خاطر داشته باشید که این درمان برای همه بیماران یا همه انواع سرطان‌ها موثر نیست. تحقیق جدید جزئیاتی را در مورد نحوه عملکرد سلول‌های CAR-T ارائه می‌دهد و می‌تواند به بهبود درمان برای موثر بودن در افراد بیشتر کمک کند.

جی جوزف ملنهورست، ایمونولوژیست در دانشگاه پنسیلوانیا و محقق دیگر این تحقیق گفت: یادگیری عمیقی که در این آزمایش‌ها ایجاد شده کلیدی است و ما را به مرحله بعدی می‌رساند. چالش علمی بزرگ این است که چگونه می‌توان آن را در سرطان‌های جامد (تومورهای جامد) به‌کار گرفت. اکثر سرطان‌ها تومورهای جامد ایجاد می‌کنند که توسط پروتئین‌ها و سلول‌هایی احاطه شده‌اند و سلول‌های CAR-T برای نفوذ به آنها تلاش می‌کنند.

یافته‌های این تحقیق در مجله نیچر(Nature) منتشر شد.