۰ نفر

احتمال ایجاد لخته خون با تزریق آسترازنکا چقدر است؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۵۵
کد خبر: 607354
احتمال ایجاد لخته خون با تزریق آسترازنکا چقدر است؟

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: عارضه شدید آسترازنکا که همان لخته خون است، چهار نفر در یک میلیون نفر در افراد جوان ممکن است رخ دهد و این درصد اصلا درصد بالایی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: سرعت انتشار اومیکرون در حال حاضر در کشور جهشی، برق آسا و سریع است، به طوری که ممکن است در ادامه روز بین  ۳۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شوند. 

او در ادامه گفت: روش گسترش بیماری به احتمال زیاد تا اوایل اسفند به اوج می‌رسد و ممکن است تا چند هفته در اوج بماند. پس از آن درصورتی که کنترل این بیماری به شیوه صحیح انجام شود، به تدریج سیر نزولی پیدا خواهد کرد. 

عضو کمیته علمی کشوری گفت: به نظر می‌رسد در حال حاضر باید شروع به اعمال دوباره محدودیت ها کنیم. همانطور که پیشنهاد محدودیت ها از سوی کمیته علمی کشوری کرونا درارتباط با اماکنی مانند رستوران ها، مراکز ورزشی و مراکز خرید ارائه شده است. البته در شرایط فعلی هم کسانی که در این مراکز کار می‌کنند باید واکسیناسیونشان را تکمیل کرده باشند و هم افرادی که به این مکان ها مراجعه می‌کنند، باید حتما واکسن زده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و ماسک بزنند. افراد به طور کلی از تجمعات غیرضروری خودداری کنند.

او تصریح کرد: بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نیز به نظر می‌رسد به صلاح است که به تاخیر بیافتد. به احتمال زیاد یکی از پیشنهادات کمیته علمی کشوری کرونا در ادامه برای اعمال محدودیت ها نیز افزایش دورکاری ادارات است.

مردانی افزود: در شرایط فعلی بیشترین موارد ابتلای کرونای اومیکرون در بیماران سرپایی است و تعدادی نیز منجر به بستری می‌شوند. در حال حاضر بخش های کودکان تکافوی بستری آنها را دارند و اگر در پیک اپیدمی برای کودکان نیاز به بخش های ویژه پیدا کنیم، مسلما از این جهت در مضیقه هستیم، زیرا تعداد بخش های آی سی یو نوزادان و اطفال در کشور بسیار کم است. 

عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با وضعیت کادر درمان و وضعیت ذخایر دارویی در کشور گفت: به نظر می‌رسد تمهیدات لازم برای ذخایر دارویی اندیشیده شده است، البته عمده بیماران اومیکرون با استراحت در بستر و خوردن مایعات بهبودی پیدا می‌کنند و به داروی خاص یا بستری نیاز ندارند. کمبود پرسنل پزشکی در این پیک ممکن است بیشتر نقش بازی کند. به ویژه اینکه عده ای از پرسنل در این پیک خودشان دچار کرونا می‌شوند. به همین دلیل دستورالعمل اخیر سازمان جهانی بهداشت این است که مرخصی های پرسنل پزشکی به پنج روز کاهش یابد و گفته شده است که بعد از پنج روز می توانند با یک ماسک دو لایه یا دو ماسک سر کار حاضر شوند. 

او درارتباط با وضعیت واکسیناسیون دز سوم در کشور گفت: تاکنون ۲۰ میلیون نفر از مردم دز سوم واکسن را دریافت کرده اند. اخیرا جهشی نیز در دز سوم رخ داده است اما به نظر می‌رسد کافی نیست. همه افرادی که دو دز را دریافت کرده اند حتما برای دریافت دز سوم عجله کنند. 

مردانی در ارتباط با تعلل برخی افراد برای دریافت واکسن آسترازنکا گفت: مردم باید بدانند واکسنی که در حال حاضر دریافت می‌کنند واکسن اول و آخرشان نیست و ممکن است واکسن نوبت چهارم و پنجم هم داشته باشیم. در نتیجه نباید معطل نوع خاصی از واکسن بمانند و خودشان را در معرض آسیب های ناشی از ابتلای به این ویروس قرار دهند. 

او در ادامه گفت: از طرفی واکسن آسترازنکا واکسن خوبی است و حتما در حد نیاز اقدام به واردات آن خواهد شد. متاسفانه زمانی این واکسن کمتر طرفدار داشت اما وقتی که چیزی کم می‌شود طرفدار پیدا می‌کند، درحالی که واکسنی را باید تزریق کنیم که در جلوگیری از مرگ و میر موثر است و همه واکسن های موجود به اندازه کافی چنین ویژگی را دارند. 

مردانی در ارتباط با عوارض واکسن آسترازنکا گفت: عارضه شدید آسترازنکا که همان لخته خون است، چهار نفر در یک میلیون نفر در افراد جوان ممکن است رخ دهد و این درصد اصلا درصد بالایی نیست. در نتیجه جای نگرانی وجود ندارد و از طرفی میزان عوارض آن نیز قابل مقایسه با دیگر واکسن های موجود است و نمی‌توان نتیجه گیری کرد که واکسنی را به خاطر عوارض محدودش تزریق نمی‌کنیم.