۰ نفر

هشدار درباره کودکان و اومیکرون

۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۲۴
کد خبر: 599026
هشدار درباره کودکان و اومیکرون

در هفته های اخیر، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در کودکان ۶۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین،  درصد زیادی از کودکان بستری شده در بیمارستان‌های سراسر جهان، به دلیل سایر بیماری‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند و تصادفاً، جواب تست آنها در آزمایش‌های معمول کووید-۱۹ مثبت می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر بچه‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند، واکسینه شوند و برای بچه‌های کوچک‌تر که نمی‌توانند واکسینه شوند، ماسک و فاصله اجتماعی را حتما به صورت دقیق و جدی رعایت کنید.

در هفته‌های اخیر با گسترش نوع اومیکرون، تعداد بی‌سابقه‌ای از کودکان به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند. موارد ابتلا به کرونا در کودکان، اخیراً ۶۴ درصد (در سطح جهان) افزایش یافته است.

اما با نگاهی دقیق تر به داده ها، مقامات بهداشتی خاطرنشان می‌کنند که بسیاری از این کودکان به دلیل کرونا در بیمارستان نیستند. بسیاری از کودکان بستری در بیمارستان به دلیل سایر بیماری‌ها از جمله استخوان‌های شکسته و شرایطی مانند آپاندیسیت ، تحت درمان قرار می‌گیرند و تصادفاً در آزمایش‌های معمول کووید-۱۹ مثبت می‌شوند.

اومیکرون

یکی از پزشکان مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، هفته گذشته اعلام کرد که این احتمالاً باعث شده است که بیمارستان‌ها تعداد بستری‌های کودکان کرونا را بیش از حد بشمارند. با این حال، موارد ابتلا به ویروس کرونا در بین کودکان در حال افزایش است.

در حالی که شدت بیماری و عوارض ناشی از کرونا در کودکان کمتر است حتی در مواجهه با اومیکرون اما افزایش سریع و قابل توجه موارد ابتلا، پزشکان اطفال را وادار به هشدار کرده است زیرا این موارد به ناچار منجر به بستری شدن بیشتر در بیمارستان می‌شود.

برخی از عواملی که می‌تواند در این امر نقش داشته باشد عبارت است از افزایش قابلیت انتقال اومیکرون. خوشبختانه آزمایش کووید این روزها بیشتر در دسترس و در حال انجام است، از جمله آزمایش‌های خانگی.

این موج در مقایسه با امواج قبلی چگونه است؟

دکتر جان مک گوایر، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه اطفال در بیمارستان کودکان سیاتل، می‌گوید که بیمارستان او شاهد افزایش شدید بیماران در واحد ایزوله ویژه کرونا بوده است. با این حال، موج فعلی شدیدتر از امواج قبلی نیست. مک‌گوایر گفت: «بیماران کووید هنوز هم بخش کوچکی از کل بیماران بستری را تشکیل می‌دهند.»

مک گوایر گفت که بسیاری از کودکانی که تست کرونا آنها در بیمارستان مثبت بود به دلیل این بیماری بستری نشدند، بلکه به دلیل سایر مشکلات سلامتی بستری شدند. آنها تصادفاً در طول غربالگری معمول مثبت شدند.

اومیکرون

مک‌گوایر می‌گوید شدت بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان کودکان سیاتل کمتر از آن چیزی است که در نوع دلتا دیده می‌شود.

اکثریت قریب به اتفاق موارد کرونا در حال حاضر توسط اومیکرون ایجاد می‌شود. تصور می‌شود که اومیکرون باعث بیماری خفیف تری نسبت به انواع قبلی مانند دلتا است. دکتر مگنا دیاس، پزشک بیمارستان اطفال می‌گوید، با این حال، اومیکرون مسری‌تر است و افراد بیشتری را مبتلا می‌کند.

کودکانی که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری می شوند چگونه درمان می شوند؟

 بسیاری از کودکانی که به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، علائمی مانند، برونشیولیت و کم‌آبی بدن را تجربه می‌کنند. برخی بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند، فقط به مایعات برای کم‌آبی نیاز دارند.

سایر کودکان مبتلا به کرونا در تنفس مشکل دارند و به اکسیژن، استروئیدها یا رمدسیویر ضد ویروسی نیاز دارند. اکثر آنها خیلی خوب واکنش می‌دهند و چند روز بعد از گرفتن دارو به خانه می‌روند. 

اومیکرون

یک پزشک کودکان به خانواده ها توصیه می‌کند که از پروتکل‌های بهداشتی پیروی کنند که می‌تواند به محدود کردن شیوع کرونا کمک کند.

مک‌گوایر توصیه کرد در محیط‌های شلوغ ماسک بزنید، قرار گرفتن در معرض محیط‌های پرخطر را به حداقل برسانید و برای کودکان علامت‌دار آزمایش انجام دهید. اگر فرزندان شما مریض هستند، حتی با سرماخوردگی، آنها را به مدرسه یا مهدکودک نفرستید، زیرا ممکن است باعث گسترش بیشتر ویروس شود.

متخصصان بیماری های عفونی کودکان همچنین به والدین توصیه اکید می‌کنند که فرزندان واجد شرایط خود را واکسینه کنند.

فقط ۲۲ درصد از کودکان ۵ تا ۱۱ ساله جهان  واکسینه شده‌اند

ما تعداد بسیار کمی از کودکان واکسینه شده برای کووید-۱۹ را در بیمارستان بستری کرده ایم. مک گوایر گفت: به نظر می رسد واکسیناسیون در برابر بیماری شدید کرونا در همه گروه های سنی، از جمله کودکان، بسیار محافظت کننده است و برای گروه های سنی واجد شرایط بسیار توصیه می شود.

نتیجه نهایی:

رکورد تعداد کودکانی که اخیراً به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده اند، شکسته شده است. با این حال، مقامات بهداشتی می گویند که بسیاری از این کودکان به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان نیستند، اما در عوض هنگام بستری شدن برای سایر مشکلات سلامتی، تصادفاً آزمایششان مثبت شد. با این حال، با توجه به حجم انبوه موارد کووید-۱۹ کودکان در حال حاضر، بیمارستان‌های کودکان در سراسر کشور شاهد افزایش کودکان بستری شدن در بیمارستان برای کووید-۱۹ هستند. بیماری شدید در کودکان نادر است و حتی کودکان بستری در بیمارستان نیز به خوبی بهبود می یابند. با این حال، برخی دیگر به مایعات داخل وریدی، استروئیدها و داروهای ضد ویروسی نیاز دارند. پزشکان توصیه می‌کنند که خانواده‌ها ماسک بپوشند، از فضاهای شلوغ خودداری کنند و همه بچه‌های واجد شرایط را واکسینه کنند.