۰ نفر

ارتباط میکروپلاستیک‌ ها با بیماری روده

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴
کد خبر: 595907
ارتباط میکروپلاستیک‌ ها با بیماری روده

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ارتباط نزدیکی بین بیماری‌های التهابی روده، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون با میکروپلاستیک‌ها وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مطالعه‌ای جدید نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده نسبت به افرادی که این بیماری‌ها را ندارند، ۵۰ درصد ذرات میکروپلاستیک بیشتری در مدفوع خود دارند. توجه داشته باشید که تحقیقات قبلی نشان داده است که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند باعث گاستروانتریت و سایر مشکلات روده‌ای در حیوانات آزمایشگاهی شوند، اما این اولین مطالعه‌ای است که به بررسی اثرات بالقوه در انسان می‌پردازد.

شایان ذکر است که شیوع بیماری التهابی روده که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می‌شود، در سطح جهانی رو به افزایش است.

در این زمینه، میکروپلاستیک‌ها می‌توانند باعث التهاب روده، اختلالات میکروبیوم روده و سایر مشکلات در مدل‌های حیوانی شوند، بنابراین فیمنگ ژانگ، یان ژانگ و همکارانشان تعجب کردند که آیا آن‌ها می‌توانند به عنوان اولین گام برای کشف این موضوع در بیماری التهابی روده نیز نقش داشته باشند. دانشمندان در این مطالعه خواسته اند تا سطوح میکروپلاستیک را در مدفوع افراد سالم و افراد با شدت‌های مختلف IBD مقایسه کنند.

در مجموع، دانشمندان ۴۲ میکروپلاستیک در هر گرم را در نمونه‌های خشک شده از ۵۲ بیمار IBD از مناطق مختلف چین و ۲۸ میکروپلاستیک در نمونه‌های مدفوع خشک ۵۰ فرد سالم پیدا کردند. غلظت میکروپلاستیک‌ها نیز برای افراد مبتلا به بیماری التهابی شدید روده بالاتر بود که نشان‌دهنده ارتباط بین این دو است.

با این حال، این مطالعه یک رابطه علی را ثابت نکرده و دانشمندان گفتند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. این ممکن است به این دلیل باشد که بیماری التهابی روده باعث می‌شود که افراد ذرات میکروپلاستیک بیشتری را برای مثال در روده خود نگه دارند.

قابل ذکر است، تخمین زده می‌شود که ما سالانه ده‌ها هزار میکروپلاستیک مصرف می‌کنیم که پیامد‌های مضر سلامتی را پنهان می‌کند و دانشمندان در تلاش برای مشخص کردن آن هستند.

از آنجایی که ما در محاصره پلاستیک زندگی می‌کنیم، تیمی از دانشمندان از دانشگاه نانجینگ چین بررسی کردند که چگونه وجود میکروپلاستیک‌ها (قطعات کوچک کمتر از ۵ میلی متر قطر) بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد. این تیم به این نتیجه رسیدند که این ذرات ارتباط نزدیکی با بیماری التهابی روده و اختلالاتی مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دارند که باعث درد و ناراحتی مزمن می‌شوند.