۰ نفر

علائم ۴ بیماری پنهان و خطرناک که نمی دانید!

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۲۷
کد خبر: 604481
علائم ۴ بیماری پنهان و خطرناک که نمی دانید!

بیماری های خطرناکی که علائم مخفی دارند بسیار شایع هستند اما به کمک نشانه هایی در بدن میتوان از وجود این بیماری ها باخبر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ بدن ما ممکن است مشکلاتی را در درون خودش داشته باشد که آن ها را از طریق علائم مختلف و درد نشان می‌ دهد. گاهی اوقات بعضی از مشکلات در بدن بدون علامت هستند اما چکاپ پزشکی می‌ تواند کمک کند تا آن ها را سریع تر تشخیص دهیم. در این قسمت از بهداشت و سلامت  علائمی را به شما معرفی می کنیم که نشان دهنده مشکلی خاص در بدن تان هستند و باید آن ها را جدی بگیرید.

تومور مغزی

طبق مطالعات گسترده‌ای که توسط نورولوژیست ها به انجام رسید، بعضی از بیماری ها هیچ علامتی از خودشان نشان نمی دهند و فقط اسکن مغزی است که می تواند آن ها را تشخیص دهد. در مورد تومور مغزی هم وضعیت همین است. البته شاید بعضی از افراد علائمی را در تومور مغزی تجربه کنند که هرچقدر علائم شدیدتر باشد، یعنی تومور وضعیت بدتری دارد اما آزمایش هایی مثل ام آر آی و سی تی اسکن است که می‌ تواند شدت قضیه را به طور دقیق نشان دهد.

علائم تومور مغزی

بیش از 120 نوع مختلف از تومور مغزی وجود دارد که از هر 100 هزار نفر؛ 30 نفر ممکن است به یک نوع آن مبتلا شوند. تومورهای مغزی خطرناک هستند، زیرا به بخش ‌های سالم مغز فشار وارد کرده و آن ها را سرطانی می‌ کنند که برخی از علائم آنها شامل موارد زیر است:

تغییرات در حافظه

افراد مبتلا به تومور مغزی ممکن است دچار فراموشی یا مشکلات حافظه در کوتاه‌ مدت شوند و معمولاً لوب پیشین مغز آن ها که عملکرد حافظه در آن صورت می گیرد، دچار مشکل می‌ شود.‌ ممکن است چند ماه یک بار یا چند سال یکبار این وضعیت به وجود بیاید اما باید آن را جدی بگیرید.

سر درد

سردرد اتفاق بسیار رایج در بیماران مبتلا به تومور مغزی است. تعداد دفعات، نوع و شدت سردرد باعث تغییرات نورولوژیکی در آن ها می‌ شود. این سردرد ها معمولاً با سایز تومور و سرعت رشد آن ها متفاوت هستند؛ یعنی هر چقدر تومور ها بزرگ‌تر باشند و رشد سریع تری داشته باشند، فشار بیشتری به مغز وارد می گردد و سردرد شدید تر خواهد بود.

ضعف بدنی

تومور ممکن است فیبر های حرکتی در مغز را درگیر کند و بیمار ضعف شدیدی در بدن را احساس کند که معمولاً در قسمت پا بیشتر است.

تغییرات شخصیتی

این بیماران به یکباره رفتارشان تغییر پیدا می‌ کند و ممکن است رفتار های خطرناک از خودشان نشان دهند که در محیط خانه یا محل کار اتفاق می‌ افتد.

تغییر در بینایی

بیماران مبتلا به تومور مغزی به کاهش سطح بینایی مبتلا هستند و احتمال تصادف در آن ها بالاتر است.

تغییرات گفتاری

ممکن است که این افراد با مشکلات تکلم مواجه شوند و حرف‌ هایشان برای دیگران مفهوم نباشد.

مشکلات مربوط به راه رفتن

فیبر های حرکتی در مغز این افراد دچار تغییر می‌ شود و ممکن است که حین راه رفتن دچار مشکلاتی شوند.

سرگیجه

سرگیجه یکی از مشکلات رایج در بین افرادی است که مبتلا به تومور مغزی هستند.

مشکلات شنوایی

این اتفاق زمانی رخ می دهد که تومور های مغزی به عصب های شنوایی آسیب وارد کرده باشند.

سرطان مقعد

البته که این سرطان اصلا سرطان رایجی نیست اما تعداد افرادی که بر اثر آن جان خود را از دست می‌ دهند زیاد است و درمان‌ های موجود تا حد زیادی می‌ توانند برایشان اثرگذار باشند. این سرطان در افراد زیر 35 سال یک اتفاق نادر است و اساسا در افراد بزرگ‌سال بیشتر دیده می شود و در زنان سفید پوست و مردان سیاه پوست رایج‌ تر است.

معمولا افراد به خاطر نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی از علائم این سرطان، مانند درد هنگام دفع مدفوع و تغییر در عادات دفع مدفوع، خونریزی، احساس سیری زیاد و ایجاد توده در این محل؛ آن را نادیده می گیرند.

سرطان سینه مردان

مردان هم در معرض خطر سرطان سینه هستند و باید از خودشان مراقبت کنند. البته این اتفاق در بین مردان نادر است اما یک درصد کل سرطان‌ ها را تشکیل می‌ دهد. عوامل ژنتیکی، افزایش مقدار بالای استروژن، مشکلات کبدی، چاقی، بیماری تیروئید و سندروم کلاین فلتر جزء عوامل خطر این سرطان محسوب می شوند‌.

علائم سرطان سینه مردان

علائم آن مشابه با علائم سرطان سینه در زنان است که معمولاً یک توده یا غده در قسمت سینه یا زیربقل احساس می شود. رنگ پوست سینه دچار مشکل می‌ شود و خونریزی از نوک سینه یا ترشحات اتفاق می‌ افتد. سوزش در این ناحیه زیاد است که در صورت تجربه هر کدام از علائم، باید به پزشک مراجعه کنید.

سرطان بیضه

بسیاری از مردان حتی دوست ندارند که راجع به این موضوع صحبت کنند اما خطر همچنان باقی است.

چرا تشخیص سرطان بیضه کار سختی است؟

بسیاری از مردان ممکن است دردی را در این ناحیه احساس کنند اما آن را نادیده می‌ گیرند و به پزشک مراجعه نمی کنند و معمولاً در چنین حالتی آزمایش های مخصوص می تواند به افراد کمک کند که وضعیت را سریع تر تشخیص دهند که شاید بعضی از آن ها متوجه یک توده یا برجستگی بدون درد یا تجمع آب در این ناحیه شده باشند که همراه با آن ممکن است دل درد، کمر درد یا حتی سرفه را هم تجربه کنند و آن را با یک بیماری معمولی اشتباه بگیرند.

علائم سرطان بیضه

علائم این سرطان شامل درد شدید در ناحیه شکم یا ران است که همزمان که تومور رشد می کند، درد شدید تر می شود و احساس سوزش در سینه ها، سنگینی در کیسه بیضه که به خاطر تجمع آب و مایعات زیاد است؛ و تجمع ناگهانی مایعات در کیسه بیضه جزء علائم رایج هستند.