۰ نفر

قابلیت سرایت کرونا ۵دقیقه پس از انتشار ۹۰درصد کاهش می یابد

۲۴ دی ۱۴۰۰، ۸:۳۵
کد خبر: 599454
قابلیت سرایت کرونا ۵دقیقه پس از انتشار ۹۰درصد کاهش می یابد

یک مطالعه جدید نشان می دهد ویروس کرونا ۹۰ درصد از قابلیت سرایت خود را پس از پنج دقیقه انتشار در هوا از دست می‌دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، داده‌های اولیه این مطالعه که توسط محققان دانشگاه بریستول در آمریکا انجام شد، نشان می دهد ذرات ویروس در هوا خشک می شود.

محققان در این مطالعه میزان پایداری قطرات SARS-CoV-۲ - ویروسی که باعث ابتلا به کووید می‌شود - را در طول زمان، از پنج ثانیه تا ۲۰ دقیقه، اندازه گیری کردند.

محققان مشاهده کردند توانایی ویروس در آلوده کردن انسان ها در عرض پنج دقیقه پس از انتشار در هوا تا ۹۰ درصد کاهش یافت؛ زیرا هوا ذرات ویروس را خشک می کند و کمبود دی اکسید کربن در هوا باعث افزایش سطح pH ویروس می شود که این دو عامل، هر دو قابلیت سرایت ویروس را کمتر می کنند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد ویروس برای مدت طولانی در خارج از محیط گرم و مرطوب سیستم تنفسی میزبان زنده نمی ماند و قدرت سرایت خود را به سرعت در طبیعت از دست می دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد در هوا با رطوبت ۵۰ درصد، مشابه رطوبت موجود در ساختمان‌های بزرگ، تقریباً ۵۰ تا ۶۰ درصد از این ویروس قابلیت سرایت خود را از دست می دهد؛ اما در رطوبت بسیار بالاتر، قطره فوراً خشک نمی شود و برای مدت طولانی تری مایع باقی می ماند، به این معنی که ویروس به مدت دو دقیقه پایدار و عفونی می ماند. با این حال، حتی در این شرایط مساعد، ویروس پس از ۱۰ دقیقه ۹۰ درصد میزان سرایت خود را از دست می دهد.

این بدان معنی است که اگر امروز برای نهار با دوستان خود به رستوران می روید خطر اولیه احتمالا این است که آیا این ویروس را به دوستان خود منتقل می کنید یا اینکه آیا دوستان شما این ویروس را به شما منتقل می کنند؛ نه اینکه از فردی در طرف دیگر اتاق منتقل می شود.

پروفسور پل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه آنگلیا شرقی، گفت: این مطالعه نشان می دهد انتشار ویروس در هوا «ممکن است آنقدر که برخی فکر می کردند مهم نباشد».

محققان خاطر نشان کردند که این یافته ها در مورد سه گونه کرونا که مورد آزمایش قرار دادند، یکسان است و ابراز امیدواری کردند که ظرف چند هفته همان آزمایش را در مورد سویه اومیکرون نیز آغاز کنند.

این یافته ها موید اهمیت انتقال ویروس در فاصله کم و فاصله گذاری فیزیکی و زدن ماسک به عنوان موثرترین ابزار پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. تهویه فضا هر چند ارزشمند است، احتمالا تاثیر کمتری دارد. 

جاناتان رید مدیر مرکز تحقیقات بریستول و نویسنده ارشد این تحقیق گفت: تمرکز مردم تهویه پایین فضا و انتقال ویروس در یک اتاق و در فاصله چند متری است. نمی گویم این اتفاق نمی افتد. بلکه فکر می کنم بزرگترین خطر زمانی است که نزدیک فرد قرار می گیرید. 

وی افزود: وقتی دورتر می ایستید نه فقط قطرات معلق در هوا ضعیف تر می شود، بلکه ویروس کمتر مسری است؛ چرا که به علت گذشت زمان عفونت زایی خود را از دست داده است.