۰ نفر

دلیل و درمان دندان درد شبانه

۳۰ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷
کد خبر: 601792
دلیل و درمان دندان درد شبانه

دندان درد شبانه یک از بدترین دردهایی می باشد که به سراغ انسان ها می آید و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، استفاده از درمان های خانگی مانند روغن زیتون بسیار موثر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ دندان درد از بدترین دردهایی است که معمولا شب ها سراغ مان می آید و دردناک بودن آن را نمیتوان منکر شد. همه ما دوست داریم که در انتهای یک روز طولانی با آرامش به رختخواب رفته و بخوابیم. اگرچه که بسیاری از افراد از این آرامش بی نصیب می مانند و با مشکلاتی مثل دندان درد مواجه خواهند شد. متاسفانه این درد بسیار کلافه کننده است و یکی از بزرگ ترین سختی هایش ، این است که به پزشک دسترسی ندارید. اگر شما هم تجربه دندان درد هنگام خواب و شب را دارید ، برای درمان فوری دندان درد در این قسمت از سلامت دهان و دندان با همراه باشید.

چرا دندان درد شب ها به سراغ ما می آید ؟

تعریف کلی از دلیل بروز درد دندان در شب این است که با دراز کشیدن ما فشار ناحیه سر افزایش می یابد. در حالت ایستاده به دلیل جاذبه زمین و فشار خون مقداری فشاری در عروق ناحیه سر و گردن وجود دارد و با دراز کشیدن ما فشار داخلی رگها افزایش می یابد به همین خاطر فشار داخلی عروق موجود در ناحیه اتاق پالپ (اتاق مخصوص عروق و اعصاب داخل دندان ها) افزایش می یابد. این اتاقک در اطراف بافت سخت دندان قرار دارد و به جز عروق خون رسان ، اعصاب دندان نیز در این اتاقک وجود دارد. در حالت درازکش وقتی فشار بر روی عروق بیشتر می شود، بر روی اعصاب مجاور نیز فشار وارد شده و احساس درد در دندان به وجود می آید.

علاوه بر توضیح کلی که گفته شد دلایل مختلف دیگری برای این اتفاق وجود دارد که متاسفانه درد بدی را در دندان ما ایجاد می کند. به همین دلیل در ادامه به بررسی دلایل این اتفاق خواهیم پرداخت :

1. ساده ترین و رایج ترین علتی که برای این موضوع شناخته می شود ، گیر کردن باقیمانده غذا بین لثه ها و دندان ها است. پوست سیب ، پفک ، آجیل یا تخمه می تواند جزء مواد غذایی باشد که با گیر کردن لای دندان ، درد بیشتری را ایجاد می کند که با مسواک زدن و نخ دندان از بین می رود.

2. بسیاری از افراد ، شب ها دندان قروچه می کنند ؛ مخصوصا زمانی که استرس بیش از حد بالایی دارند. اگر عادت به دندان قروچه دارید ، پس شب یا صبح ها منتظر سوزش فک یا دندان درد باشید. اگرچه که با وجود عفونت یا پوسیدگی ، درد بر اثر دندان قروچه بدتر می شود.

3. پایین بودن سر هنگام دراز کشیدن در شب می تواند جریان خون به سر را افزایش دهد و احساس دندان رد را ایجاد کند.

4. پوسیدگی نیز یکی از رایج ترین علت های دندان در در شب است. این پوسیدگی ممکن است حفره دندانی شما را سوراخ کند و حساسیت آن را به گرما و سرما بالا ببرد.

5. ترک دندانی نیز عاملی برای دندان درد در شب می باشد.

6. عفونت سینوسی نیز می تواند به دندان های فک بالا فشار وارد کند و دندان درد و فک درد را نیز ایجاد کند.

7. پولپیتیس نیز یکی از رایج ترین انواع دردهاست که یک عفونت جدی است و باعث التهاب ، ورم و فشار و درد خواهد شد.

8. گاهی اوقات نیز ممکن است که در طول روز آنقدر سرتان شلوغ باشد که اصلا متوجه دندان درد خود نشوید. در چنین حالتی فکر می کنید که دندان درد فقط شب ها در دهانتان ایجاد می شود. پس شب ها نیز باید سر خودتان را گرم کنید تا هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرده و علت را بفهمید.

9. مواد غذایی که شب ها مخصوصا آخر وقت می خورید ، می تواند عاملی برای دندان درد شما در شب باشد. نوشیدنی های خنک ، اسیدی ، داغ یا با قند بالا در شب باعث سوزش و حساسیت بالای دندان شما می شود ؛ مخصوصا اگر به بیماری های لثه ، پوسیدگی دندان یا مشکلات دیگری مبتلا باشید.

درمان های خانگی برای دندان درد شبانه

اگر شب ها از فرط دندان درد بیدار شدید ، هیچ چاره ای ندارید جز این که از درمان های خانگی برای درمان فوری دندان درد استفاده کنید و خودتان را آرام کنید. به همین دلیل در این قسمت راهکارهای خانگی برای مقابله با دندان درد را در شب به شما معرفی می کنیم.

1. سعی کنید که هنگام خواب ، سر خود را بالاتر از بدنتان نگه دارید :

بدین منظور باید از یک بالشت نسبتا ضخیم یا چند عدد بالشت استفاده کنید. این کار باعث می شود که فشاری به جریان خون در سر و دهان شما وارد نشود. بالا نگه داشتن سر همچنین به تسکین درد و بهبود گردش خون و کاهش ورم و التهاب کمک خواهد کرد.

2. روتین بهداشت دهانی را رعایت کنید :دهان شما باید عاری از هرگونه آلودگی باشد که باعث درد شود. پس قبل از خواب ، حتما مسواک بزنید و آن را دو دقیه طول دهید و سپس از فلوراید و نخ دندان استفاده کنید. این کار باعث می شود که هرگونه بقای غذا از لای دندان شما بیرون بیاید و درد از بین برود.

3. مقداری روغن زیتون را به محل درد بزنید :این روش اثرگزار است و درد و ناراحتی را از بین می برد.

4. زمانی که لثه های شما درگیر شده و درد می گیرد ، دهان خود را با آب نمک بشویید :این کار باعث می شود که دهانتان عاری از هرگونه آلودگی ، زخم و عفونت شود.

5. برای مدیریت درد در کوتاه مدت می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید که التهاب و درد دندانی را از بین می برد :البته اگر شک دارید ، قبل از استفاده از مسکن با پزشک مشورت کنید.

6. اگر ورم را در لثه یا صورت خود مشاهده کردید ، می توانید با یک عدد یخ یا کمپرس سرد ، التهاب را از بین ببرید و محل درد را آرام کنید.

اگرچه که تمام راهکارهای بالا فقط در کوتاه مدت درد را از بین می برد و برای از بین بردن دائمی درد، باید به دندان پزشک مراجعه کنید.