۰ نفر

مدیرعامل مدرنا؛

به دوز چهارم واکسن کرونا نیاز خواهیم داشت

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۴۰
کد خبر: 597631
به دوز چهارم واکسن کرونا نیاز خواهیم داشت

مدیرعامل شرکت مدرنا می‌گوید اثربخشی دوز تقویتی واکسن کرونا احتمالا در طول زمان کاهش پیدا می‌کند و برخی افراد تا فصل پاییز سال آینده به دوز چهارم نیاز پیدا خواهند کرد. البته این پیش‌بینی با توجه به شرایط فعلی مطرح شده و در صورت بروز جهشی متفاوت شرایط می‌تواند تغییر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دیجیاتو، «استفان بانسل»، مدیرعامل مدرنا می‌گوید کسانی که پاییز امسال دوز تقویتی خود را دریافت کردند، احتمالا از ایمنی کافی برای عبور از فصل خطرناک زمستان برخوردارند. ولی اثربخشی دوز تقویتی هم درست مثل دو دوز اول در ماه‌های آینده کم‌رنگ خواهد داشت. بانسل در اشاره به قدرت دوز تقویتی گفت: «اگر در داده‌هایی که ظرف چند هفته آینده به دست می‌آید مشخص شود که واکسن در طول زمان پایدار باقی می‌ماند، غافل‌گیر خواهم شد. انتظار داریم که اثربخشی واکسن در طول زمان عالی نباشد.»

باید با کرونا و واکسن کرونا زندگی کنیم

مدیرعامل مدرنا می‌گوید کشورهایی مثل بریتانیا و کره جنوبی ثبت سفارش برای دوز بعدی را آغاز کرده‌اند. او می‌گوید احتمالا در پاییز 1401 به دوز تقویتی بعدی نیاز پیدا می‌کنیم و افراد مسن یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند احتمالا هر سال باید یک دوز واکسن کرونا بزنند. بانسل گفت: «مدت‌هاست می‌گوییم باور داریم که این ویروس رفتنی نیست. باید یاد بگیریم که در کنار آن زندگی کنیم.»

مدیرعامل این شرکت داروسازی مدعی است که واریانت امیکرون می‌تواند باعث شود بحران همه‌گیری نمونه‌های وخیم بیماری کووید-۱۹ به نوعی بیماری بومی کم‌خطر تبدیل شود. با این حال، او درباره همه این پیش‌بینی‌ها هشدار داد و یادآور شد که امیکرون چگونه با جهش‌های پرتعداد خود توانست دانشمندان را غافل‌گیر کند.

داده‌های فعلی حاکی از آن هستند که امیکرون قدرت سرایت بالاتری دارد، اما بیماری خفیف‌تری ایجاد می‌کند. منتها یک جهش تصادفی در ویروس می‌تواند دوباره مسیر حرکت همه‌گیری را تغییر دهد. بانسل می‌گوید: «آن‌چه اصلا نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، این است که فردا، یک هفته یا سه ماه بعد جهش جدیدی ایجاد شود و وخامت بیماری را افزایش دهد. این موضوع چیزی است که صرفا باید با احتیاط مراقبش باشیم.»