۰ نفر

سه بیمار مبتلا به اومیکرون در آذربایجان‌ شرقی فوت شدند

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۵۶
کد خبر: 604318
سه بیمار مبتلا به اومیکرون در آذربایجان‌ شرقی فوت شدند

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تاکنون سه بیمار در اثر ابتلا به سویه امیکرون ویروس کرونا در استان ما فوت شدند و موارد ابتلا نیز به‌صورت صعودی در حال افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ سیمین خیاط‌ زاده در خصوص آخرین وضعیت کرونایی استان اظهار کرد: موارد ابتلا و درگیری با سویه امیکرون ویروس کرونا در استان ما در حال افزایش بوده و تعداد مراجعین سرپایی نیز زیاد شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۰۳ مورد مبتلا به سویه امیکرون در آذربایجان شرقی شناسایی شده است که از این تعداد نیز سه نفر آنها فوت کردند که دو نفر آنها هیچ واکسنی تزریق نکرده بودند و نفر سوم نیز دز سوم را تزریق نکرده بود اما هر سه مورد دارای بیماری زمینه‌ای بودند.

وی افزود: روزانه به طور میانگین ۵۵ تا ۶۰ مورد مثبت ابتلا به امیکرون را در استان شناسایی می‌کنیم که تعداد فوتی‌ها در استان ما فعلا افزایش نیافته است اما شیب موارد مثبت ابتلا به‌صورت صعودی است.

خیاط زاده در رابطه با علائم ابتلا این سویه خاطرنشان کرد: سویه امیکرون نیز مانند سویه‌های قبلی ویروس کرونا است اما با این تفاوت که در سویه‌های قبلی افراد حس بویایی و چشایی خود را به طور کامل از دست می‌دادند ولی در این سویه به میزان بسیار کمی از حواس کاسته می‌شود همچنین اشک ریزش، آب ریزش بینی و سردرد نیز از علایم معمول آن است.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو از آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۹ سال و زیر ۱۲ سال از روز شنبه خبر داد و گفت: از روز شنبه، نهم بهمن ماه واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال و بالای ۹ سال در استان ما همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: واکسن‌های تزریقی برای این گروه دو دز از واکسن‌های سینوفارم یا پاستوکووک با فاصله‌ی تزریقی دو ماه خواهد بود که هیچ ضرر و آسیبی برای این قشر ندارد و واکسیناسیون گروه سنی پایین‌تر نیز به مرور آغاز خواهد شد.

وی افزود: توصیه می‌کنیم گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال حتما برای واکسیناسیون مراجعه کنند چراکه در میان مبتلایان به سویه امیکرون در استان ما کودک سه ساله، ۱۱ ماه و ۱۴ ساله نیز وجود داشت و در کل دنیا درگیری و بستری در گروه سنی پایین‌تر افزایش یافته است همچنین مدارس نیز آرام‌آرام در حال بازگشایی هستند.

وی همچنین در ارتباط با رنگ بندی کرونایی استان گفت: رنگ بندی کرونایی کشور به سرعت در حال تغییر است و اکثر شهرهایی که آبی بودند طی روزهای اخیر روبه زرد و قرمز شدن پیش می‌روند و در استان ما نیز آذرشهر به رنگ‌ زرد تغییر یافته است که معمولا با این روند شروع شده و به مرور به سمت قرمز شدن پیش می‌رویم که این از علائم هشدار است.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: تاکنون در استان ما در گروه سنی بالای ۱۲ سال، ۹۰ درصد افراد دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند اما ۱۰ درصد هنوز هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند و زمانی واکسیناسیون رضایت بخش خواهد بود که ۸۰ درصد کل جمعیت استان واکسینه شده باشند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون در آذربایجان شرقی از ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ شروع شده و چند روز دیگر سالگرد آن است، یادآور شد: به افرادی که تاکنون هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند توصیه می‌شود واکسن خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تزریق کنند و افرادی هم که واکسن دز دوم را فعلا تزریق نکرده‌اند نیز بدون توجه به تاخیر ایجاد شده سریعاً به مراکز تجمیعی مراجعه کنند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اضافه کرد: دز سوم  به‌عنوان اصل مهم و اساسی برای پیشگیری از ابتلا به سویه امیکرون کرونا مهم‌تر از دز اول و دوم است و از بستری شدن در بیمارستان یا حتی مرگ نیز جلوگیری می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: به تمامی افراد توصیه می‌شود حتما برای تزریق واکسن مراجعه کنند که در حال حاضر نیز دز دوم واکسن آسترازنکا و تمامی دزهای واکسن‌های برکت، سینوفارم، اسپوتنیک، پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن موجود هستند.