۰ نفر

چرا با شکستن قولنج صدا ایجاد می شود؟

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۰۲
کد خبر: 596481
چرا با شکستن قولنج صدا ایجاد می شود؟

بعد از شکستن قولنج مفاصل زانو، بند انگشت، قوزک پا، کمر و گردن صدایی می شنویم اما آیا میدانید علت این صدای تق تق چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ صدای تق تقی که بعد از شکستن قولنج میشنویم سوالات بسیاری را در ذهن ما ایجاد می کند ؛ سوالاتی که از منظر علمی و پزشکی پیش از این در بخش سلامت به آن پرداخته شد اما در این بخش قصد داریم دلیل این صدا را برایتان از منظری دیگر شرح دهیم تا بدانید چطور با شکستن قولنج این صدا شنیده می شود.

ریشه و دلیل صدای تق شکستن قولنج

آزاد شدن گازها، حرکت و سطح زبر همین چند کلمه علت صدای تق شکستن قولنج است . مفاصل شما می تواند صداهای زیادی را ایجاد کند:ترکییدن، شکستن، کوبیده شدن، خارج شدن ناگهانی گاز. مفاصلی که صدای شکستن می دهند، شامل زانو، بند انگشت، قوزک پا، کمر و گردن می باشد، دلایل زیادی برای صدا دادن این عضلات هم وجود دارد.

آزاد شدن گاز:

دانشمندان این گونه توضیح می دهند که جریان مایع درون مفصل ها به عنوان یک چرب کننده عمل می کند، این جریان شامل گاز اکسیژن، نیتروژن و کربن دی اکسید می باشد، زمانی که مفصل شما صدای شکستن یا ترکیدن می دهند، در واقع در حال کشیدن آن هستید، در این حالت گاز درون حباب ها به سرعت آزاد می شود ، با شکستن انگشتان و آزاد شدن گاز درون حباب ها، مدتی طول می کشد تا آن حباب ها دوبار پر از هوا شوند.

صدای شکستن قولنج به دلیل آزاد شدن گازها

حرکت مفصل ها، زردپی ها و رباط ها: زمانی که مفصل تکان می خورد، محل زردپی تغییر می کند و کم کم از محل خود خارج می شود، ممکن است صدای خارج شدن گاز را بشنوید و حس کنید که چیزی به سر جای خودش برگشته است. علاوه بر آن، رباط های شما با تکان خوردن مفصل ها تنگ می شود، این اتفاق در زانو و قوزک پا صدای شکستن را ایجاد می کند.

سطوح زبر:

مفصل ها به دلیل سطح زبری که دارند و کمبود نرمی و لطافت در غضروف ها هنگام تکان خوردن صدا می دهند.

آیا شکستن مفصل خطرناک است؟

اگر در مفصل های خود هنگام حرکت صدا شنیدید، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید، بعضی از مطالعات نشان می دهد که شکستن قوزک پا باعث آسیب جدی نمی شود، دیگر مطالعات نشان می دهد که شکستن قوزک پا به طور مداوم می تواند به داشتن بافت نرم مفصل آسیب بزند، همچنین ممکن است باعث ایجاد دست متورم و خشن شود .