۰ نفر

دستگاهی برای ارتقای دقت تست PCR طراحی شد

۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 598156
دستگاهی برای ارتقای دقت تست PCR طراحی شد

به منظور ارتقای دقت تست‌های پی‌سی‌آر محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاهی را برای شناسایی غلظت، کیفیت و خلوص دی‌ان‌ای و پروتئین‌ها طراحی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طیبه قدس‌الهی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این دستگاه، قابلیت اندازه‌گیری نمونه‌‎های دی‌ان‌ای و آران‌ای و پروتئین با غلظت‌های خیلی کم و خیلی زیاد را دارد، گفت: دستگاه نانودراپ اسپکتروفتومتر یک طیف‌سنج بازه کامل مرئی فرابنفش است که برای اندازه‌گیری نمونه‌های کم‌حجم ۱ تا ۲ میکرولیتر به کار می‌رود و برای این منظور، نیازی به رقیق‌سازی نمونه‌های غلیظ نیست.

وی با بیان اینکه این دستگاه، مجهز به پردازش‌های پیشرفته‌ای است که قادر به شناسایی غلظت، کیفیت و خلوص دی‌ان‌ای و پروتئین‌ها با دقت بالا است، اظهار کرد: طراحی و ساخت سخت‌افزار و نرم‌افزار این دستگاه به‌طور کامل، در این شرکت بومی شده است. این دستگاه همچنین شامل بخش‌های اپتیک، مکانیک، نرم‌افزار و الکترونیک است و از زیست فناوری در نرم‌افزار آن استفاده شده است‌.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قدس الهی یکی از کاربردهای این محصول را افزایش صحت تست‌های کرونا عنوان کرد و یادآور شد: در تست پی‌سی‌آر، ابتدا دی‌ان‌ای ویروس را استخراج کرده و قبل از ارسال آن برای پی‌سی‌آر، این دستگاه بررسی می‌کند که آیا دی‌ان‌ای، درست استخراج شده است یا  خیر. با این عمل، صحت نتایج تست‌های پی‌سی‌آر بالا می‌رود و به همین دلیل، این کارکرد، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که ضمن صرفه‌جویی در مواد آزمایشگاهی و تست‌های پی‌سی‌آر، به کاهش قیمت و زمان این تست‌ها می‌انجامد.

به گفته وی از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به استفاده در حوزه‌های پزشکی، ژنتیک، زیست فناوری، کشاورزی، علوم سلولی، علوم دارویی، صنایع غذایی، تست‌های بیوشیمی و سایر آزمون‌ها اشاره کرد.