۰ نفر

نوشیدن مشروبات الکلی در افراد لاغر مخرب تر است

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱:۳۹
کد خبر: 604264
نوشیدن مشروبات الکلی در افراد لاغر مخرب تر است

مصرف الکل سومین علت شایع مرگ و میر قابل پیشگیری در بسیاری از کشورها است و کارشناسان تخمین می زنند که از هر ۱۰ مرگ یک مورد به دلیل مصرف الکل رخ داده و در این میان تاثیر مخرب الکل بر افراد لاغر بیشتر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سیناپرس، نوشیدن مشروبات الکلی با مجموعه ای از مشکلات خاص خود همراه است. تیمی از محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند نوشیدن مشروبات الکلی در افراد لاغر مخرب تر است.  یافته های این پژوهش نشان داد افرادی که کم وزن بوده و الکل مصرف می ‌کنند، به میزان بیشتری در خطر مرگ در اثر بیماری‌ های قلبی، سرطان و سایر شرایط سلامتی هستند.

منتصر معصوم، محقق فوق دکتری در مرکز تحقیقات پیشگیری Edna Bennett Pierce در دانشگاه ایالتی پن، در این رابطه می گوید: امیدوارم این یافته ها مردم را تشویق کند تا خطراتی را که ممکن است منجر به مرگ شود، جدی گرفته و از زندگی خود حذف کنند.​

این مطالعه داده ‌هایی را از نظرسنجی مصاحبه ملی سلامت جمع‌آوری کرد که اطلاعاتی را در مورد عادات مصرف الکل در افراد جمع ‌آوری کرده بود. طی این مطالعه، محققان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ ، بیش از ۲۰۰ هزار بزرگسال بین سنین ۳۵ تا ۸۵ سال را مورد بررسی قرار دادند. این تیم به طور خاص روی میزان مصرف الکل افراد بر اساس وزن آنها و تأثیر آن بر خطر کلی مرگ و میر تمرکز کردند.

وزن انسان بر اساس تعریف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده  شامل شرایط کم وزنی،  وزن طبیعی، اضافه وزن و چاقی است. بر این اساس اگر شاخص توده بدنی شخصی کمتر از ۱۸.۵ باشد، فرد کم وزن در نظر گرفته می شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی انتظار داشتند که خطر مرگ و میر ناشی از اعتیاد به الکل در افراد چاق بیشتر باشد اما مطالعات بعدی این تیم، ارتباط قوی تری بین مرگ و میر و نوشیدن الکل در افرادی که کمبود وزن دارند نشان داد.

در خاتمه گفتنی است این که چگونه کم وزنی خطر مرگ و میر افراد را افزایش می دهد، سوالی است که هنوز در دست بررسی است. در این میان عوامل دیگری نیز ممکن است بر این ارتباط تأثیر بگذارند، مواردی مانند نوشیدن الکل به عنوان یک مکانیسم ناسالم برای مقابله با استرس یا یک وضعیت سلامتی که بدن را از نظر تغذیه ای دچار کمبود کرده و یا مستعد ابتلا به عفونت می کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Drug and Alcohol Dependence منتشر شده است.