۰ نفر

از خوردن این غذاها در شب پرهیز کنید

۱۰ بهمن ۱۴۰۰، ۳:۵۸
کد خبر: 605118
از خوردن این غذاها در شب پرهیز کنید

انتخاب مواد غذایی نامناسب برای شام نه‌ تنها بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند باعث رفلاکس یا سایر ناراحتی‌های گوارشی نیز بشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روزنامه جام جم نوشت: «شام از وعده‌های غذایی اصلی است که نباید حذف یا به آن بی‌توجهی شود اما انتخاب مواد غذایی نامناسب در این وعده نه‌تنها بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند باعث رفلاکس یا سایر ناراحتی‌های گوارشی نیز بشود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات بهتر است از مصرف این مواد غذایی در وعده شام خودداری کنید.

پاستا

منبع مهم کربوهیدرات است، بنابراین مصرف آن برای هر دوره‌ای از روز که بدن و مغز قرار است بسیار فعال باشد ایده‌آل است. خوردن پاستا هنگام شب می‌تواند باعث احساس سنگینی و بر خواب شما تاثیر بگذارد. کالری دریافتی از پاستا بر متابولیسم و در نتیجه وزن شما نیز تأثیرگذار خواهد بود.

بستنی

می‌تواند یک ماده غذایی سیرکننده و خوشمزه برای وعده شام باشد اما بیشتر بستنی‌ها حاوی چربی‌های اشباع‌شده، قندها و مواد افزودنی هستند که بر کیفیت خواب و افزایش وزن تأثیر می‌گذارند.

پنیر

گر چه پنیرها کاملا مضر نیستند اما مصرف پنیر و غذاهای حاوی این ماده غذایی قبل از خواب می‌تواند باعث سنگینی معده و مشکلات خواب شود؛ به‌ خصوص در افرادی که به تحمل‌نداشتن لاکتوز مبتلا هستند.

چاشنی‌ها و مواد غذایی تند

طبق نتایج تحقیقات منتشرشده در نشریه Current Medicinal Chemistry، ادویه‌های تند با تحریک مخاط معده می‌توانند باعث رفلاکس اسید، سوزش سر دل، درد معده و سنگین‌شدن هضم غذا شوند. بنابراین بهتر است مواد غذایی تند را در وعده‌های غیر از شام بگنجانید.

گل کلم

مصرف این ماده غذایی سالم و کم‌کالری در وعده شام باعث افزایش تولید گاز می‌شود و خوردن آن حتی چند ساعت قبل از خواب می‌تواند با مختل‌کردن روند هضم و ایجاد احساس سنگینی باعث بروز اختلال در خواب شود.

شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای خواص تغذیه‌ای سالم است اما خوردن آن پیش از خواب، بر کیفیت خواب تأثیر منفی می‌گذارد. طبق نتایج تحقیقات منتشرشده در نشریه Cureus کافئین و تئوبرومین موجود در شکلات تلخ سیستم عصبی را تحریک می‌کند و مغز را برای مدت طولانی‌تری فعال نگه‌می‌دارد.

مواد غذایی حاوی گوشت قرمز

محتوای پروتئینی این مواد غذایی مانع از فعالیت گوارشی مناسب می‌شود. به همین دلیل باید از مصرف آنها در وعده شام پرهیز کرد. همچنین طبق نتایج یک تحقیق منتشر شده در نشریه Aging and Disease مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت و مدت خواب افراد سالمند داشته باشد.

پس قبل از خواب چه بخوریم؟

برای جلوگیری از ناراحتی گوارشی پس از صرف وعده شام بهتر است غذاهای و سبک حاوی مرغ یا ماهی، غلات، میوه‌ها یا سبزیجات مصرف شود. با این حال مهم‌ترین نکته این است که در وعده‌های غذایی زیاده‌روی نکنید و درست قبل از رفتن به رختخواب شام نخورید. آب را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه پرهیز کنید. این نوشیدنی‌ها سیستم عصبی را تحریک می‌کنند و بر کیفیت خواب اثر منفی می‌گذارند.

منبع: steptohealth.co