۰ نفر

اندمیک برای کرونا به چه معناست؟

۵ بهمن ۱۴۰۰، ۲:۲۴
کد خبر: 603547
اندمیک برای کرونا به چه معناست؟

گرچه هنوز راه درازی برای تعریف مجدد کرونا به عنوان یک بیماری اندمیک در پیش است؛ مقامات بهداشت هشدار می‌دهند حتی اگر کووید ۱۹ وارد این مرحله شود، همچنان برای برخی افراد کشنده خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، واشنگتن پست نوشت: برخی کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا در حال برنامه ریزی آزمایشی برای زمانی هستند که ممکن است درمان کووید ۱۹ به عنوان یک بیماری اندمیک درنظر گرفته شود؛ این در حالیست که‌ سازمان جهانی بهداشت و سایر مقامات هشدار داده‌اند که زمان اعلام پایان این پاندمی نزدیک نیست.
اندمیک یا بومی به وجود دائمی بیماری یا عامل بیماری‌زا در یک منطقه جغرافیایی یا گروه جمعیتی گفته می‌شود. به عنوان نمونه سرماخوردکی یک بیماری بومی است؛ زیرا همواره عده‌ای از افراد به آن مبتلا هستند.

اندمیک به چه معناست و پیامدهای آن چیست؟

بیماری‌ها زمانی اندمیک محسوب می‌شوند که به طور منظم، طبق الگوهای ثابتی و در مناطق خاصی رخ دهند؛ در حالی که پاندمی به یک شیوع جهانی اشاره دارد که باعث امواج غیر قابل پیش‌بینی بیماری شود.
به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت، هنوز راه درازی برای تعریف مجدد کرونا به عنوان یک بیماری اندمیک در پیش است؛ هنوز عدم قطعیت زیادی در این مورد وجود دارد و ویروس‌ها به سرعت در حال تکامل هستند.    چه کسی در مورد اینکه کرونا چه زمانی به یک بیماری اندمیک تبدیل می‌شود، تصمیم می‌گیرد؟
احتمالا اغلب کشورهای ثروتمند بسته به نحوه انتشار ویروس داخل مرزهایشان و احتمال ابتلای موارد جدید در این زمینه تصمیم خواهند گرفت. انواع واکسن، دارو و سایر اقدامات موثری که در کشورهای ثروتمند وجود دارد، به آنان کمک می‌کند تا قبل از اینکه ویروس در سطح جهانی تحت کنترل قرار گیرد، آن را مهار کنند.
اعلام پاندمی از نظر فنی به عهده سازمان جهانی بهداشت نیست و بالاترین سطح هشدار آن، اعلام یک وضعیت اضطراری بهداشت در سطح جهانی است و کووید ۱۹ از ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی این وضعیت اضطراری را به وجود آورد. آژانس بهداشت سازمان ملل متحد از آن تاریخ هر سه ماه یکبار یک کمیته تخصصی برای ارزیابی مجدد وضعیت کووید ۱۹ تشکیل می‌دهد.
احتمالا زمانی که متخصصان سازمان جهانی بهداشت اعلام کنند کووید ۱۹ دیگر واجد شرایط اضطراری جهانی نیست، پایان پاندمی مشخص می‌شود؛ اما معیارهای این تصمیم‌گیری هنوز مشخص نشده است.
برخی نظرات نشان می‌دهد اعلام کرونا به عنوان یک اندمیک، بیش از اینکه یک مقوله علمی باشد، بحثی سیاسی است و به تحمل مقامات و شهروندان بستگی دارد.

آیا اندمیک به معنای پایان مشکل است؟

پاسخ این سوال منفی است؛ چراکه بسیاری از بیماری‌ها از جمله سل و ایدز، در مناطقی از جهان اندمیک تلقی می‌شوند، با این حال سالانه جان صدها هزار نفر را می‌گیرند. واژه اندمیک به معنای پایان بیماری نیست؛ بلکه نشان می‌دهد که بیماری برای همیشه حضور دارد.
مقامات بهداشت هشدار می‌دهند حتی اگر کووید ۱۹ به یک ویروس تنفسی ثابت مثل آنفلوآنزا تبدیل شود، همچنان برای برخی افراد کشنده خواهد بود.