۰ نفر

آنتی بیوتیک ها تأثیری در درمان کرونا ندارند

۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۵۱
کد خبر: 608539
آنتی بیوتیک ها تأثیری در درمان کرونا ندارند

عضو کمیته علمی کرونا ضمن تشریح علائم شایع اومیکرون در کودکان گفت: مصرف آنتی بیوتیک ها تأثیری در درمان کرونا ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، با گسترش سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون در کشور، شاهد افزایش ابتلای گروه سنی کودکان به این بیماری هستیم. طبق اعلام وزارت بهداشت 20 درصد مبتلایان در موج ششم کرونا با اومیکرون را کودکان تشکیل می‌دهند.

دکتر سید احمد طباطبایی، درباره علائم شایع اومیکرون در کودکان به گفت: بیشترین علائم شامل عفونت‌های تنفسی فوقانی یعنی گلودرد، خارش و سوزش گلو، آبریزش بینی، عطسه است؛ تب نیز ممکن است در کودکان دیده شود.

وی افزود: سردردهای شدید و استفراغ نیز ممکن است در کودکان بروز پیدا کند؛ علائمی مانند اسهال و تشنج نیز به ندرت در پی ابتلا به کرونا در کودکان دیده می‌شود.

عضو کمیته علمی کرونا ادامه داد: معمولاً شاهد ابتلای خوشه‌ای خانواده‌ها به کرونا هستیم. ممکن است در افراد مختلف یک خانواده شدت و ضعف و مدت زمان بروز علائم یکسان نباشد.

دبیر بورد ریه اطفال تصریح کرد: اگر کودک و یا فرد مبتلا به کرونا دچار تنفس تند، تنگی نفس، سرفه‌های خشک زیاد و درگیری ریوی نباشد نیاز به اقدام درمانی خاصی نیست و صرفاً درمان علامتی انجام می‌شود یعنی داروهای ضدتب و ضددرد و آنتی‌هیستامین‌ها تجویز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد تجویز برخی داروها مانند "سیتریزین" و آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند "آزیترومایسین" هستیم در حالی که تجویز این داروها جایی در پروتکل درمانی کرونا ندارد.

به گفته وی در موارد خفیف بیماری، صرفا درمان‌های علامتی و نگهدارنده شامل تأمین مایعات، استراحت و مرطوب کردن هوا کفایت می‌کند.

طباطبایی تأکید کرد: افراد مبتلا به کرونا از تماس با دودهای عنبرنسارا، اسپند و آتش بپرهیزند تا دچار مشکل در تنفس نشوند.