۰ نفر

توصیه های مهم به واکسن زده ها

۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳
کد خبر: 602012
توصیه های مهم به واکسن زده ها

دو سال از شروع پاندمی کرونا گذشته و طی این مدت اغلب مردم واکسینه شده‌اند. حال بعد از تزریق دوز سوم لازم است مواردی را رعایت کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حدود دو سال از شروع پاندمی کرونا گذشته و طی این مدت واکسن مخصوص این ویروس ساخته شده و همچنین ویروس هم دچار جهش های مختلفی شده است اما بعد از همه این اتفاق ها در حال حاضر به شرایط پایداری رسیده ایم.این چند روز اخیر خبرهای خوبی در رابطه با کم شدن آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا منتشر شده است که دلیل اصلی این موضوع دو اتفاق مهم است:

نخست واکسیناسیون گسترده و اعتماد مردم و دوم موج دلتا که چند ماه قبل در ایران راه افتاد. اما کم شدن آمار کرونا می تواند خیلی کمک کننده باشد تا بتوانیم تغییرات مثبت در سبک زندگی‌مان ایجاد کنیم.

**کم کردن وسواس سطوح

به عنوان نخستین نکته چون هنوز دغدغه بخش بزرگی از جامعه درگیر این مسئله است باید بگوییم که نگران انتقال کرونا از سطوح نباشید. مصرف الکل برای ضدعفونی کردن دست ها را به حداقل برسانید.  تماس دست های آلوده با ناحیه صورت و دهان از ابتدای بشریت اقدامی غیر بهداشتی بوده است اگر تأکید داریم روی شست و شوی دست ها صرفا برای کرونا نیست.

**چکاپ های سالیانه

خیلی از ما در طول یکسال آزمایشات پاراکلینیکال انجام می دادیم و اصلاحا برای چکاپ اقدام می کردیم مثل آزمایش خون، ماموگرافی، پاپ اسمیر و گوارشی و ...  در پاندمی  کرونا اکثر افراد جامعه این چکاپ های روتین را انجام ندادند اما الان با کم شدن آمار و بهبود اوضاع زمان خوبی است که این اقدامات عقب افتاده را انجام بدهید. 

**پیگیری بیماری‌های مزمن

دیابتی‌ها، فشارخونی‌ها، بیماران مبتلا به کولیت و کرون و بیماری های کبدی و آسم و ... اگر در طول پاندمی ارتباطشان با پزشک معالجشان قطع شده بود الان بهترین زمان است که به پزشکشان مراجعه کنند و درباره وضعیتشان در این مدت صحبت کنند. حتی اگر بیماری شما در وضعیت خاموش است این کارها را انجام دهید.

**رستوران ها و کافه ها

همچنان توصیه می شود که به رستوران های مسقف و شلوغ مراجعه نکنید. هنوز هم رستوران ها در صدر مکان هایی هستند که ویروس منتقل می شود اما اگر رستوران روباز و خلوت باشد خیلی هم خوب است. این را هم اضافه کنیم که دیگر به هیچ وجه نگران انتقال کووید از راه مواد  غذایی نباشید، اما میکروب‌های روده‌ای بحث جدایی دارند.

**نگرانی بابت شیوع اومیکرون

این احتمال وجود دارد که در هفته های پیش رو شاهد اوج گیری اومیکرون در کشور باشیم. اما اگر سه دوز واکسن زدید و هنگامی که بیرون از منزل هستید و ماسک می زنید، دیگر نباید نگران باشید. تزریق دوز بوستر همه واکسن های تایید شده سازمان بهداشت جهانی باعث افزایش ایمنی در برابر اومیکرون می شود.

**مراقبت از کودکان

به شدت باید از کودکان زیر دوازده سال و تمام کودکانی که هنوز واکسینه نشده اند، مراقبت کنیم. آخرین مقالات ضعیف تر بودن شدت بیماری در کودکان نسبت به بزرگسالان را تایید می کنند اما هیچ مقاله یا گزارشی تا به امروز منتشر نشده که اعلام کند اومیکرون در کودکان اتفاق نمی افتد! اگر کودک غیر واکسینه دارید و به مدرسه هم می رود حتما هر روز درباره رعایت اصول بهداشتی با او صحبت کنید.

**موارد رعایتی پس از تزریق سه دوز واکسن

حال بعد از تزریق دوز سوم لازم است یکسری موارد را بدانیم تا بتوانیم هر چه سریعتر به زندگی عادی برگردیم و برخی از این موارد را مورد توجه قرار می دهیم: دو هفته بعد از تزریق دوز سوم سطح ایمنی در برابر کرونا افزایش پیدا می کند. یادمان باشد که دوز سوم را زودتر از سه ماه و دیرتر تزریق نکنیم که بتوانیم حداکثر ایمنی را ایجاد کنیم. 

هنوز هم هستند افرادی که واکسن تزریق نکرده اند و هفته های پیش رو بیشترین احتمال درگیری با اومیکرون، سویه جدید کرونا ویروس را همین افراد دارند تا جاییکه امکان دارد از ارتباط پرخطر با افراد غیرواکسینه پرهیز کنید. در نهایت یادمان باشد که هیچگاه روزهای سخت پیک پنجم کرونا را فراموش نکنیم و با هم و در کنار هم این روزها را پشت سر گذاشتیم تا در آینده ای سالم نیز در کنار هم باشیم پس بهتر است الان نیز موارد بهداشتی را رعایت کنیم.