۰ نفر

فرانسوی ها برای مبارزه با اومیکرون چه دارویی می خورند؟

۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۲۲
کد خبر: 606905
فرانسوی ها برای مبارزه با اومیکرون چه دارویی می خورند؟

ماه گذشته با اوج گرفتن اومیکرون در فرانسه، مقامات بهداشتی این کشور استفاده از درمان جدیدی را برای مقابله با این سویه مجاز دانستند و در عین حال تاثیرگذاری دو درمان از سه دارویی که پیش از این مجوز گرفته بود در مقابله با اومیکرون رد و کنار گذاشته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو؛  یورونیوز نوشت؛ روش درمانی «سوتروویماب» (Sotrovimab در فرانسه Xevudy نامیده می‌شود) که پادتن مونوکلونال است اوایل ژانویه گذشته در فرانسه مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرد. آنتی‌بادی‌های مونوکلونال در واقع مولکول‌های تولید شده در آزمایشگاه هستند.

از سوی دیگر فرانسه از درمان‌های قبلی تنها داروی شرکت آسترازنکا با نام «اووشلد» (Evusheld) را در مقابل سویه اومیکرون موثر عنوان کرد و در سبد درمانی کشور برای مقابله با این سویه نگه داشت. این دارو به‌طور پیشگیرانه به‌ویژه در افرادی که بدن آن‌ها به واکسیناسیون مقاوم است تجویز می‌شود. همچنین افرادی که سابقه واکنش‌های حساسیتی بالا به واکسن‌ها را دارند از این دارو می‌توانند استفاده کنند. این دارو شامل دو نوع پادتن مونوکلونال است که به صورت دو تزریق جداگانه وارد بدن فرد می‌شود.

با توجه به اینکه «اووشلد» جنبه پیشگیری دارد بنابراین تنها داروی پادتنی مورد استفاده در فرانسه برای مقابله با اومیکرون «سوتروویماب» است. این دارو ساخت شرکت بریتانیایی گلاکسواسمیت‌کلاین (GSK) است که برای افراد بالای ۱۲ سال که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در معرض خطر به ابتلای نوع شدید آن هستند تجویز می‌شود.

اومیکرون برخی از درمان‌ها را منسوخ کرده است

طبق گفته مقامات فرانسوی «سوتروویماب» ظرف پنج روز پس از شروع علائم باید تجویز شود و به صورت وریدی استفاده می‌شود.

داروی روناپرو (Ronapreve)، محصول شرکت داروسازی «روش»، پیش از این برای سویه دلتا در فرانسه تجویز می‌شد، اما مقامات بهداشتی این کشور گفتند که این دارو در مقابل سویه اومیکرون تاثیری ندارد. از سوی دیگر داروی شرکت ایلای لی‌لی شامل پادتن‌های مونوکلونال (bamlanivimab/etesivimab) نیز به طور کامل برای درمان کرونا در فرانسه حذف شد.

پاکسلووید فایزر در فرانسه

پس از آنکه آژانس دارویی اروپا در تاریخ ۲۱ ژانویه مجوز استفاده قرص «پاکسلووید» (Paxlovid) شرکت داروسازی فایزر را صادر کرد، فرانسه به‌عنوان نخستین کشور اروپایی این قرص‌ها را از چند روز پیش به‌عنوان گزینه دیگری برای درمان کرونا و سویه اومیکرون وارد بازار دارویی خود کرد و از جمعه نخستین بیماران می‌توانند از این دارو استفاده کنند.

این قرص برای درمان افراد در معرض خطر در نظر گرفته شده است که باید ظرف پنج روز پس از بروز علائم به منظور جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و تبدیل شدن بیماری به نوع شدید و مرگ بیمار مصرف شود.

با وجود تعداد محدود دارو‌ها برای پیشگیری و همچنین درمان بیماری کووید-۱۹ مقامات بهداشتی فرانسه بار‌ها اعلام کرده‌اند که هیچ دارویی نمی‌تواند جایگزینی برای واکسیناسیون باشد.