۰ نفر

شیوع این بیماری در زنان دارای دیابت بارداری

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۶
کد خبر: 607602
شیوع این بیماری در زنان دارای دیابت بارداری

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری در معرض خطر ابتلا به طیف وسیع‌تری از مشکلات قلبی عروقی نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ یورکالرت، محققان بیان کردند: افرادی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند (معروف به دیابت بارداری)، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات قلبی در مراحل بعدی زندگی قرار دارند. با این حال، در مورد طیف وسیعی از مشکلات قلبی عروقی که می‌تواند در میانسالی برای کسانی که سابقه دیابت بارداری دارند ایجاد شود، کمتر شناخته شده است.

اکنون، در تحقیق جدیدی که در نشست سالانه انجمن پزشکی مادر و جنین (SMFM) با نام جلسه بارداری (The Pregnancy Meeting) ارائه و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، محققان یافته‌هایی را ارائه خواهند کرد که نشان می‌دهد، دیابت بارداری با افزایش خطر ابتلا به پیامدهای قلبی عروقی متنوع‌تر از آنچه پیش از این تصور می‌شد در مراحل بعدی زندگی مرتبط است.

محققان با استفاده از شرکت‌کنندگان در بانک زیستی بریتانیا، پایگاه‌ داده‌ای حاوی اطلاعات سلامتی حدود ۵۰۰ هزار شرکت‌کننده را مورد بررسی قرار دادند که شامل سلامت قلبی عروقی ۲۱۹ هزار و ۳۳۰ زن بود که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ حداقل یک نوزاد به دنیا آورده بودند.

نتایج نشان داد که ۱۳۰۹۴ زن (۶.۰ درصد) دچار مشکلات قلبی عروقی شدند و زنان با سابقه دیابت بارداری بیشتر در معرض خطر انواع مشکلات قلبی عروقی قرار داشتند و این خطر با افزایش سن افزایش یافت.

پس از تعدیل متغیرهای مداخله‌گر، زنان با سابقه دیابت بارداری در معرض خطر بیشتری برای طیف وسیعی از شرایط قلبی عروقی ازجمله بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، سکته، بیماری شریان محیطی، نارسایی قلبی، نارسایی میترال و فیبریلاسیون دهلیزی قرار داشتند.

یکی از محققان این تحقیق،  سئونگ می لی، فوق تخصص مادر و جنین و دانشیار زنان و زایمان در کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول، کره جنوبی گفت: «می‌دانیم که دیابت بارداری می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود. این تحقیق میزان مشکلات سلامت قلب را که می‌تواند مدت‌ها پس از زایمان ایجاد شود به ما نشان می‌دهد. گام بعدی این است که ببینیم چه نوع اقدامات پیشگیرانه‌ای را می‌توان در دوران بارداری انجام داد تا با امیدواری از بروز بیماری قلبی عروقی در مراحل بعدی زندگی جلوگیری شود».

نتایج این تحقیق در نشریه Obstetrics and Gynecology (AJOG) منتشر شده است.