۰ نفر

این خوردنی ها از آلزایمر جلوگیری می کند!

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۱۸
کد خبر: 604478
این خوردنی ها از آلزایمر جلوگیری می کند!

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار فراموشی و از دست دادن حافظه می شوند اما با مصرف مواد غذایی ضد آلزایمر از کودکی یا جوانی می توانند از ابتلا به این بیمار جلوگیری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ آلزایمر بیماری مزمنی است که نمی توان آن را تنها به سنین بالا اختصاص داد بلکه با بی توجهی حتی در جوانی هم افرادی به آن مبتلا می شوند. فراموشی یا همان آلزایمر امروزه یکی از بیماری های رایج است که با مختل کردن بخشی از مغز به یاد آوردن برخی مسائل حتی اسم ها و ... را مشکل می کند که با اندکی توجه می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

در حالی که برخی غذاها باعث افزایش حافظه می شوند، برخی دیگر در واقع ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهند این غذاها با مشکلات جدی سلامتی دیگر مرتبط هستند و این مساله را برای محدود کردن یا حذف آن ها از رژیم غذایی مهم تر می سازند رژیم غذایی سالم به نفع ماست سلامت قلب را بهبود می بخشد ریسک را برای سرطان، دیابت و دیگر بیماری ها کاهش می دهد و ذهن را سالم نگه می دارد در حقیقت تحقیقات نشان داده اند که رژیم غذایی ضعیف روی حافظه تاثیر می گذارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

چرا برخی از غذاها مربوط به کاهش حافظه هستند؟

مغز به سوخت نیاز دارد و برای این منظور به چربی های سالم، میوه ها، سبزیجات، پروتئین ها و ویتامین های کافی و مواد معدنی نیاز دارد. مصرف زیادی از این غذاها و بسیاری از کربوهیدرات پیچیده، غذاهای فرآوری شده و شکر، تولید سموم در بدن را تحریک می کند. این سموم می توانند منجر به التهاب، ایجاد پلاک در مغز شده و در نتیجه، عملکرد شناختی اختلال ایجاد کنند.این تاثیرات برای مردم همه سنین کاربرد دارند، نه فقط سالمندان.

خوردنی های طبیعی و مواد غذایی ضد آلزایمر

میوه توت مانند

توت فرنگی، قره قاط، و توت ها فواید چندگانه ای برای مغز دارند و مطالعات نشان می دهند کودکانی که 8 تا 10 سال سن دارند یا در سنین بالاتر از سن بلوغ هستند حافظه را بهبود می دهد.

مثالا مطالعات نشان داد شرکت کنندگانی که مقدار بیشتری از توت را می خوردند کاهش شناختی کندتر را تجربه کردند که تا 2.5 سال تفاوت دارد در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف، مطالعه دیگر نشان داد توت ها با عملکرد شناختی بهبود یافته مرتبط هستند.

برای جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟

قهوه / کافئین

کافئین به طور کلی و قهوه به طور خاص با مزایای شناختی همراه بوده است، از جمله خطر نسبتا پایین پیشرفت اختلال شناختی خفیف تا زوال عقل.مطالعات نیز فواید ویژه ای در حافظه کلی، حافظه فضایی و حافظه فعال یافته اند.

سبزیجات سبز :

سبزیجات سبز حاوی ویتامین هستند که عملکرد مغز را تقویت می کنند. در مطالعه ای بزرگسالانی که 58 سال تا 99 ساله بودند خوردن کلم پیچ حدود 11 سال جوان تر سن شناختی مرتبط بود. مطالعات دیگر باعث کاهش خطر جنون در افراد مبتلا به اسید فولیک (ویتامین ب9)شده است که در سبزیجات سبز یافت می شود.

آجیل:

مطالعات متعددی مصرف آجیل را به خطر پایین تر جنون مرتبط کرده اند. در حالی که برخی تحقیقات، حافظه بهبود یافته را نشان می دهند و افرادی را به یاد می آورند که عملکرد شناختی آن ها طبیعی است تحقیقات دیگری نشان داده است که ممکن است مغز قادر به بهبود حافظه در افرادی باشد که مبتلا به بیماری آلزایمر هستند.

برخی انواع کاکائو / شکلات

شکلات ممکن است یکی از روش ها برای کاهش خطر جنون باشد. چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت  اشاره کرده بودیم مطالعات متعددی نشان داده که کاکائو و شکلات تیره با شانس پایین کاهش شناختی مرتبط هستند توضیح مهم این است که شکلات تیره، نه شکلات شیر، به طور کلی بیش ترین کمک را به مغز می دهد.

ماهی

اسیدهای چرب امگا 3 که در انواع ویژه ای از ماهی ها یافت می شوند برای سلامت مغز عالی هستند و بیشتر تحقیقات انجام شده بر روی این مورد توافق کرده اند ماهی ها در اسیدهای چرب امگا 3 شامل سالمون، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا هستند.

دارچین

مطالعات متعدد نشان داده اند که دارچین، وقتی به موش ها داده شد، با بهبود توانایی تجمع پروتیین در مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط است همچنین به بهبود حافظه و دیگر کارکردهای شناختی ارتباط داشت.

مطالعه کوچک در انسان ها نشان داد که حتی بوی دارچین با بهبود حافظه مرتبط است علاوه بر این، دارچین با فواید آنتی اکسیدان و ضد التهابی همراه با قلب و فشار خون پایین همراه بوده است که همه آن ها به سلامتی مغز کمک می کند.

دارچین نیز در پیش گیری یا به تاخیر انداختن علایم آلزایمر نیز موثر است. مطالعه ای که در سال 2009 در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شد نشان داد عصاره دارچین به جلوگیری از تجمع و تشکیل رشته و دو نشانه بیماری آلزایمر کمک کرده است.

چنانچه در مطلب خواص دارچین در بخش سلامت کامل توضیح دادیم دارچین نیز جریان خون را به مغز بهتر و همچنین در بهبود حافظه و تشخیص نیز تسهیل می کند. علاوه بر این، آن به کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت، یکی از عوامل خطر آلزایمر کمک می کند.دارچین را در چای، نان برشته، بلغور، بلغور جو دو سر، سالاد میوه و غیره قرار دهید همچنین می توانید دارچین را به شکل مکمل مصرف کنید.

زردچوبه

نشان داده شده است که به پیش گیری از زوال شناختی و درمان جنون در حال حاضر در موش ها ارتباط دارد. یک چالش برای انسان ها این است که بدن اغلب به راحتی زردچوبه را جذب نمی کند.

میوه ها و سبزیجات:

یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه و سبزیجات به کاهش خطر بیماری آلزایمر مرتبط است. بشقاب را با سبزیجات رنگی پر کنید تا مطمئن شوید که نیازها را برای تامین ویتامین برآورده می کنید. مطالعات متعدد نشان داده اند کاهش خطر اختلال شناختی با مصرف مقادیر بالاتر میوه ها و سبزیجات گره خورده است.

ویتامین ب :12

ویتامین ب 12 به حمایت از عملکرد عصبی بدن کمک می کند و نقص آن می تواند موجب علائم مختلفی از جمله از دست رفتن حافظه شود. با این حال، مصرف ویتامین ب 12 در صورت کمبود آن، ممکن است باعث افزایش حافظه در بیماران آلزایمری نشود. غذاهای حاوی ویتامین ب 12 مانند گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر، لوبیا خشک، آووکادو، غلات و شیر سویا بخورید.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل می تواند به جلوگیری از آلزایمر و دیگر مشکلات مغزی کمک کند. براساس تحقیقی که در سال 2014 در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شد روغن نارگیل اثرات آمیولید بر روی نورون های قشری را کاهش می دهد.

پپتید یکی از اجزای تشکیل دهنده این بیماری است. علاوه بر این، تری گلیسرید در روغن نارگیل به بازیابی آستر اعصاب و بهبود عملکرد شناختی کمک می کند برای سلامت کلی مغز، روغن نارگیل سرد و خالص را به کار ببرید. برای پیشگیری و جلوگیری از بروز آلزایمر 1 تا 2 قاشق چای خوری روغن ارگانیک، سرد و فشرده، روزانه دو بار به طور منظم مصرف کنید.

بادام :

ویتامین ایی می تواند روند پیشرفت بیماری آلزایمر را کند کند و بادام منبع خوبی از ویتامین ایی، توکوفرول است که بدن آن را جذب و مصرف می کند.علاوه بر این اسیدهای چرب امگا 3 در بادام حافظه را بهبود می دهند بادام همچنین عملکرد سیستم عصبی را پشتیبانی می کند که به نوبه خود وظایف شناختی را کنترل می کند هر روز یک اونس از بادام برشته را بخورید تا از آلزایمر جلوگیری شود گزینه دیگر این است که روزانه 8 تا 10 بادام مرطوب و پوست کنده شده را با معده خالی بخورید.

اسیدهای چرب امگا 3

استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند روشی جایگزین برای آلزایمر باشد محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که ، نوعیDHA از اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند به جلوگیری از رشد بیماری آلزایمر کمک کند، چرا که ممکن است رشد دو مغزی را کند که نشانه های این بیماری کشنده هستند از اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی خود با خوردن ماهی چرب، گردو، لوبیا، روغن زیتون استفاده کنید.

انگور هندی

انگور هندی که به آملا معروف است می تواند به پیش گیری و تاخیر در آلزایمر کمک کند این میوه می تواند با بتاآمیلوئید صفحه عصبی مرتبط با روند پیشرفت این بیماری مقابله کند.علاوه بر این، غنی بودن ویتامین ث و دیگر آنتی اکسیدان ها قوی، مغز را تغذیه می کند و عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد.

این یک داروی خوب و نیروبخش است و به بهبود سیستم عصبی مرکزی کمک می کند.برای تقویت مغز، 1 تا 3 قاشق چای خوری پودر آملا را با یا بدون آب بریزید و دو بار در روز مصرف کنید ؛ هم چنین می توانید این میوه را به صورت خام یا آب میوه بخورید.

تعاملات اجتماعی:

انسان ها موجودات بسیار اجتماعی هستند ما در انزوا زندگی نمی کنیم ماندن در اجتماع ممکن است حتی در مقابل بیماری آلزایمر و جنون در زندگی بعدی محافظت کند، بنابراین توسعه و حفظ ارتباط قوی دوستان را در اولویت قرار دهید.

نیاز نیست یک پروانه اجتماعی باشید، اما باید به طور مرتب با کسی که به شما اهمیت می دهد ارتباط برقرار کنید باعث می شود که احساس بهتری داشته باشید در حالی که بسیاری از ما همچنان که بزرگ تر می شویم منزوی می شویم.

ورزش

ورزش فیزیکی منظم می تواند به پیش گیری از زوال شناختی و آلزایمر کمک کند. طبق تحقیقی که در سال 2011 در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شد ورزش منظم فیزیکی اثر مثبت کاذب می دهد که به حفظ فعالیت نرمال مغز در افراد مسن کمک می کند.

ورزش زمانی که به طور منظم از کودکی انجام شود، خطر توسعه جنون یا بیماری آلزایمر را بعدا در زندگی کاهش می دهد از پیاده روی سریع در چمن برای حداقل 30 دقیقه، حداقل 5 بار در هفته لذت ببرید.از شنا کردن، دویدن، دوچرخه سواری، پیاده روی و فعالیت های مشابه، چند بار در هفته لذت ببرید.

کیفیت خواب :

برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر رایج است که از بی خوابی و دیگر مشکلات خواب رنج ببرند اما تحقیقات جدید نشان می دهد که اختلال خواب تنها نشانه ای از آلزایمر نیست، بلکه عامل خطر احتمالی است.

اگر محرومیت خواب شبانه باعث تفکر کند شود و حالت روحی شما را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به رشد بیماری آلزایمر قرار داشته باشید. اکثر بزرگسالان به حداقل 8 ساعت خواب در شب نیاز دارند.

مدیریت استرس:

استرس مزمن می تواند عوارض سنگینی بر روی مغز داشته باشد که منجر به انقباض در یک ناحیه حافظه کلیدی می شود و رشد سلول عصبی را مختل می کند و خطر بیماری آلزایمر و جنون را افزایش می دهد با این حال، ابزارهای مدیریت استرس ساده می توانند اثرات مضر آن را به حداقل برسانند.

نکات دیگر برای کاهش خطر آلزایمر:

بعد از معرفی خوردنی های ضد آلزایمر در بخش سلامت نگاهی به توصیه های مفید در این زمینه می اندازیم.

سیگار کشیدن را ترک کنید :

سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر قابل پیش گیری برای بیماری آلزایمر و جنون است مطالعهای نشان داد که افراد سیگاری در سن 65 سالگی حدود 80 درصد احتمال بالاتر آلزایمر از کسانی دارند که هرگز سیگار نمی کشند. زمانی که سیگار را ترکیب می کنید، مغز بهبود می یابد.

فشار خون و سطح کلسترول را کنترل کنید:

هم فشار خون بالا و هم کلسترول بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی همراه است. بهبود این برای مغز و نیز قلب شما خوب است.

مراقب وزن باشید:

وزن اضافی عامل خطر برای بیماری آلزایمر و دیگر انواع جنون است. مطالعه ای مهم نشان داد که افرادی که اضافه وزن دارند، دو برابر احتمال ابتلا به آلزایمر را دارند و آن هایی که چاق بودند سه برابر خطر را داشتند وزن از دست دادن می تواند راهی طولانی برای حفاظت از مغز باشد.

    برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، شغلی مهیج را برگزینید و زمان را در فعالیت های چالش ذهنی، مانند خواندن، بازی کردن و یا نواختن یک موسیقی سپری کنید.

    زندگی اجتماعی سالم می تواند به جلوگیری از ظهور این بیماری کمک کند.

    از میوه ها و سبزیجات بسیار غنی استفاده کنید.

    از رژیم های غذایی کم چرب دوری کنید و چربی های اشباع شده را در رژیم غذایی خود با چربی های سالم جایگزین کنید.

    از غذاهای فرآوری شده و آلاینده های فلزی مانند آلومینیوم و جیوه اجتناب کنید.

    تنها چند دقیقه از آفتاب صبحگاهی ویتامین د روزانه را تامین می کند که می تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند.