۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کمبود آسترازنکا چه زمانی برطرف می شود؟ / آسترازنکا، فقط برای دوز دوم موجود است

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۲۰
کد خبر: 596764
کمبود آسترازنکا چه زمانی برطرف می شود؟ / آسترازنکا، فقط برای دوز دوم موجود است

تمایل افراد برای تزریق آسترازنکا برای دوز سوم افزایش یافته‌، موضوعی که به کمبود این واکسن انجامیده است. اما گفته می‌شود که فعلا موجودی این واکسن تنها برای دوز دومی‌ها یعنی افرادی که دوز اول را هم آسترازنکا دریافت کرده‌اند، اختصاص دارد.

اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ درست در دی ماه سال گذشته زمانی که کووید۱۹  شهر به شهر پیش می رفت و جان بسیاری از هموطنان را می گرفت خبر های خوشی مبنی بر ساخت و تولید انبوه واکسن کرونا که حتی با وجود عدم ایجاد ایمنی کامل در مقابل این ویروس و جهش هایش میتوانست تا حد زیادی از ابتلا به نوع شدید این ویروس منحوس جلوگیری کند به گوش میرسید.

 واکسن هایی همچون آسترازنکا، سینوفارم و دیگر واکسن های خارجی واکسن هایی بودند که زودتر از واکسن تولید داخل همچون برکت، در دسترس قرار گرفت.

در حالی که همگان منتظر واردات وسیع واکسن کرونا بودند، عدم واردات یا واردات در مقیاس و تعداد دوزهای کم که حتی کفاف اولویت اول واکسیناسیون یعنی پزشکان و پرستاران را نمیداد آب سردی بر امید های ایجاد شده برای جلوگیری از مرگ و میر و گسترش کرونا در کشور بود.

بهانه هایی همچون بدقولی طرف های خارجی همچون روسیه، عدم توانایی انتقال پول به علت تحریم ها،اطمینان به واکسن تولید داخل و ... در حالی به گوش می رسید که با حجم بالای واردات واکسن در چند ماهه اخیر به نظر میرسد کلمه بهانه برای دلایل مطرح شده در گذشته بهترین کلمه قابل استفاده است.

حالا با گذشت یکسال از ماجرا بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه مراسم آغاز فاز سوم آزمایش بالینی واکسن نورا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از سبد واکسیناسیون ما را واکسن‌های ایرانی تشکیل می‌دهد، گفت: «هیچ گونه وارداتی از خارج از کشور نداریم.»

او این سوال که آیا واردات واکسن ممنوع شده است را تایید کرد و افزود: «در حال حاضر کاملا به تولید داخل متکی هستیم و تولید داخل کفاف نیاز ما از جمله دز سوم را خواهد داد.

 او سپس در مصاحبه ای ممنوعیت واردات واکسن به کشور را رد کرد و آن را سوتفاهم بیان کرد و گفت: قرار نیست واردات واکسن‌های خارجی متوقف شود، چرا که ما میلیاردها دلار به کوواکس سازمان بهداشت جهانی برای دریافت واکسن کرونا، پول داده‌ایم که به وقت اضطرار به ما تحویل نداده‌اند. حالا باید این محموله‌های خریداری شده به ایران فرستاده شود. قرار نیست ممنوعیتی برای واردات آنها داشته باشیم. حتی ممکن است واکسن‌های اهدایی از سایر کشورها هم داشته باشیم.

موضوع دیگری که در آستانه شیوع امیکرون در کشور و تکاپوی مردم برای تزریق دز بوستر یا یادآور که به گفته  سازمان جهانی بهداشت و مسئولین بهداشتی کشور از ابتلا یا حداقل ابتلا به نوع شدید آن جلوگیری می کند، ذهن هموطنان را درگیر کرده است، کمبود واکسن آسترازنکا است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این باره گفته است که فعلا موجودی واکسن آسترازنکا تنها برای دوز دومی‌ها یعنی افرادی که دوز اول را هم آسترازنکا دریافت کرده‌اند، اختصاص دارد و اولویت با این افراد است. اما برای افرادی که می‌خواهند واکسن را تکرار کنند، مقدار واکسن کم است و تنها برای افرادی موجود است که ضرورتا باید دوز دوم را دریافت کنند.

با توجه به این‌که ابتدا استقبال از آسترازنکا به دلیل عوارض آن کم بوده است، تعداد کمتری از این نوع واکسن تهیه شده است. اما حالا افرادی که دوز اول و دوم خود را واکسنی به غیر از آسترازنکا دریافت کرده اند تمایل دارند که با توجه به مقبولیت بین المللی بیشتر و مورد تایید بودن آسترازنکا دوز بوستر خود را از این نوع واکسن دریافت کنند.

وزارت بهداشت در این مورد گفته است محدودیت موجودی واکسن آسترازنکا در کشور تا یک هفته آتی رفع می‌شود

همچنین اعلام شده است تا حدود یک هفته آینده محدودیت موجودی واکسن آسترازنکا رفع و محموله جدید در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار می‌گیرد. افرادی که برای دُز سوم واکسن تاکید به دریافت آسترازنکا دارند، باید حدود یک هفته صبر کنند.

با این وجود در برخی از برنامه های مسیریابی مراکزی همچنان برای دوز سوم واکسن آسترازنکا را موجود اعلام می کنند اما با وجود تلاش مکرر خبرنگار اقتصاد آنلاین موفق به تماس با این مراکز نشد.