۰ نفر

لزوم واکسیناسیون کودکان در مازندران

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۵۶
کد خبر: 606453
لزوم واکسیناسیون کودکان در مازندران

اومیکرون برخلاف سویه‌های قبلی کرونا تبعیضی بین گروه‌های مختلف سنی قائل نیست و این روزها به دلیل شیوع افسار گسیخته ، بیشترین نگرانی‌ها برای خانوادهایی ایجاد کرده که فرزند زیر ۱۲ سال دارند ، دغدغه‌ای که کارشناسان بهداشتی علاج رفع آن را واکسیناسیون ک ودکان می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کرونا تاکنون پنج سویه داشته که سخت‌ترین شرایط در سویه دلتا تجربه شد و کشور مرگ‌های روزانه بالای ۷۰۰ نفر و ابتلای بالای ۴۰ هزار نفر را نیز شاهد بود ، اما این روزها که اومیکرون با قدرت سرایت بالا و همچنین درگیر کردن تمام گروه‌های سنی در مازندران ظهور کرده و پیر و جوان، زن و مرد و کودک و نوجوان نمی‌شناسد، نگرانی‌ها وهمچنین اهمیت در ارتباط با نحوه رویارویی با این ویروس خطرناک، بیش از هر زمان دیگری است.

تفاوت مشخص اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کرونا، درگیر کردن کودکان است. صاحبنظران می‌گویند باید این روزها والدین با اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق بموقع واکسن به این گروه سنی مراقبت کنند تا فرزندانشان به این ویروس خطرناک مبتلا نشوند.

طبق گزارش رسمی ، در ماه‌های گذشته ۹۹.۸ درصد جامعه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال مازندران دز اول و ۹۱.۸ درصد هم دز دوم واکسن کرونا را تزریق کردند. همچنین ۹۸ درصد گروه سنی ۱۸ سال به بالا هم در مازندران دز اول و ۹۲ درصد هم دز دوم واکسن کرونای خود را دریافت داشتند. این بار طبق دستور صریح کارگروه‌های علمی و بهداشتی وزارت بهداشت، کودکان ۹ سال و بالاتر می‌توانند دز اول واکسن کرونا خود که همان سینوفارم و پاستو کووک است ، تزریق کنند که به طور حتم اجرای این طرح رویکرد اساسی برای مهار و قطع زنجیره اومیکرون به شمار می‌آید.

بر اساس آمارها، از مجموع سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در استان ۱۱۱ هزار و ۵۴۸ نفر در گروه سنی ۹ سال تا ۱۲ سال قرار دارند. تاکنون ۹ هزار و ۲۸۹ نفر معادل ۸.۳ درصد این جامعه هدف نسبت به تزریق دز اول واکسن خود اقدام کرده اند.

اهمیت تزریق واکسن کرونا در گروه سنی ۹ سال و بالاتر از این حیث این روزها در مازندران دارای اهمیت است که خبرهای خوبی از روند شیوع اومیکرون به گوش نمی‌رسد. طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک شهرستان نکا در شرق مازندران به همراه شهرستان رامسر در غرب استان اکنون به رنگ قرمز کرونایی درآمده اند. همچنین طی ۴۸ ساعت اخیر تعداد شهرهای نارنجی مازندران هم از پنج به ۱۱ شهرستان افزایش یافته است و در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان های بهشهر، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، بابلسر، بابل، آمل، محمود آباد، نوشهر، عباس‌آباد و تنکابن نارنجی و وضعیت کرونایی شهرستان‌های گلوگاه، میاندرود، سوادکوه شمالی، سیمرغ، فریدونکنار، نور، چالوس و کلاردشت زرد است.

از سوی دیگر وضعیت مازندران در تزریق دز سوم واکسن کرونا با وجود جولان اومیکرون و بستری ۵۹۵ نفر در بیمارستان‌ها و ۱۰۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه چندان مساعد نیست. از مجموع ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۳۱ نفر واجد شریط تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان، تاکنون ۹۳۹ هزار و ۶۶۷ نفر معادل ۴۲.۲ درصد نسبت به تزریق دز سوم واکسن خود اقدام کردند؛ رقمی که به ا عتقاد  کارشناسان  در زمان حاضر به هچ عنوان نمی توان با اتکا به آن به جنگ اومیکرون رفت.

کارشناسان بهداشت و درمان مازندران بر این اعتقادند که این استان باید در تزریق واکسن کرونا در تمام سنین تعریف شده از سوی وزارت بهداشت پیشگام باشد چرا که در صورت تاخیر در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسن‌گریزی، جولان اومیکرون در این استان بیشتر خواهد شد.

واکسن کرونا بر روی کودکان عوارض ندارد

کارشناسان در ارتباط با اهمیت تزریق کرونا در بین جامعه هدف کودکان می‌گویند که واکسن‌های پاستو کووک و سینوفارم عوارضی ندارد و والدین نگران نباشند. دکتر حمید زابلی، متخصص خون گفت : نتایج گزارش‌های بالینی در ارتباط با تزریق واکسن کرونا بر روی کودکان به این گونه است که تاکنون عوارضی گزارش نشده است.

وی افزود : برخی از کودکان تا یک روز بعد از زمان تزریق علائمی مانند قرمزی و تورم در محل تزریق خواهند داشت و بی حالی کوتاه مدت و درد در ناحیه بازو از دیگر پیامدهای تزریق واکسن است ، اما این موضوعات به هیچ عنوان خطر برای این گروه سنی محسوب نمی شود.

 زابلی گفت : به طور کلی واکسن کودکان در مقایسه با بزرگسالان واکنش زیادی در آنان ایجاد نمی کند. به نظر من باید واکسن کرونا در بین کودکان را بیشتر جدی گرفت چرا که نسبت به دیگر گروه های سنی، سخت تر می‌توان کودکان را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقناع کرد  و این گروه سنی به عنوان یکی از ناقل‌ترین گروه‌های جامعه شناخته می‌شوند.

این متخصص خون تصریح کرد: واکسینه شدن کودکان به طور حتم چرخش ویروس در جامعه‌ را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و آسودگی خاطر بیشتری برای خانواده‌ها به همراه خواهد داشت.

وی با بیان این که واکسن پاستوکووک و سینوفارم در دو دز و با فاصله ۲۸ روز برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال تزریق می‌شود، گفت : براساس واکاوی‌های بالینی این واکسن‌ها در کودکان بیش از ۶۵ درصد و در بزرگسالان تا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد کرده است.

اومیکرون سن و سال نمی‌شناسد

از سوی دیگر تزریق دز اول واکسن کرونا در بین کودکان مازندرانی این روزها بیش از پیش دارای اهمیت است چراکه این ویروس خطرناک سن و سال نمی شناسد و به راحتی افراد را درگیر می‌کند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از آمار کم رعایت دستورالعمل‌های کرونایی و  استقبال کم از تزریق دز سوم واکسن کرونا در بین جامعه هدف استان، گفت: با توجه به شیوه نامه‌های جدید بهداشتی و تاثیرپذیری تمام اقشار جامعه از اومیکرون، باید تزریق دز اول واکسن کرونا در بین کودکان مازندرانی فراگیر شود.

قاسم افزود : بخش قابل توجهی از افراد مبتلا به اومیکرون در مازندران در هفته های گذشته، کودکان بودند که باید برای برون رفت از این چالش خطرناک، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین تزریق واکسن را در بین گروه سنی کودکان فراگیر کنیم.

وی با بیان این که به هیچ عنوان نمی‌توان از کنار آمار ابتلای کودکان به اومیکرون گذشت و باید با فرهنگ سازی، والدین و همچنین کودکان را برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی تشویق کرد، ادامه داد : صاحب نظران معتقدند تزریق واکسن کرونا برای کودکان چندان عوارض ندارد و والدین نسبت به تزریق بموقع این واکسن دغدغه داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که در زمان حاضر میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان حدود ۴۰ درصد است، گفت: با ادامه واکسن گریزی‌ها در سنین ۱۸ سال به بالا در استان به طور حتم، توفان اومیکرون در مازندران در هفته‌های آینده محتمل خواهد بود.

پیش از این رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدار داده بود که در صورت تداوم سرعت شیوع اومیکرون در استان ، شبکه بهداشت و درمان با مشکل مواجه می شود، چرا که هم اکنون آمار مراجعه سرپایی روزانه بیماران مشکوک کرونایی به حدود پنج هزار نفر رسیده و طی سه تا پنج روز آینده به ۱۰ هزار نفر خواهد رسید در حالی که ظرفیت خدمات دهی شبکه بهداشت استان ۹ هزار نفر است.

کودکان نیاز به دز یادآور ندارند

اگر چه مهم ترین دغدغه در مازندران پیرامون تزریق واکسن کرونا برای بزرگسالان کم رغبتی برای تزریق دز سوم است ، کارشناسان بهداشتی می‌گویند که تزریق واکسن کرونا در بین کودکان تنها دو دز است و نیاز به تزریق دز سوم نیست.

یک متخصص بیماری های خونی در این باره گفت : به طور حتم کودکان ایرانی با تزریق واکسن پاستوکووک و سینوفارم در برابر اومیکرون مقاوم می‌شوند و والدین در ارتباط با تزریق واکسن‌های گروه سنی ۹ سال و بالاتر نگران نباشند.

دکتر احمد پهلوانی افزود : واکسن‌های سینوفارم و پاستو کووک جزو واکسن‌هایی است که آزمایش‌های بالینی مختصص تزریق برای کودکان را انجام داده و به خانوداه‌ها این اطمینان خاطر را می‌دهیم که تزریق واکسن، هیچگونه عوارضی برای کودکان نخواهد داشت.

وی ادامه داد : تزریق دز سوم یا یادآور در بین کودکان انجام نخواهد شد و تزریق واکسن کرونا تنها در دو دز خواهد بود.

آموزش و پرورش آماده فرهنگ‌سازی

نگرانی در باره شیوع سویه اومیکرون در حالی که کودکان بیشترین میزان سرایت پذیری را دارند ، متوجه آموزش و پرورش شده است.  در استان مازندران برای قطع زنجیره شیوع این سویه آموزش های حضوری به مدت یک هفته تعطیل شده است و احتمالا یک هفته دیگر هم تمدید شود .

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران در باره این دغدغه  گفت : آموزش و پرورش آماده اجرای طرح‌های فرهنگ‌سازی و اقناع سازی بر ای افزایش رغبت کودکان به تزریق دز اول واکسن کرونا است.

قربانعلی سهرابی افزود : در روزهای گذشته به دلیل شیوع اومیکرون محدودیت هایی در مدارس استان انجام شد اما مهم ترین راهبرد برای در امان ماندن کودکان و نوجوانان به اومیکرون، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تزریق واکسن است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استان حتی حاضر است امکانات خود را هم در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تسریع در تزریق واکسن کرونا کودکان قرار دهد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران با بیان این که تاکنون ۹۹.۸ درصد از جامعه هدف گروه دانش آموزی در مازندران دز اول و ۹۱.۸ درصد هم دز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کردند، گفت: اما در روند تزریق دز اول واکسن کرونای گروه سنی ۹ سال به بالا عقب ماندگی‌هایی وجود دارد که باید برای ایجاد ایمنی جمعی برای رفع این چالش اقدام کرد.

وی اضافه کرد: مدارس یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا ویروس هستند، چرا که کودکان توجه کمی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی دارند و با تزریق واکسن به طور حتم روند شیوع اومیکرون در استان کاهش می یابد.