۰ نفر

علت حساسیت پوست چیست؟

۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبر: 606697
علت حساسیت پوست چیست؟

دغدغه ی همیشگی افراد با پوست حساس مراقبت از آن بوده است. داشتن اطلاعات درست و کامل از پوست حساس به مراقبت و نگهداری بهتر آن کمک میکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ گاهی اوقات ممکن است روز خوبی نداشته باشیم و احساس کنیم که این موضوع روی جسم مان هم تاثیر گذاشته است. داخل بدن ما تا حد زیادی واکنش هایش را روی جسم و پوست ما نشان می دهد. هیچ پوستی به خودیِ خود پوست بدی نیست اما گاهی اوقات حساس می‌ شود و واکنش شدیدی نسبت به محصولات مورد استفاده دارد که در این قسمت از بهداشت و سلامت قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم.

پوست حساس یعنی چه؟

تعریف دقیق و واضحی برای پوست حساس وجود ندارد و هرکس پوست منحصر به فردی دارد. عموماً پوست حساس پوستی است که به راحتی دچار حساسیت می شود و کاملا واضح است که احساسات ناخوشایند مانند خارش، سوزش، درد، قرمزی و ورم همگی جزء علائم رایج پوست حساس هستند. این علائم ممکن است بعد از استفاده از یک سری محصولات به صورت طبیعی باعث ایجاد واکنش شود.

این روز ها مردم درک بیشتری نسبت به پوست حساس پیدا کرده اند. بیش از 60 درصد خانم‌ ها و بیش از 50 درصد آقایان گزارش کرده اند که پوست حساسی دارند. ممکن است که خانم ها حساسیت پوست خود را بیشتر بفهمند، زیرا پوست خانم ها نازک‌تر است و بیشتر از محصولات مختلف استفاده می کنند و در نتیجه زودتر متوجه حساسیت می شوند.

علل؛ چه چیزی باعث ایجاد پوست حساس می شود؟

بروز هر نوع حساسیت پوستی، دلایلی دارد که شامل:

ترک در دیواره های پوستی

دیواره پوستی باعث حساسیت پوست می شود. پوست عملکردهای مختلفی در بدن دارد تا از خود در برابر سموم و مواد حساسیت‌زا محافظت کند و رطوبت را داخل خودش نگه دارد و در واقع از چربی‌ هایی مانند سرامید و لیپید استفاده می‌ کند تا بتواند این دیواره را حفظ کند. زمانی که این دیواره ترک بخورد یا بشکند، سموم و مواد حساسیت زا داخل پوست نفوذ می کنند، رطوبت از آن بیرون می‌ آید و خشکی، قرمزی و خارش ایجاد می‌ شود.

صابون ها و پاک کننده ها باعث می‌ شوند که این چربی های محافظتی در هم بشکنند و رطوبت آن بیرون بریزد؛ دقیقاً شبیه به شستن ظرف های کثیف با صابون و مایع ظرفشویی است که چربی ها و مواد باقیمانده را بیرون می‌آورد‌ و همین امر باعث تخریب دیواره محافظتی می‌ شوند و پوست حساس را به وجود می‌ آورد.

محصولات پوستی نامناسب

محصولاتی که حاوی اسید ها و رتینوئید ها و رتینول ها هستند، برای کاهش چین و چروک و بهبود تناسب پوستی استفاده می‌ شوند که از طریق لایه برداری پوست عمل می‌ کنند و لایه محافظتی پوست را بر می دارند و باعث می ‌شوند که پوست حساسیت بیشتری پیدا کند.

اگزما و آلرژی های پوستی

بعضی دیگر از وضعیت های پوستی مانند آلرژی ها و اگزما باعث ایجاد به هم ریختگی هایی در عامل محافظتی می‌ شود و پوست حساس را ایجاد می‌ کند؛ بنابراین بسیار مهم است که بفهمیم چه چیزی پوستمان را آزار می‌ دهد و آن را درمان کنیم.

علل دیگر حساسیت پوستی

    همه انواع دیابت می توانند باعث ایجاد پوست خشک و پوست حساس شوند یا روی عصب تاثیر بگذارند و پوست را مستعد حساسیت و واکنش شدید کنند‌‌‌‌.

    وضعیت های ایمنی و وضعیت های تیروئیدی باعث پوست حساس می‌ شوند.

گاهی اوقات تشخیص دادن پوست حساس و اتفاقات دیگر برای پوست؛ کار سختی است که متخصصان می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

علائم و عوامل مؤثر؛ آیا من پوست حساسی دارم؟

این سؤال به راحتی پاسخ داده نمی شود. شما می توانید علائم پوست حساس را شناسایی کنید تا بفهمید که پوست حساسی دارید یا خیر. برخی از این علائم عبارتند از:

اگزما

بیش از نیمی از مردم پوست حساسی دارند و به اگزمای پوست دچار هستند. اگزما یا درماتیت از بچگی آغاز می‌ شود و ریشه در شکنندگی عوامل محافظتی پوست دارد‌ و شبیه به پوست حساس هستند. وقتی که این عامل محافظتی شکسته می‌ شود، پوست بیشتر در معرض سموم و دیگر مواد قرار می گیرد، رطوبت خود را زودتر از دست می دهد، خشک می شود و حالت خارش و حساسیت پیدا می‌ کند.

اگزما معمولا روی نواحی زیر اثر می گذارد:

    دست

    گردن

    آرنج

    زانو

همه انواع اگزما باعث ایجاد پوست حساس می شوند اما همه پوست های حساس باعث ایجادِ اگزما نمی‌ شوند.

درماتیت تماسی

گاهی اوقات حساسیت، پاسخ سیستم ایمنی را مستقیماً بر می انگیزد که این حساسیت به خاطر سموم ایجاد می‌ شود. آلرژی و درماتیت تماسی در افراد جوان رایج‌ تر است. اگر متوجه ورم لب، پلک یا صورت شدید که خیلی شدید بود، حتما باید به متخصص مراجعه کنید. پوست حساس نشان دهنده این است که چه چیزی در عمق پوست در حال رخ دادن می‌ باشد.

چگونه پوست حساس را درمان کنم؟

درمانِ پوست حساس اغلب از آنجا شروع می شود که شما باید بفهمید چه چیزی آن را به وجود آورده است‌‌. باید سعی کنید بررسی کنید و ببینید که پوست در معرض چه چیزهایی قرار می‌ گیرد و چگونه واکنش می دهد؛ سپس روتین پوست خود را کنار بگذارید و سعی کنید هر محصولی که حاوی اسید، رتینوئید و لایه بردار است را جدا کرده و دیگر استفاده نکنید‌.

مراحلی برای آرام کردن پوست حساس:

    کمپرس سرد را روی پوست بگذارید تا ورم و سوزش کاهش پیدا کند.

    با نمک حمام کنید تا عوامل محافظتی پوست ترمیم پیدا کند.

    برای کاهش خارش؛ از آنتی‌هیستامین استفاده کنید‌‌.

نمک حمام

اگر هنوز هم بعد از طی کردن این مراحل، پوست تان حساس است، می‌ توانید با پزشک خود صحبت کنید‌. درمان‌های دارویی مانند تجویز کورتیکواستروئید های موضعی می تواند به درمان آلرژی، حساسیت و اگزما کمک کند اما مصرف آنها در طولانی مدت خطرناک است‌، پس طبق دستور پزشکتان عمل کنید.

در آخر؛ اگر بابت آلرژی پوستِ خود نگران هستید، می‌ توانید تست آلرژی بدهید که بسیار کمک کننده است و مشخص می کند که به چه چیز هایی حساسیت دارید.