۰ نفر

آیا گرفتگی عضلات پا نشانه یک بیماری جدی است؟

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۰:۴۸
کد خبر: 596515
آیا گرفتگی عضلات پا نشانه یک بیماری جدی است؟

گرفتگی عضلات پا به دردهای ناگهانی، غیرارادی و شدید عضلانی گفته می‌شود که معمولاً در ساق پا، بخش پایینی پا (از مچ پا به پایین) یا ران ایجاد می‌شود.

به گزارش clevelandclinic، گرفتگی عضلات پا، انقباض دردناک و غیرارادی عضلانی است که می‌تواند چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد. این انقباضات می‌توانند کیفیت خواب، ورزش و زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند. هنگامی که گرفتگی اتفاق می‌افتد، سعی کنید عضله را خم کنید، از گرما یا یخ استفاده کنید و آن ناحیه را ماساژ دهید.

چه کسانی دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، هر چه سن بالاتر می‌رود، احتمال بروز گرفتگی عضلات نیز بیشتر می‌شود. به این دلیل که تاندون ها (بافت‌هایی که ماهیچه ها را به استخوان‌ ها متصل می‌کنند) به طور طبیعی با افزایش سن کوتاه می‌شوند. همچنین اگر خانم باشید، احتمال ابتلا به این مشکل بیشتر هم می‌شود. بیش از ۶۰٪ از بزرگسالان و ۴۰٪ از کودکان و نوجوانان شب‌ها دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند.

آیا گرفتگی عضلات پا نشانه یک بیماری جدی است؟

این مشکل گاهی اوقات می‌تواند نشانه وجود یک بیماری جدی باشد. توصیه می‌شود برای رفع نگرانی خود از این بابت، به پزشک مراجعه کنید و علائم خود را برای او توضیح دهید.

بین گرفتگی عضلات پا و سندرم پای بی‌قرار چه تفاوتی وجود دارد؟

هرچند گرفتگی عضلات پا و سندرم پای بی‌قرار هر دو به طور معمول شب‌ها یا در زمان استراحت اتفاق می‌افتند، اما سندرم پای بی‌قرار باعث دردهای شدید نمی‌شود. سندرم پای بی‌قرار آزاردهنده است، اما غیرقابل تحمل نیست و برای آرام کردن آن تنها لازم است پاهای خود را حرکت دهید.

چرا عضلات پا در خواب دچار گرفتگی می‌شوند؟

برخی از گرفتگی‌های پا بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق می‌افتند که به آن ها گرفتگی‌های «ایدیوپاتیک» گفته می‌شود. اما گرفتگی‌های دیگری نیز وجود دارند که به دلیل ابتلا به یک بیماری جدی رخ می‌دهند. زنان باردار اغلب در ساعات مختلف شبانه‌روز دچار گرفتگی پا می‌شوند. هنوز علت اصلی این مشکل مشخص نشده است اما کارشناسان این عوامل را به عنوان علل احتمالی گرفتگی پا معرفی کرده‌اند: ترشحات عصبی غیر ارادی، محدودیت در خون رسانی، استرس، ورزش سنگین.

همچنین علل احتمالی گرفتگی عضلات پا در خواب عبارتند از: نشستن‌های طولانی مدت، به‌کارگیری بیش از حد عضلات، ایستادن یا کار بر روی کف بتنی، نشستن نادرست.