۰ نفر

زنان جوان بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۱۴
کد خبر: 604458
زنان جوان بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند

یک بررسی جدید نشان می‌دهد سکته‌های مغزی با وجودی که در بین جوانان شایع نیست، اما زمانی که اتفاق می‌افتد، در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ هلث دی نیوز، تحقیقات جدید محققان دانشگاه کلورادو نشان می‌دهد که احتمال ابتلاء به سکته مغزی ایسکمیک در زنان ۳۵ ساله و کمتر ۴۴ درصد بیشتر از مردان هم‌سن‌شان است.

سکته‌های مغزی ایسکمیک که اکثریت سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهند، زمانی رخ می‌دهند که رگ خونی تأمین کننده مغز مسدود می‌شوند.

«شارون پویزن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این مطالعه نمی‌تواند دلایل خطر بالاتر در میان زنان جوان را مشخص کند.»

وی در ادامه افزود: «احتمالا بارداری یکی از عوامل احتمالی آن است: شرایط مرتبط با بارداری، از جمله لخته شدن خون، فشار خون بالا و دیابت، می‌تواند خطر سکته مغزی را در زنان افزایش دهد.»

به گفته پویزن، «قرص های ضدبارداری یکی دیگر از این موارد است. قرص‌های ضدبارداری امروزی بی‌خطرتر از فرمولاسیون‌های سال‌های پیش هستند، اما زنانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند معمولاً در معرض خطر سکته مغزی بالاتری نسبت به افرادی هستند که مصرف نمی‌کنند؛ به خصوص اگر سیگار می‌کشند یا دارای عوامل خطر سکته مغزی مانند فشار خون بالا هستند.»

برخی توضیحات بالقوه دیگر این است که احتمالاً آنها در برابر قطع کاروتید، پارگی در یکی از شریان‌هایی که در امتداد گردن قرار دارند و خون را به مغز می‌رسانند، آسیب پذیرتر هستند.

جدیدترین یافته‌ها بر اساس بررسی ۱۶ مطالعه قبلی است که بر بروز سکته مغزی در بزرگسالان جوان متمرکز بود.

نتایج نشان داد به طور کلی، زنان ۳۵ سال به پایین، نسبت به مردان هم سن خود بیشتر در معرض سکته مغزی ایسکمیک بودند. شواهد برای بزرگسالان ۳۵ تا ۴۵ ساله متناقض بود؛ مردان در سنین پایانی عمر، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند.