۰ نفر

علایم حمله آسم چیست؟

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۲۰
کد خبر: 604480
علایم حمله آسم چیست؟

اگر در اطرافیان شما فردی دچار حملات آسمی می شود باید چهار مرحله کمک های اولیه حمله آسمی را بدانید و انجام دهید تا از خطرات آن جلوگیری کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ آسم وضعیتی است که روی جریان عبور هوا در ریه تاثیر می گذارد. حمله آسم در قسمت های کوچکی از ریه اتفاق می افتد. علت آن هم التهاب و بسته شدن راه این جریان تنفسی با مخاط است که سختی تنفس را ایجاد می کند و صدای خس خس سینه از آن به گوش می رسد.

حمله آسم اغلب تحت شرایط تحریک شده ایجاد می گردد. معمولا در شرایطی که گرد و غبار آلودگی زیاد باشد، بیشتر اتفاق می افتد. تغییرات دما و ورزش های شدید هم می توانند عامل تحریک کننده حمله آسم باشند.

آسم یک وضعیت خطرناک می باشد که در چنین حالتی عملکرد ریه دچار مشکل می شود. حمله آسم ممکن است به طور تدریجی، حتی در عرض چند ساعت، چند روز یا چند هفته یا بسیار سریع در عرض یک دقیقه اتفاق بیفتد.

حمله ناگهانی و شدید آسم نیاز به مراجعه اورژانسی دارد اما اگر اقدامات سریع را خودتان در منزل انجام دهید، می توانید خطر آن را تا حد زیادی بکاهید. اگر یکی از اعضای خانواده شما به بیماری آسم مبتلا است، حتماً باید اطمینان حاصل کنید که او به طور منظم به پزشک مراجعه می کند و چهار مرحله کمک های اولیه آسم را هم خودتان و هم او خوب بلد هستید.

برای انجام کمک های اولیه حین حمله آسم اقدامات زیر را به کار گیرید:

    فرد را کاملا صاف بنشانید.

    از اسپری استفاده کنید، حتما اسپری را به خوبی تکان دهید. برای هر بار که از آن استفاده می کنید ، فرد باید 4 بار نفس بکشد. به این صورت که یک بار آن را تکان دهید، استفاده کنید و 4 تنفس را انجام دهید. این اسپری را باید مستقیماً داخل دهان فرد استفاده کنید. این کار را تا جایی تکرار کنید که به چهار بار برسد و سپس 4 دقیقه صبر کنید.

     اگر هیچ پیشرفتی مشاهده نکردید، دوباره چهار بار دیگر در مرحله 2 این کار را انجام دهید و دقیقاً فرآیند بالا را در پیش بگیرید.

    اگر باز هم هیچ بهبودی حاصل نشد، حتما با اورژانس تماس بگیرید و شرایط را برایش توضیح دهید.

علائمی برای تشخیص شدت حملات آسمی

علائمی که نشان می دهد نیاز به استفاده از کمک های اولیه برای حمله آسم است را در ادامه آورده ایم. اگر هر کدام از علائم زیر را داشتید، به سراغ کمک های اولیه بروید و اجازه ندهید که آسم شدید شود.

علائم خفیف تا معمولی که نیاز به کمک های اولیه دارند:

    سختی خفیف در تنفس

    ناتوانی در صحبت کردن با جملات کامل

    ناتوانی در راه رفتن یا حرکت کردن

    سرفه یا خس خس سینه

علائم آسم شدید که نیاز به خبر کردن آمبولانس دارد:

    تنگی نفسِ کاملا مشهود

    ناتوانی در بیان یک جمله کامل در یک نفس

    مشکلات پوستی

    سرفه و خس خس سینه

    داروی مسکنی که اثربخشی ندارد

علائم آسم های خطرناک که زندگی فرد را تهدید می کند:

    نفس نفس زدن شدید

    ناتوانی در بیان یک الی دو کلمه در هر تنفس

    سردرگمی و گیجی

    آبی و کبود شدن لب ها

    علائمی که به سرعت بدتر می شود

    غش کرد

    حاصل نشدن بهبودی بدون هیچ دارویی

بسیار مهم است که افراد چهار مرحله کمک های اولیه حین حمله آسم را بشناسند تا بتوانند به فرد بیمار کمک کنند.

در شرایط حمله آسمی پزشک مراحل زیر را انجام خواهد داد:

    داروی صحیح را به شما تجویز می کند تا بتواند وضعیت آسم را مدیریت کند و دستورالعمل هایی را برای حمله آسم به شما توصیه می کند.

    احتمالاً کمک های اولیه را حین ایجاد علائم حمله آسم به شما آموزش می دهد.