۰ نفر

کشف یک زنجیره ژنی که می‌ تواند مانع از ابتلا به کرونا شود

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷
کد خبر: 602343
کشف یک زنجیره ژنی که می‌ تواند مانع از ابتلا به کرونا شود

دانشمندان می‌گویند یک زنجیره ژنی در انسان می‌تواند مانع از ابتلا به کرونای شدید شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ دو سال همه‌گیری کرونا در جهان، تاکنون ده‌ها میلیون نفر را آلوده کرده است. با این حال، برخی افراد علی رغم دریافت واکسن، شاهد ابتلا به کرونای شدید و برخی بدون تزریق واکسن، شاهد ابتلا به کرونای خفیف و یا بدون علامت هستند. دلیل این موضوع همواره یکی از سوالات مهم بدون پاسخ بوده است.

فارغ از این که افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد کهنسال در خطر بیشتری برای ابتلا به کرونای شدید قرار دارند؛ دانشمندان به تازگی کشف کرده اند وجود گروهی از ژن‌های مخصوص در ساختار ژنتیکی انسان می‌تواند خطر ابتلا به کرونای شدید را به میزان قابل توجهی کم کند.

مطالعات اولیه نشان می‌دهند یک زنجیره ژنی موسوم به او‌ای اس ۱/۲/۳/ (OAS۱/۲/۳) در ابتلا به کرونای شدید دخیل است. این زنجیره که از اجداد نئاندرتال به انسان به ارث رسیده است؛ می‌تواند خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید را به میزان ۲۳ درصد کاهش دهد.

به نظر می‌رسد این زنجیره ژنی از بدن در برابر ابتلا به کرونا با علائم شدید محافظت می‌کند. این تحقیقات در افرادی با اجداد اروپایی انجام شده است. تحقیقات در افرادی با اجداد آفریقایی نیز نشان می‌دهند همین زنجیره ژنی باعث کاهش خطر ابتلا به کرونای شدید می‌شود.

پیش‌تر تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشانه‌هایی از ریشه‌های ژنتیکی در بحث افزایش خطر ابتلا به کرونا و یا تشدید علائم بیماری را نشان داده بود.

برای مثال، تحقیقات ابتدایی در کودکان زیر ۵ سال، نشان می‌دهند سیاه پوستان و لاتین تباران بیشتر از سفید پوستان در خطر ابتلا به سویه امیکرون و سویه دلتا قرار دارند.

با این حال، هیچ کدام از نژاد‌ها در جهان در برابر کرونا مقاومت مطلق ندارند و تاکنون آمار‌های مربوط به مبتلایان و تلفات کووید ۱۹ در مناطق مختلف جهان گزارش شده است.

با این وجود، دانشمندان می‌گویند این احتمال وجود دارد که مسائل ژنتیکی در خطر بستری شدن در بیمارستان و جان باختن بیماران موثر باشد. گرچه برای تایید این موضوع نیاز به تحقیقات بسیار جامعی است.