۰ نفر

زیرسویه های جدید اومیکرون آمدند

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۶
کد خبر: 607716
زیرسویه های جدید اومیکرون آمدند

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد اکنون برای اعلام پیروزی علیه کرونا بسیار زود است و بر ضرورت حفظ هوشیاری در مقابل سویه های جدید و واکسیناسیون تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پایگاه خبری اینترنتی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: تدروس آدهانوم در یک کنفرانس خبری گفت اکنون بسیار نگران افزایش شمار تلفات اومیکرون در بیشتر مناطق جهان  هستیم و هنوز برای اعلام پیروزی هر کشوری در مقابل این بیماری بسیار زود است.

این مقام بین المللی گفت بیماری های موسمی نادیده گرفته شده، بر جوامع در حاشیه مانده و فقیر تاثیر می گذارند و همه گیری کرونا وضعیت را وخیم تر کرده و مانع ارائه خدمات و درمان چنین بیماری هایی شده است.

آدهانوم افزود: از زمان اولین شناسایی اومیکرون در تقریبا ۱۰ هفته پیش تقریبا ۹۰ میلیون مبتلا به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است که بیش از آمار گزارش شده در کل سال ۲۰۲۰ است.

این مقام بین المللی هشدار داد نگران روایت هایی در برخی از کشورها هستیم مبنی بر این که به دلیل واکسن و به دلیل میزان بالای سرایت اومیکرون و شدت کمتر آن جلوگیری از انتقال این ویروس دیگر چندان ممکن نیست و ضرورتی ندارد اما هیچ یک از این مطالب درست نیستند.

آدهانوم بر ضرورت دسترسی همگانی به واکسیناسیون تاکید کرد و افزود: سویه اومیکرون در حال حاضر زیرسویه های دیگری نیز دارد.

وی افزود: اکنون به ویژه در حال رصد زیر سویه های «بی ای ۱/BA.۱»، «بی ای ۲/BA.۲» و «بی ای ۳/BA.۳» اومیکرون است.  این ویروس بسیار خطرناک است و همچنان در مقابل دیدگان ما در حال تغییر و تحول است. سازمان جهانی بهداشت تاکنون قادر به ردیابی و شناسایی زیرسویه های نگران کننده اومیکرون شامل BA.۲ بوده است.

ماریا وَن کرخوف مقام سازمان جهانی بهداشت گفت ما هنوز همه مسائل را درباره این ویروس نمی دانیم و از سویه های مختلف آن و مسیر آینده آن بی خبر هستیم.

دو زیر سویه اومیکرون تاکنون در سراسر جهان درحال گسترش است و نگرانی هایی را درباره مبتلا کردن واکسینه شده ها و غیر واکسن زده ها برانگیخته است.

دانمارک، انگلیس، سنگاپور و هند شاهد افزایش متبلایان به کووید در ارتباط با زیرسویه BA.۲  و BA.۳ هستند.

کارشناسان می گویند سویه اومیکرون آخرین سویه کووید-۱۹ نخواهد بود.

پیشتر سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که اطلاعات اولیه نشان می دهد زیر سویه BA.۱  نسبت به سویه اصلی اومیکرون بیماری خفیف تری ایجاد می کند و در ۵۷ کشور جهان شناسایی شده است.

این سازمان افزود هنوز اطلاعات زیادی درباره تفاوت زیرسویه های اومیکرون وجود ندارد اما تحقیقات چندی نشان داده که شدت ابتلای BA.۲ که به «سویه مخفی کار» هم شناخته می شود نسبت به اومیکرون اصلی و زیر سویه BA.۱ بیشتر است.