۰ نفر

علت شیوع بیماری‌ های خودایمنی چیست؟

۲۲ دی ۱۴۰۰، ۹:۵۱
کد خبر: 598826
علت  شیوع بیماری‌ های خودایمنی چیست؟

یک پژوهش جدید، راز افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های خودایمنی در دهه‌های اخیر را شناسایی کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  اگرچه سیستم ایمنی ما محافظ اصلی بدن برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها است، اما افراد بیشتری در سراسر جهان از ضعف این سیستم رنج می‌برند؛ زیرا سیستم ایمنی آن‌ها دیگر نمی‌تواند بین سلول‌های سالم و ناسالم تمایز قائل شود و از این رو نمی‌داند که به میکروارگانیسم‌ها حمله کند یا به بافت‌ها و اندام‌های آن ها.

تلاش‌های تحقیقاتی بین‌المللی بزرگی برای مبارزه با این موضوع در حال انجام است. از جمله ابتکاری که در موسسه فرانسیس کریک در لندن مطرح شد. به گونه‌ای که "جیمز لی" و "کارولا ونوسا" کارشناسان جهانی، گروه‌های تحقیقاتی جداگانه‌ای را برای کمک به شناسایی علل دقیق بیماری‌های خودایمنی تشکیل داده‌اند.

لی به روزنامه بریتانیایی آبزرور گفت: "تعداد موارد خودایمنی از حدود ۴۰ سال پیش در غرب شروع به افزایش کرد. با این حال، ما اکنون شاهد ظهور آن‌ها در کشور‌هایی هستیم که قبلاً چنین بیماری‌هایی نداشته اند. به عنوان مثال، بیشترین افزایش اخیر در موارد IBD در خاورمیانه و شرق آسیا بوده است؛ مناطقی که قبلاً خیلی کم این بیماری را مشاهده کرده بودند."

بیماری‌های خودایمنی از دیابت نوع یک تا آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و مولتیپل اسکلروزیس را شامل می‌شود. در این بیماری ها، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم حمله می‌کند.

تنها در انگلیس، حداقل ۴ میلیون نفر به چنین بیماری‌هایی مبتلا شده اند و برخی افراد بیش از یک بیماری دارند.

در سطح بین المللی، اکنون تخمین زده می‌شود که موارد بیماری‌های خودایمنی سالانه ۳ تا ۹ درصد افزایش می‌یابد. اکثر دانشمندان بر این باورند که عوامل محیطی نقش عمده‌ای در این افزایش دارند.

لی در این رابطه گفت: "ژن‌های انسان در چند دهه گذشته تغییر نکرده اند؛ به این معنی که چیزی در دنیای بیرون باید به گونه‌ای تغییر کند که حساسیت ما را به بیماری‌های خودایمنی افزایش دهد. "

این ایده توسط ونوسا حمایت شده و او به تغییراتی در رژیم غذایی اشاره کرده است که کشور‌های بیشتری غذا‌های سبک غربی را می‌پذیرند و مردم بیشتر فست فود می‌خرند.

غذای ناسالم فاقد برخی اجزای مهم مانند فیبر است و شواهد نشان می‌دهند که این تغییر بر میکروبیوم فرد (گروهی از میکروارگانیسم‌ها در روده ما که نقش کلیدی در کنترل عملکرد‌های مختلف بدن ایفا می‌کند) تاثیر می‌گذارد.

این تغییرات در میکروبیوم‌ها منجر به بیماری‌های خودایمنی می‌شوند که تا کنون بیش از ۱۰۰ نوع آن کشف شده است.

این دو دانشمند تاکید کرده اند که حساسیت‌های فردی در ایجاد چنین بیماری‌هایی دخیل است که شامل بیماری سلیاک و لوپوس نیز می‌شود که باعث التهاب و تورم می‌شود و می‌تواند باعث آسیب به اندام‌های مختلف از جمله قلب شود.

لی تاکید کرد که افزایش شیوع بیماری‌های خودایمنی در سراسر جهان به این معنی است که درمان‌ها و دارو‌های جدید بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز هستند.

وی گفت: در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری‌های خودایمنی وجود ندارد که معمولاً در جوانان با تلاش برای تکمیل تحصیلات، اولین شغل و تشکیل خانواده ایجاد می‌شود. این بدان معنا است که تعداد فزاینده‌ای از مردم تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند یا باید تا پایان عمر تزریق‌های منظم انجام دهند.