۰ نفر

تاثیر مواد غذایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۴۲
کد خبر: 602235
تاثیر مواد غذایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن

نزدیک ۲سال است که حضور کرونا به صورت رسمی در کشور ما اعلام شده است و از همان زمان یکی از مواردی که مورد تاکید بسیاری از کارشناسان بهداشتی و درمانی قرار می گرفت موضوع تغذیه سالم بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در کنار مداوای بیماران کرونایی و پیگیری تزریق واکسن کرونا برای حفظ جان بیشتر مردم کشور، نیاز است تا در مورد تغذیه غذایی نیز اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد زیرا کارایی سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیمی با مصرف غذای سالم دارد و به همین منظور افزایش آگاهی تغذیه ای جامعه و همچنین جلوگیری از انتشار مطالب غیرعلمی تغذیه در فضای مجازی می تواند در سلامت مردم تاثیر گذار باشد.

از سوی دیگر برای تزریق واکسن، به رژیم غذایی ویژه ای نیاز نیست ولی ضروری است تا افراد نسبت به تاثیر مواد غذایی با سـلامت و افزایش سیستم ایمنی بدن خود آشنا شوند تا در زمان انجام واکسیناسیون بتوانند علائم و عوارض احتمـالی ناشی از آن را به حداقل برسانند و سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

بسیج ملی تغذیه

این موضوع باعث شد تا دوازدهمین مرحله بسیح ملی تغذیه با شعار "تغذیه، کرونا، واکسیناسیون" به مدت ۲ هفته همزمان در سراسر کشور اجرا شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: تغذیه سالم نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و افرادی که سیستم ایمنی شان به دلیل تغذیه نادرست ضعیف می‌شود مقاومت بدنشان دربرابر بیماری‌ها کمتر و شدت بیماری و دوره بیماری و نقاهت آنها بیشتر می‌شود.

دکتر جواد حسینی افزود:یکی از اهداف این پویش که از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه در سراسر کشور برگزار شد کنترل کرونا به کمک رعایت اصول تغذیه سالم است بر همین اساس تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باعث می‌شود بدن پاسخ مناسب تری به واکسن بدهد.

وی اضافه کرد: شهروندان در زمان تزریق واکسن ناشتا نباشند و سعی کنند از مایعات، آب و غذاهای آبکی قبل و بعد از واکسن استفاده کنند زیرا این عمل باعث عملکرد بهتر بدن نسبت به واکسن می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به روند رو به افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر در جامعه و نقش مهم تغذیه صحیح در کنترل اضافه وزن و چاقی، دیابت، چربی خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون و سرطان، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم راستا با سیاست‌های کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای را در دستور کار واحدهای بهداشتی تحت پوشش خود به اجرا می رساند.

او اظهار کرد: این فعالیت‌ها در زمینه ارتقای امنیت غذایی گروه‌های آسیب پذیر، برنامه بهبود تغذیه گروه‌های سنی مختلف و برنامه‌های حمایت تغذیه‌ای در کودکان و مادران باردار دارای سوءتغذیه مهم است و با مشارکت و جلب حمایت خیرین و همکاری کمیته امداد، آموزش جامعه، مشاوره‌های تخصصی و برنامه‌های پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید انجام می‌شود.

وی با بیان این که برنامه های آموزشی ویژه معلمان در قالب آموزش ضمن خدمت در خصوص تغذیه سالم ارائه شده است ادامه داد: گروهی از افراد نیز در قالب مربیان و مبلغان آموزش تغذیه در جامعه آموزش دیده اند که از آن جمله می توان به آموزش طلاب و روحانیان، جهاد کشاورزی و کارشناسان بهداشتی کارخانه های مواد غذایی اشاره کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

دستگاه گوارش بدن ما بیش از ۷۰ درصد سیستم ایمنی را تشکیل می دهد و چون دستگاه گوارش پر از فلور طبیعی یا همان پروبیوتیک است می تواند با بسیاری از بیماری‌ها مبارزه کند بنابراین باکتری‌های مفید بدن ما با مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر تقویت و با غذاهای فرآوری شده، پرچرب و شیرین تضعیف می شود.

اگر چه ژنتیک نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد اما خواب کافی، فعالیت بدنی مناسب، تغذیه سالم و دوری از استرس مهم ترین راهکارهایی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن سبب می شود فرد کمتر به بیماری مبتلا شده و یا در صورت ابتلا به بیماری به سرعت بهبود یابد، هر چه قدر سن افراد بالاتر می رود سیستم دفاعی بدن نیز ضعیف تر شده و بیشتر در معرض ابتلا به بیماریها قرار می گیرد، همچنین کودکان چون در حال رشد هستند و هنوز بدن آنها به طور کامل تکامل نیافته است به همین دلیل باید به تقویت سیستم دفاعی آنها بیشتر توجه شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تامین آب کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا بسیار مهم است زیرا نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند.

دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به این که افرادی که مبتلا به بیماریهای قلبی، عروقی، فشار خون بالا یا بیماری‌های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند افزود: مواد غذایی آبدار مانند میوه ها، سبزی ها، انواع سوپ و آبگوشت علاوه برکمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند به ویژه در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون توصیه می شود مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود.

تغذیه غیر سالم

رعایت تعادل و داشتن تنوع در برنامه غذایی روزانه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا کمک کند و خانواده ها می توانند با استفاده روزانه از گروه‌های غذایی اصلی همچون نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات یک برنامه غذایی متعادل و متنوع برای حفظ سلامت خود و خانواده داشته باشند.

لازم است بر این نکته توجه شود که مصرف روغن های جامد و نیمه جامد، روغن حیوانی و دنبه با تحریک سیستم ایمنی، موجب اختلال بدن در مقابله با کرونا می شود و افراد باید از مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و پرنمک که موجب اختلال در کارکرد سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به کرونا می شود خودداری کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مورد گفت: توجه شود که نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه‌هایی دارای قند افزوده، شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه های گازدار و به‌ طور کلی همه نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد بدن می شوند بنابر این بهترین نوشیدنی آب است.

اباصلتی با اشاره به تاثیر مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت های خانگی کم شیرین برای تامین آب بدن افزود: رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما کمک می‌کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها، پاسخ ایمنی قوی‌تری به واکسیناسیون داشته باشیم.

وی ادامه داد: مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می کند، مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد.

تغذیه، واکسن و ...

مهمترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست و شوی مکرر دست ها و تکمیل واکسیناسیون است.

همچنین باید مصرف روزانه شیر، ماست و پنیر کم چرب برای حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن در برنامه تغذیه ای افراد و خانواده ها قرار گیرد تا پس از تزریق واکسن  سلامت جسم تکمیل شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با شیوع سویه اومیکرون در طرح بسیج ملی تغذیه، تغذیه قبل و بعد از ابتلا به کرونا و بعد از واکسیناسیون مورد تاکید بسیار است.

اباصلتی افزود: قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا مصرف مایعات به‌خصوص آب در حفظ سلامت بدن و تاثیرگذاری واکسن بر سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: مصرف نوشیدنی های خیلی شیرین مانند نوشابه های گازدار، آب میوه ها و شربت های صنعتی، مصرف بی رویه فست فودها، مصرف کم مایعات از جمله مهمترین آنها یعنی آب، می تواند در تضعیف سیستم ایمنی بدن مؤثر باشد.