۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

آسترازنکا برای تزریق دوز سوم می‌رسد؟

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبر: 600211
آسترازنکا برای تزریق دوز سوم می‌رسد؟

بر اساس آمارها حدود ۶۸ میلیون نفر از جمعیت کشور در صف دریافت واکسن کرونا هستند، در حال حاضر از این تعداد، ۶۰ میلیون نفر دوز اول و ۵۲ میلیون نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند اما درحالی تنها ۱۲ میلیون نفر دوز سوم را دریافت کرده‌اند که این روزها با موج وسیع اومیکرن در کشور روبه‌رو شده‌ایم.

اقتصاد آنلاین - عاطفه حسینی؛ زمستان سال گذشته بود که دولت دوازدهم و وزارت بهداشت وعده‌هایی مبنی بر واردات گسترده واکسن کرونا می‌دادند اما به دنبال تعلل و روند کند واکسیناسیون، پنجمین پیک کرونا تابستانی سخت را برای ایرانیان رقم زد. بعد از آن بود که در چند ماه گذشته، واکسن به طور گسترده‌ای به کشور وارد شد، واکسیناسیون عمومی سرعت گرفت و آمار ابتلا به کرونا به طور چشمگیری کاهش یافت. 

اما اخیرا از یک سو ایجاد این تصور برای مردم که نسبت به کرونا در کشور ایمنی جمعی ایجاد شده و همچنین همزمانی مطرح شدن ماجرای ممنوعیت واردات واکسن و صفر شدن موجودی و در دسترس نبودن واکسن آسترازنکا در بسیاری از پایگاه‌های واکسیناسیون در هفته‌های گذشته سبب شده که سرعت تزریق دوز سوم واکسن کرونا نسبت به قبل کاهش داشته باشد.

ماجرا از این قرار بود که اوایل دی ماه رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت گفت که واردات واکسن ممنوع است و همه ایرانی‌ها باید برای دوز سوم واکسن، از سبد واکسن‌های ایرانی استفاده کنند. اما علی‌رغم اینکه این مسئول، ممنوعیت واردات واکسن به کشور را تکذیب کرد، در هفته‌های گذشته همچنان خبری از واردات واکسن آسترازنکا به کشور نبود.

سازمان جهانی بهداشت و همسو با آن وزارت بهداشت یکی از مؤثرترین روش‌های مقابله با اومیکرون را تزریق دوز سوم واکسن‌های کرونا ۳ماه پس از تزریق دوز دوم عنوان کرده‌اند و حتی سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد داد که دوز سوم واکسن متفاوت از ۲ دوز قبل باشد تا منجر به افزایش ایمنی شود.

به همین دلیل و با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور، واکسن سینوفارم است بخش قابل توجهی از کسانی که در گذشته سینوفارم تزریق کرده‌اند، اصرار به تزریق آسترازنکا دارند.

در نهایت هفته گذشته سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است، نوشت: ۳۵۰ هزار دوز ‎آسترازنکا اهدایی از ژاپن و ۱۹۳ هزار دوز اهدایی از یونان ترخیص شد تا پس از درج برچسب اصالت تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی شود؛ همچنین ۳۵۰ هزار دوز مابقی ترخیص می‌شود.

به تازگی نیز عضو کمیته علمی کشوری کووید - ۱۹ در گفت‌وگویی با بیان اینکه تنها راه ایمنی از ابتلا به اومیکرن دریافت دوز سوم واکسن است، گفت: در وضعیت موجود که با موج وسیع اومیکرن روبه‌رو شده‌ایم، بیشتر از هر زمان دیگر به واکسیناسیون احتیاج داریم و افرادی که واکسن سینوفارم، بهارات و برکت تزریق کرده‌اند پس از ۴ ماه و افرادی که آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کرده‌اند، پس از گذشت ۶ ماه می‌توانند دوز سوم را واکسن آسترازنکا دریافت کنند.

طبرسی با اشاره به این که موج ابتلا به اومیکرن آغاز شده است، اظهار کرد: در روزهای اخیر حدود ۴۰ درصد از نمونه‌های آزمایش کرونا، ابتلا به اومیکرن را نشان می‌دهد، آمار ابتلا به اومیکرن در کشور همسایه ترکیه به ۶۵ درصد رسیده و به دلیل نزدیکی جغرافیایی ما به این کشور و همچنین ازدیاد رفت و آمد، باید گفت که ضریب ابتلا به اومیکرن افزایش یافته است.

به گفته این عضو کمیته علمی کشوری کووید - ۱۹ با توجه به فرصت کم، ‌بهترین راه برای کنترل اومیکرن تزریق واکسن، به خصوص دوز سوم است و باید آمار تزریق دوز سوم به سرعت به ۵۰ میلیون نفر برسد.

اما علی‌رغم واردات یک میلیونی واکسن آسترازنکا در روز گذشته، طبرسی از مردم خواست که برای دریافت دوز سوم، از واکسن‌هایی که در کشور موجود است، استفاده کنند تا واکسن آسترازنکای موجود، برای افرادی که دوز اول را از این واکسن تزریق کرده‌اند استفاده شود.

وی درباره این که چه واکسنی برای دوز سوم مناسب است، گفت: چه تزریق واکسنی مطابق با دوز اول و دوم و چه دریافت نوع متفاوتی از واکسن، فرق چندانی در اصل موضوع نداشته و در هر دو صورت سطح آنتی‌بادی بالا رفته و ایمنی ایجاد می‌کند، مهم‌ترین مساله سرعت بالای تزریق دوز سوم با توجه به واکسن‌های موجود در کشور است.

طبرسی در پایان این گفت‌وگو با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان بهتر است دوز سوم، با دو دوز اول و دوم متفاوت باشد، گفت: اما با این حال در صورت موجود بودن واکسن آسترازنکا مانعی برای دریافت دوز سوم از این نوع واکسن وجود ندارد، اما در حال حاضر پلتفرم‌های پروتئینی مانند پاستوکووک و اسپایکوژن بهترین گزینه‌ها برای تزریق دوز سوم هستند، زیرا عوارض خیلی کم‌تری دارند و همچنین سطح آنتی‌بادی را تا حد زیادی بالا می‌برند.