۰ نفر

کدام روستاها در ساوه درگیر سالک شده اند؟

۳۰ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۴
کد خبر: 601873
کدام روستاها در ساوه درگیر سالک شده اند؟

مردم ساوه نیز همچون همه ساکنان ایران زمین نگران شیوع کرونا و گونه اخیر اومیکرون هستند اما در میان بحث‌های داغ دعوت به تزریق دوز سوم واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اخیرا خبر رسید که شماری از ساکنان روستاهای بخش مرکزی شهرستان به بیماری سالک مبتلا شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  سالک، نوعی بیماری با عامل انگلی است که اغلب در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری یافت و به وسیله‌ یک پشه خاکی که حدود ۹۰ نوع در جهان از آن وجود دارد، منتقل می‌شود.

طبق اعلام منابع بهداشتی، سالانه بین ۱۵ تا ۲۵ مورد از این بیماری در ایران ثبت می‌شود که اشاعه آن در ۱۹ استان کشور از جمله خراسان، کرمان و اصفهان و اخیرا هم مناطقی از استان مرکزی وجود این بیماری گزارش شده است.

سازمان پزشکان بدون مرز سالک را یکی از خطرناک ترین بیماری‌های گرمسیری می‌داند که به فراموش سپرده شده و بعد از مالاریا در علل مرگ با بیماری انگلی رتبه دوم را دارد.

روستاهای درگیر سالک و شمار مبتلایان به این بیماری در ساوه

بر اساس اعلام سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه از ابتدای دی امسال بیماری سالک در شهرستان ساوه و روستاهای احمدآباد، باغ شیخ، طراز ناهید، انجیلاوند، مهمانشهر شهید ناصری و روستای قمرشون ملاحظه و ثبت شد که شماری از ساکنان به دلیل گزش این پشه خاکی مبتلا شدند.

«محمود کریمی» گفت: تا ابتدای ماه دی شمار افرادی که روستاهای ساوه به سالک مبتلا شدند، ۶۹ نفر است.

وی گفت: با شروع بیماریابی فعال از سوی تیم‌های بهداشتی و کارشناسان دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه نیز ۳۰ بیمار جدید شناسایی شدند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه اظهار کرد: عمده ترین راه کنترل این بیماری، مبارزه با جوندگان از جمله موش‌های صحرای و معدوم سازی سگ های ولگرد و بدون صاحب و همچنین مدیریت فاضلاب‌های رها شده در سطح معابر روستایی است.

کریمی همچنین جمع آوری فضولات از سطح معابر روستایی، جلوگیری از انباشت نخاله‌های ساختمانی در روستا و استفاده از توری‌های آغشته به حشره کش در منازل را از دیگر راهکارهای مقابله با پشه سالک عنوان کرد.

وی تاکید کرد: اگر مبارزه را امروز شروع کنیم، سال بعد شاهد کاهش موارد ابتلای افراد به این بیماری خواهیم بود و در این زمینه لازم است همه ارگان های دست اندرکار مساعدت و همراهی داشته باشند.

علائم سالک و راههای مراقبت در برابر آن چیست؟

سرپرست دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه اظهار داشت: در مورد علایم این بیماری باید گفت که این پدیده موجب تشکیل یک یا چند زخم پوستی می‌شود که در مراحل اولیه به شکل یک جوش کوچک است و اطراف آن تا قطر ۲ سانتیمتر به حالت قرمز رنگ در می‌آید.

وی ادامه داد: بعد از گذشت چند هفته، این جوش‌ها رنگ تیره‌ به خود می‌گیرند و در اطراف آن‌ هم زخم‌هایی ایجاد می‌شود که دارای مرز مشخص بوده و در مرکز آن دهانه زخم قرار می‌گیرد.

به گفته او، زخم‌های ناشی از گزش پشه سالک گاهی خشک با روی پوسته پوسته و گاهی نیز مرطوب و عفونی می باشند و در مواردی هم بلافاصله بعد از گزش پشه ایجاد می‌شود یا ممکن است در هفته یا ماه‌های بعد ایجاد شوند.

کریمی گفت: از دیگر تبعات و عوارض گزش پشه سالک این است که گاهی عفونت در اندام‌های دیگر از جمله غدد لنفاوی جلدی گسترش پیدا کند.

وی در مورد راهکارهای مراقبت از خود در برابر گزش پشه سالک، گفت: در حال حاضر باید با رعایت نکاتی مانند پوشیدن لباس‌هایی که پوشش کامل ایجاد می‌کند و تا حد امکان همه نقاط بدن را از دسترس پشه دور نگاه دارد و همچنین استفادهه از کرم دفع حشرات در نقاطی از پوست که قابل پوشاندن نیست، می توان از  گزیده شدن توسط پشه ناقل انگل جلوگیری کرد.

وی، همچنین استفاده از پشه بند و اسپری حشره کش حاوی پرمترین در لباس‌ها و جای خواب و فضای داخل پشه بند را در جلوگیری از ابتلا به سالک و گزش پشه ناقل این بیماری موثر عنوان کرد.

کریمی بیان کرد: سالک یک بیماری مشترک انسان و دام است که علایم بالینی خیلی گسترده‌ای دارد و چگونگی بروز این علایم به نوع گونه‌ای که ناقل این بیماری است و همچنین پاسخ سیستم ایمنی بدن فردی که مورد گزش پشه واقع شده، بستگی دارد.   

وی افزود: درمان اصلی بیماری سالک با ترکیبات آنتی موان  پنج ظرفیتی است و اکثر اوقات زخم‌های سالک خود به‌ خود بهبود می یابند اما، فرایند خوب شدن ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد و معمولا بعد از بهبودی، جای آن روی پوست بدن فرد گزیده شده باقی می‌ماند.