۰ نفر

چگونه رفتارهای اعتیادی را درمان کنیم؟

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۲۵
کد خبر: 607442
چگونه رفتارهای اعتیادی را درمان کنیم؟

شیوع جهانی بیماری کرونا و به دنبال آن مشکلات اقتصادی، آسیب های اجتماعی زیادی را درپی داشته است. به گفته کارشناسان از مشکلات مهمی که شاهد افزایش آن در دوران همه گیری کرونا هستیم، اوج گیری رفتارهای اعتیادی مانند مصرف مواد مخدر و استفاده بیش از حد از اینترنت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد بحران کرونا افراد بیشتری را به سمت مصرف مخدرها سوق داده است. همچنین تشدید عوامل موثر بر گرایش استفاده از مخدر مانند فقر و نابرابری در جریان بحران کرونا، عامل گسترش استفاده از این مواد شده است و این روند منفی احتمالا تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این، شرایط خاص کشورها و همه گیری بیماری کرونا، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و ادامه دار شدن آموزش های غیرحضوری زمینه گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد به اینترنت را نیز فراهم کرده است. 

علی خردمند عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره آسیب های اعتیاد در دوران کرونا گفت: پاندمی کووید - ۱۹ سبب آسیب های جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی زیادی به جوامع بشری شده و سیستم های بهداشتی و سلامت کشورها خسارت های زیادی را متحمل شده اند.

وی افزود:‌ از مشکلاتی که شاهد افزایش آن در دوران همه گیری کرونا هستیم، اوج گیری رفتارهای اعتیادی است. عواملی مانند قرنطینه، جداسازی، استرس و اضطراب، بیکاری و خانه نشینی، افزایش اوقات فراغت و دسترسی به اینترنت، سبب افزایش این گونه رفتارها شده است.

برای درمان اعتیاد به اینترنت چه کنیم؟

به گفته کارشناسان، اولین گام در درمان گرایش زیاد به فضای مجازی یا به اصطلاح اعتیاد به اینترنت این است که باور کنیم مشکلی وجود دارد. یکی از مشکلات در این زمینه این است که میزان استفاده از اینترنت قابل ثبت و محاسبه نیست و افراد برای این منظور هیچ محدودیتی برای خود قائل نیستند. 

برخی باور دارند که اعتیاد به فضای مجازی یک مساله زودگذر است و اظهار می‌دارند که خود به خود برطرف می‌شود اما پژوهش‌ها نشان  نیمی دهند که برای رهایی از اعتیاد به اینترنت، باید یکسری رفتارهای اصلاحی را در پیش گرفت؛ مانند استفاده از نرم افزارهایی که ساعات استفاده از اینترنت و نحوه استفاده از آن را کنترل می کند. 

یکی دیگر از راه های درمان اعتیاد به اینترنت، دارودرمانی است؛ به این ترتیب که اگر فردی مبتلا به این مشکل باشد، احتمالا به اختلال زیربنایی اضطراب یا افسردگی مبتلا است که با دارو قابل درمان است.

همچنین مطالعات نشان داده است که فعالیت فیزیکی نیز می‌تواند با افزایش سطح سروتونین خون، در درمان اعتیاد به اینترنت موثر باشد.

شایعه مبتلانشدن معتادان به کرونا عامل افزایش مصرف موادمخدر

خردمند اظهار داشت: نتایج بررسی های انجام شده نشان می دهد به طور مشخص، گرایش به مصرف مواد مخدر و اعتیاد در دوران پاندمی کرونا افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: شایعه مبتلا نشدن معتادان به کووید-۱۹ و بیکاری ناگهانی ناشی از همه گیری کرونا به خصوص در افراد کم درآمد، مشکلات بسیاری ایجاد کرد که از جمله آن می توان از افزایش خطر گرایش به مصرف مواد و اعتیاد در جامعه نام برد.

خردمند تاکید کرد: همچنین در طول پاندمی کرونا تغییراتی در الگوی مصرف مواد مخدر هم مشاهده شد، به طوری که دسترسی به مواد ناخالص‌تر افزایش یافته و به همین دلیل مسمومیت ناشی از مواد مخدر بیشتر گزارش شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مشکل دیگر در دوران پاندمی کرونا، اختلال در فرآیندهای خدمت رسانی مراکز درمان سوءمصرف مواد است که لغزش و ترک درمان را در افراد مراجعه کننده به مراکز درمان سوءمصرف مواد سبب شده است.

وی تاکید کرد که به طور کلی پاندمی کرونا و اعتیاد دو پدیده همه گیر هستند که همزمانی این دو تهدیدی بزرگ برای بهداشت عمومی جامعه است.  

خردمند با بیان اینکه ضرر و زیان در افراد آسیب‌پذیر جامعه از جمله افراد وابسته به مواد مخدر بیشتر است، گفت: ضعیف تر بودن دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در این افراد نسبت به اقشار دیگر، بی خانمانی و توقف برنامه های توانبخشی و بازتوانی در طول قرنطینه دوران پاندمی کرونا باعث افزایش خطر در این افراد شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: قرار است در کنگره سلامت مردان با موضوع "سلامت مردان در دوران پساکرونا" به بررسی تاثیرات پاندمی کرونا روی پدیده اعتیاد و بالعکس تاثیرات اعتیاد بر بیماری کرونا پرداخته شود.

ششمین کنگره سلامت مردان با موضوع "سلامت مردان در دوران پساکرونا" با محورهای "سلامت روان" و "تروما و حوادث" مقارن با هفته سلامت مردان از سوم تا ششم اسفند ۱۴۰۰ توسط مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.