۰ نفر

عفونت مجدد یکی از ویژگی‌های سویه پنجم کرونا

۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹
کد خبر: 606631
عفونت مجدد یکی از ویژگی‌های سویه پنجم کرونا

کارشناسان بهداشت در مورد اینکه آیا عفونت مجدد یکی از ویژگی‌های سویه پنجم است یا خیر، اختلاف نظر دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛  ایندین نیوز، استنلی وایس، استاد دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی و بخش اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی راتگرز، گفت: اُمیکرون بسیار مسری است و به نظر می‌رسد که ایمنی محافظتی فوق‌العاده‌ای ایجاد نمی‌کند.

توماس روسو، استاد و رییس مرکز بیماری‌های عفونی دانشگاه بوفالو در نیویورک نیز اظهار کرد: اگر به بیماری خفیف مبتلا شدید و پاسخ ایمنی خیلی خوبی دریافت نکردید، در صورتی که در معرض میزان بالایی از ویروس قرار بگیرید، احتمال ابتلای دوباره به اُمیکرون در شما امکان‌پذیر خواهد بود.

اریک فیگل دینگ، اپیدمیولوژیست، اقتصاددان سلامت و از اعضای ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکایی، می‌گوید: عفونت مجدد اُمیکرون در افراد دارای نقص ایمنی نیز امکان‌پذیر است.

این متخصص تاکید کرد: ابتلا به عفونت مجدد پس از عفونت اخیر به اُمیکرون کاملا ممکن است.

کارشناسان هندی هم می‌گویند: موج اُمیکرون در هند با سرعت زیاد در حال افزایش است؛ با این حال کارشناسان هنوز شاهد سرایت عفونت مجدد در کشور هند نیستند.

شهید جمیل، ویروس‌شناس برجسته و رییس سابق کنسرسیوم ژنومیک سارس کوو ۲ هند، گفت: به دلیل اینکه مدت زمان کوتاهی از ظهور اُمیکرون می‌گذرد، اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما مشخص است که بدن فرد مبتلا به اُمیکرون پاسخ ایمنی در برابر آن ایجاد می‌کند و احتمال ابتلای مجدد کسی به این سرعت بسیار کم است اما در کسانی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند، چنین موضوعی ممکن است.

وی افزود: اگر ابتلای مجدد به عفونت اُمیکرون امکان‌پذیر باشد، این عفونت همراه با دلتا و سایر سویه‌های قبلی نیز مشاهده می‌شد.

این ویروس‌شناس خاطرنشان کرد: آنتی‌بادی‌ها با گذشت زمان از بین می‌رود اما نه به این سرعت.

رییس بنیاد بهداشت عمومی هند بیان کرد: حساسیت متفاوت تست‌ها(RT-PCR، واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس) می‌تواند دلیلی برای مشاهده عفونت‌های مجدد اُمیکرون باشد.

وی گفت: اگر فردی به اُمیکرون مبتلا شده، سپس بهبود یافته و آزمایش وی منفی باشد اما بلافاصله جواب آزمایش بعدی وی مثبت شود، لزوما به این معنا نیست که ۲ بار به اُمیکرون مبتلا شده است.

این متخصص افزود: فقط یک آزمایش حساس‌تر ممکن است ویروس را شناسایی کند. زمان بهبودی با عفونت اُمیکرون سریع است اما علائمی مانند گلودرد و خستگی ممکن است برای مدتی طولانی باقی بماند.

وی توضیح داد: مشاهدات مبنی بر اینکه اُمیکرون به سرعت قابل انتقال و به سرعت بهبود می‌یابد، فقط در حال حاضر صحت دارد. ما هنوز باید تاثیر این سویه را بر روی موارد کووید طولانی‌مدت‌ بررسی کنیم. هنوز هیچ داده واقعی از آفریقای جنوبی، بریتانیا، ایالات متحده و حتی هند در این‌باره مشاهده نشده است.

نتایج مطالعات حاکی از این است که عفونت‌های قبلی ایجاد شده با سویه‌های قبلی به سختی محافظتی در برابر اُمیکرون ایجاد می‌کند.

طبق گزارش تیم پاسخگویی به کووید ۱۹ امپریال کالج لندن عفونت قبلی ۸۵ درصد در برابر عفونت مجدد به مدت حدود ۶ ماه محافظت ایجاد می‌کرد اما محافظت حاصل از عفونت قبلی در برابر سویه اُمیکرون به ۱۹ درصد کاهش یافته است.