۰ نفر

آیا مصرف زیاد سبزیجات هم عوارض دارد؟

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۴۴
کد خبر: 604468
آیا مصرف زیاد سبزیجات هم عوارض دارد؟

پزشکان با تحقیقات روشی ساده برای تشخیص میزان نیاز بدن به سبزیجات یا مصرف زیاد سبزیجات را با تغییر رنگ پوست کشف کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ یک روش عجیب و غریب وجود دارد، که پزشکان میتوانند به وسیله آن ،نیاز به مصرف بیشتر سبزیجات را تخمین بزنند ،به نظر می رسد ،که یک روش واقعا ساده برای پزشکان وجود دارد، که تشخیص دهند آیا مردان جوان قفقاز مصرف سبزیجات کافی می کنند ،یا خیر که با رنگ پوستشان قابل تشخیص است.

رنگدانه های آلی به نام کاروتنوئیدهای، موجود در انواع میوه ها و سبزیجات علت تغییر رنگ هستند، این مقدمه ای بود برای اعلام نتیجه ی تحقیقاتی در زمینه مصرف میوه و سبزی که در این بخش از سلامت بیان خواهیم کرد.

احتمالا شما قدرت کاروتنوئیدها رادر رنگ دیگر حیواناتی که آنها را می خورند اغلب پرندگان دیده اید ،خرچنگ ها و رنگ زرد آنها، کاردینالها (ماهی) و رنگ قرمز آنها و فلامینگوها و رنگ صورتی آنها، نتیجه کاروتنوئیدها هستند. بنابراین کاروتنوئیدها همچنین می توانند رنگدانه پوست انسان را تحت تاثیر قرار دهند.

نیاز بدن به سبزیجات

مصرف بیش از حد کاروتن، می تواند لایه بیرونی پوست را تغییر دهد و به شکل زرد یا ظاهر نارنجی تبدیل کند این موضوع، به عنوان کاروتنودرما شناخته شده است، و شما باید به مدت طولانی غذاهای زیادی از کاروتنوئید مصرف کنید که بر طبق یک بررسی ،بعد از 4-7 هفته، تغییرات ایجاد میشود.

تشخیص تغییر رنگ پوست برای نیاز بدن به سبزیجات

اما صرف نظر از میزان سبزیجاتی که می خورید، تغییر رنگ قابل تشخیص در رنگ پوست، لزوما با چشم قابل رویت نیست، اما از طریق طیف سنجی، قابل رویت است. این مطالعه بر مردان جوان قفقازی متمرکز بود، زیرا تغییرات رنگدانه در پوست روشن تر به راحتی تشخیص داده می شود و مردان جوان در استرالیا حداقل میوه و سبزیجات را می خورند. محققان، رنگ پوست 30 مرد قفقازی بین 18 تا 30 ساله را که در ساحل غربی استرالیا زندگی می کردند، بررسی کردند.

هدف از مطالعه، تعیین این بود که آیا مصرف میوه و سبزی، مصرف کاروتینوئید و رنگ پوست زرد در مردان جوان قفقاز با هم ارتباطی دارد، زیرا مردان استرالیایی معمولا میوه ها و سبزیجات کمتری نسبت به زنان مصرف می کنند، به گفته متخصص تغذیه جورج بیکسلی از دانشگاه Curtin در استرالیا:ما توانستیم از طریق فرایندی به نام اسپکتروسکوپ بازتابی (RS)، ارتباط بین رنگ و شدت نور منعکس کننده روی رنگدانه های پوست را اندازه گیری کنیم. طبق مطالعه ای که قبلا روی بیش از 100 زن قفقازی در استرالیا منتشر شد نشان داد که زردی پوست، به علت افزایش مصرف میوه و سبزی است.

مصرف میوه و سبزیجات

همانطور که محققان انتظار داشتند زردی بیشتر در پوست مربوط به رژیم غذایی با میوه ها و سبزیجات است ، آنها دریافتند که پیشانی، کف دست و کف پا ،بهترین روش برای ارزیابی است. قرار گرفتن در معرض نور می تواند ،با این سیستم اندازه گیری شود، چرا که نور UV کاروتنوئید در پوست را میشکند و آن را تبدیل به ملانین میکند، که باعث ایجاد رنگ می شود.

تشخیص میزان کاروتنوئید در بدن، از طریق لایه بیرونی پوست پیشانی قابل تشخیص است در حالی که ما می دانیم، پوست های تیره تر تحت تاثیر کاروتنودرما قرار دارند، تحقیقات بیشتری در میان سایر جمعیت ها و قومیت ها می تواند به درک ما از ارتباط بین کاروتنوئیدها و اثرات آن در تغییر رنگ پوست انسان کمک کند.

رنگ میوه و سبزیجات

به گفته محققان، این مطالعه علمی می تواند، به تشخیص مسائل مربوط به رژیم غذایی و ترویج غذای سالم کمک کند. دانشمند تغذیه کارین کلارک، از دانشگاه کورتین بیان میکند:تحقیقات ما می تواند نقش مهمی در شناسایی افرادی که میوه و سبزیجات کمتری مصرف دارند، و در خطر ابتلا به بیماری های مزمن هستند کمک کند.

با انجام تحقیقات بیشتر در این ارتباط، این امکان فراهم می شود، که قادر به پیش بینی میزان مصرف میوه و سبزی فرد از طریق رنگ پوست میشویم، و البته ،با تکیه بر وعده غذایی آنها.