۰ نفر

مصرف قرص ماهی از ابتلا به افسردگی جلوگیری نمی کند

۳۰ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰
کد خبر: 601785
مصرف قرص ماهی از ابتلا به افسردگی جلوگیری نمی کند

دانشمندان آمریکایی می‌گویند مصرف قرص ماهی تاثیری در جلوگیری از ابتلا به افسردگی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ وب ام دی، افسردگی یکی از بیماری‌های روانی شایع در جهان است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت برآورد می‌شود دست کم ۵ درصد از جمعیت بزرگسال جهان به این بیماری مبتلا هستند. زنان بیشتر از مردان در خطر این بیماری قرار دارند.

با این حال، آمار‌های مربوط به افسردگی در کشور‌های مختلف جهان متفاوت است.

برای مثال، طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا در سال ۲۰۱۹، ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به افسردگی مبتلا بودند که شامل ۹.۶ درصد زنان بزرگسال و ۶ درصد مردان بزرگسال می‌شود.

روغن ماهی یکی از مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و اسید چرب امگا ۳ است. قرص روغن ماهی امروزه به طور عمومی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و مردم از آن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی بهره می‌گیرند.

یکی از موارد رایج استفاده از قرص ماهی برای جلوگیری از ابتلا به افسردگی است.

با این حال، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد این قرص تاثیری در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و یا بهبود خلقیات فرد ندارد. محققان آمریکایی طی یک پژوهش گسترده این موضوع را به اثبات رساندند.

در این تحقیقات دانشمندان اقدام به بررسی بیش از ۱۸ هزار داوطلب بالای ۵۰ سال کردند. هیچ کدام از این افراد دارای افسردگی نبودند و برای بلند مدت از قرص ماهی حاوی اسید چرب امگا ۳ استفاده می‌کردند. شواهد نشان داد این اسید چرب خطر ابتلا به افسردگی و یا علائم آن را کاهش نمی دهد. مصرف این قرص هیچ تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کیفیت خلقیات افراد نیز نداشت.

دانشمندان مشاهده کردند مصرف این اسید چرب به میزان کمی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش هم می‌دهد.

اولیویا اوکرک، مدیر این تحقیقات از دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: این قرص در طول ۵ تا ۷ سال مطالعه ما تاثیرات منفی یا مثبت شدید و قابل ملاحظه‌ای بر خلقیات فرد نداشت.

برای سالیان درازی روانشناسان و روانپزشکان به افراد در خطر ابتلا به افسردگی قرص ماهی حاوی اسید چرب امگا ۳ تجویز می‌کردند. با این حال، تحقیقات جدید نشان داده اند مصرف این قرص تاثیری در جلوگیری از ابتلا به افسردگی یا بهبود خلقیات فرد ندارد.