۰ نفر

رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۳:۲۲
کد خبر: 605820
رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با طرح این سوال که چرا مبتلایان به بیماری دیابت باید میان وعده داشته باشند، گفت: مصرف میان وعده ها سبب کنترل قند خون در این افراد می شود، به همین دلیل آنها باید میان وعده ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، حسین ایمانی در مورد اهمیت میان وعده ها در بیماران دیابتی اظهار داشت:‌ میان وعده ها باعث می شود اثرات افت قندی که داروهای بیماری دیابت، ایجاد می کنند کنترل شود؛ به عنوان مثال فردی که صبح انسولین می زند ممکن است دچار افت قند شود و باید میان وعده دریافت کند.

وی افزود: میان وعده ها باید براساس قد و وزن افراد دیابتی تنظیم شود تا این افراد انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند.

ایمانی گفت: بیماران دیابتی باید در کنار رژیم غذایی اصلی سه وعده اصلی یعنی صبحانه، نهار و شام، سه میان وعده بین صبحانه و نهار، عصرانه و شب قبل از خواب داشته باشند.

اضافه وزن و چاقی مهمترین عامل ابتلا به دیابت نوع دوم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: مهمترین عاملی که می تواند سبب ابتلا افراد به دیابت نوع دوم شود، اضافه وزن و چاقی است. در صورتی که افراد بتوانند وزن خود را در حد طبیعی نگه دارند، این اقدام بیش از ۵۰ درصد از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: اضافه وزن و چاقی سبب مقاومت سلولی به انسولین تزریقی بدن می شود و افراد را مستعد ابتلا به نوع دوم بیماری دیابت می کند.

ایمانی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از دیابت است، گفت: تغذیه مناسب، حفظ کنترل وزن و تاکید بر استفاده نکردن از قندهای ساده، اقدامات مهم برای پیشگیری از ابتلا به دیابت است.

متخصص تغذیه بالینی به هموطنان توصیه کرد که از مصرف قند، شکر، مربا، عسل های کارخانه ای، کیک های کارخانه ای تا حد امکان خوداری کنند.

وی ادامه داد: رژیم غذایی ما به گونه نامناسب است، به این معنی معمولا وعدهای غذایی اصلی را صرف نمی کنیم، اما به کرات چای را با قندهای ساده، شکلات و کلیک هایی که سرشار از شکر است، مصرف می کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: مصرف بی رویه قندهای ساده و استرسی که در زندگی روزمره ما وجود دارد، افراد را مستعد ابتلا به دیابت می کند.

وی با اشاره به اینکه در افراد دیابتی به خصوص نوع دوم، کنترل وزن بسیار حائض اهمیت است، افزود: وقتی وزن افراد بالا می رود، سلول های بدن بیمار نسبت به انسولین، مقاوم می شوند و فرد بیمار مجبور به افزایش دز داروی خود می شود.

ایمانی افزود: اگر این افراد بتوانند وزن خود را با ورزش یا کنترل رژیم غذایی، متعادل نگهدارند حساسیت سلول ها به انسولین بیشتر شده و کنترل قند راحت تر انجام می گیرد.این متخصص تغذیه بالینی

دیابتی ها از محصولات غذایی پرفیبر استفاده کنند

ایمانی به افراد دیابتی توصیه کرد که از محصولات غذایی دارای کربوهیدرات ها یا نشاسته های کمپلکس یا پیچیده و در اصلاح عامیانه پرفبیر حتما استفاده کنند. موجود در این محصولات غذایی دیرهضم هستند و به همین دلیل از افزایش ناگهانی قند خون در افراد جلوگیری می کنند.

وی تصریح کرد: اگر فرد دیابتی از قندهای ساده مانند قند، شکر و مربا استفاده کند، قند خون او به صورت ناگهانی افزایش می یابد و کنترل قند خون در این افراد مشکل می شود.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت:‌ هم اکنون در ایران حدود ۶ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند که سالانه ۲۰۰ هزار نفر نیز به شمار این بیماران اضافه می شود.