۰ نفر

درمان بیماری دیابت نوع ۲ کشف شد؟

۱ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۱۹
کد خبر: 602151
 درمان بیماری دیابت نوع ۲ کشف شد؟

دانشمندان آمریکایی هورمونی را کشف کرده اند که مستقل از انسولین، باعث کاهش قند خون در بیماران می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دانشمندان طی صد سال اخیر هورمون انسولین را اصلی‌ترین عامل کنترل قند خون معرفی می‌کردند. با این حال، تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد یک هورمون دیگر نیز در این زمینه فعالیت دارد که با مکانیسمی متفاوت باعث کاهش سطح قند خون می‌شود.

این هورمون که اف جی اف وان (FGF۱) نام دارد در بافت چربی بدن تولید می‌شود. این هورمون مانند انسولین به سرعت باعث کاهش سطح قند خون در موش‌ها و در محیط آزمایشگاهی شد. دانشمندان مشاهده کردند که این هورمون در موش‌ها به صورت مستقل از انسولین عمل کرده و با مکانیسمی متفاوت باعث کاهش سطح قند خون می‌شود.

حال دانشمندان می‌گویند با کمک این هورمون می‌توان به درمانی موثر برای بیماری دیابت نوع ۲ دست یافت. در دیابت نوع ۲ بدن به دلیل مقاومت به انسولین شاهد افزایش سطح قند خون است. در بلند مدت این موضوع می‌تواند به عروق و اعصاب آسیب وارد کرده و باعث بروز مشکلات جدی مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی، سکته مغزی، مشکلات بینایی و آسیب دائمی به اعصاب شود.

دانشمندان آمریکایی می‌گویند هورمون اف جی اف وان با مکانیسم متفاوتی که در عمل دارد، می‌تواند مسیر را برای درمان دیابت نوع ۲ هموار کند. محققان با تزریق این هورمون به موش‌هایی که از مقاومت به انسولین رنج می‌بردند، شاهد کاهش سطح قند خون در آن‌ها بودند.

مدیر این تحقیقات گفت: هنگامی که بدن فرد به انسولین مقاومت نشان می‌دهد، گیرنده‌های انسولین در سلول‌ها دچار مشکل می‌شوند. حال با کشف این هورمون جدید می‌توان با مکانیسمی متفاوت‌تر باعث کاهش سطح قند خود بیماران دیابتی شد.

یافته‌ها در محیط آزمایشگاهی روی موش‌ها به معنای تطابق کامل آن با نمونه انسانی نیست؛ اما این یافته‌ها نخستین گام برای یافتن راهکار درمانی موثر در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ محسوب می‌شود. دانشمندان آمریکایی در نظر دارند در مرحله بعدی این تحقیقات را روی نمونه‌های انسانی انجام دهند.

دانشمندان می‌گویند در این میان تنها یک سوال باقی می‌ماند و آن این است که آیا همان طور که در بدن شاهد مقاومت به هورمون انسولین هستیم، می‌توانیم شاهد مقاومت به هورمون اف جی اف وان (FGF۱) نیز باشیم؟ پاسخ به این سوال نیازمند تحقیقات بیشتر در آینده است.