۰ نفر

اگر هنوز سیگار می کشید بخوانید!

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶
کد خبر: 607988
اگر هنوز سیگار می کشید بخوانید!

بسیاری از افراد زمانی که احساس ناراحتی، تنش، اضطراب یا حتی استرس دارند؛ به راحتی به سیگار کشیدن روی می‌آورند و فکر می‌کنند تنها راه آرامش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ اگر معتقدید سیگار کشیدن استرس را کاهش می‌دهد، تنها نیستید. همه ما از عوارض سیگار کشیدن آگاه هستیم. حتی نوشته‌های روی پاکت سیگار هم فریاد می‌زنند که سیگار برای سلامتی مضر است. با این حال بعضی نمی‌توانند از آن دست بکشند. به برخی افراد هشدار داده می‌شود که ترک فوری سیگار می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. افسانه‌های بیشتری وجود دارند که مردم تمایل دارند آن‌ها را باور کنند.

با این حال، میلیون‌ها نفر به دلیل باور‌های نادرست سیگاری‌ها در مورد سیگار کشیدن، هر روز زندگی خود را به خطر می‌اندازند و آن‌ها را مجبور می‌کنند، خلاف تصمیم‌های خود به سیگار کشیدن ادامه دهند.

در این گزارش برخی از تصورات اشتباه درباره سیگار، افسانه‌ها و حقایق در مورد سیگار کشیدن را مورد بررسی قرار داده ایم.

فیلتر‌ها عوارض بد سیگار کشیدن را غیرفعال می‌کنند

هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که ثابت کند سیگار‌های فیلتر واقعاً ایمن‌تر هستند؛ اما این یک افسانه است که مردم معتقدند فیلتر‌ها سیگار را ایمن‌تر از سیگار‌های بدون فیلتر می‌کنند. واقعیت این است که فیلتر‌ها از هیچ کس در برابر مواد شیمیایی موجود در سیگار محافظت نمی‌کنند. آن‌ها برای کوچک کردن ذرات دود طراحی شده اند که جذب نیکوتین را آسان‌تر می‌کنند. این باعث افزایش اعتیاد می‌شود.

 آیا شما از آن دسته افرادی هستید که نمی‌خواهید سیگار را ترک کنید؟! زیرا به شما در سوزاندن کالری و کاهش وزن کمک می‌کند؟! ماده فعال نیکوتین موجود در سیگار به افزایش مصرف انرژی و کاهش اشتها کمک می‌کند. همان دلیلی که بعد از ترک سیگار اضافه وزن پیدا می‌کنید. وقتی سیگار را ترک می‌کنید، دیگر اشتهای شما سرکوب نمی‌شود و می‌توانید بیشتر غذا بخورید که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. با این حال، افزایش وزن لزوماً نتیجه ترک سیگار نیست.

سیگار به کاهش استرس کمک می‌کند

 آیا برای مقابله با استرس خود سیگار می‌کشید؟! اگر بله، به شما کمکی نمی‌کند. خوب، آیا می‌دانستید که سیگار باعث کاهش استرس نمی‌شود؛ برعکس می‌تواند استرس و تنش را افزایش دهد؟ نیکوتین احساس آرامش فوری ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که افراد سیگار می‌کشند با این باور که استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. با این حال، این اثر برای همیشه باقی نمی‌ماند و موقتی است. حتی اعتیاد شما به سیگار را افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن گاه به گاه آسیبی نمی‌رساند

 اگر فکر می‌کنید که سیگار کشیدن گاه به گاه بسیار بی ضرر است؛ در اشتباهید. هر بار که سیگار می‌کشید می‌تواند به قلب، ریه‌ها و سلول‌های بدن شما آسیب برساند. به یاد داشته باشید که هیچ نوع بی خطری از تنباکو و سطح امنی از قرار گرفتن در معرض دود تنباکو وجود ندارد.

سیگار‌های الکترونیکی قابل اطمینان‌تر هستند

 هیچ نوع بی خطری از تنباکو وجود ندارد؛ حتی سیگار‌های الکترونیکی که به نام ویپینگ نیز شناخته می‌شوند. درست مانند سیگار، سیگار‌های الکترونیکی حاوی نیکوتین مایع و سایر مواد شیمیایی سمی هستند. یک داروی مضر و اعتیاد آور که می‌تواند از طرق مختلف بر سلامت شما تاثیر بگذارد. حتی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد افزایش دهد.

خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهد

این یک واقعیت شناخته شده است که سیگار کشیدن باردار شدن را برای یک زن دشوارتر می‌کند و زن در معرض خطر بیشتری برای باردار نشدن است. با این حال، نه تنها زایمان زودرس، بلکه سیگار کشیدن نیز می‌تواند خطر سقط جنین، حاملگی خارج رحمی، وزن کم نوزاد هنگام تولد و … را افزایش دهد.

کسالت را ​​تسکین می‌دهد

ما قبلاً این افسانه را رد کرده ایم که سیگار به کاهش استرس شما کمک نمی‌کند؛ اما در عوض می‌تواند اضطراب و تنش شما را افزایش دهد. بنابراین تلاش برای کشیدن سیگار برای رهایی از کسالت هم می‌تواند تسکین فوری بدهد؛ اما استفاده هر بار از سیگار برای رهایی از این احساس می‌تواند شما را به آن معتاد کند.

تنباکوی بدون دود سالم‌تر است

این کاملاً اشتباه است؛ زیرا تنباکوی بدون دود، تنباکویی است که نیکوتین را همراه با سایر موادی که باعث سرطان می‌شوند، فراهم می‌کند. اگرچه فرد آن را به داخل ریه‌ها استنشاق نمی‌کند؛ اما از طریق مخاط دهان جذب می‌شود و از طریق جریان خون در تمام قسمت‌های بدن گردش می‌کند.

محیط اطراف تحت تاثیر دود قرار نمی‌گیرد

سیگار کشیدن دست دوم که به عنوان سیگار کشیدن غیر ارادی نیز شناخته می‌شود، به همان اندازه خطرناک است. سیگار کشیدن غیر فعال می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، حمله قلبی یا سکته مغزی و سایر بیماری‌های جدی را افزایش دهد؛ بنابراین افراد در معرض افراد سیگاری، بیشتر در خطر هستند.