۰ نفر

پایان واردات واکسن کرونا با تکیه بر توان داخلی

۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبر: 595638
پایان واردات واکسن کرونا با تکیه بر توان داخلی

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر ما هیچ گونه واردات واکسنی از خارج از کشور نداریم و متکی به تولید داخل هستیم که کفاف نیاز اصلی ما را همچون دُز سوم خواهد داد.

به گزارش اقتصاد آنهلاین به نقل از صدا و سیما، بهرام دارایی افزود: واکسن ساز‌های ما ظرفیت بالایی دارند و با توجه به آن که ما به سطح کمتری از ظرفیت آن‌ها نیاز داریم توصیه کردیم در حداکثر ظرفیت خود تولید نکنند.

وی ادامه داد: واکسن ساز‌های داخلی قرار است حداقل ۱۵ میلیون دُز در ماه به ما واکسن بدهند.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص تأیید واکسن‌های داخلی در مجامع بین المللی گفت: برای دریافت تأییدیه‌های بین المللی یکسری مدارک عملی بر اساس مستندات مجامع بین المللی همانند سازمان بهداشت جهانی باید تهیه شود.

دارایی افزود: به فراخور پیشرفتی که واکسن ساز‌ها داشتند این مدارک ارسال شده است و در خصوص واکسن برکت در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشتیم؛ البته بررسی مدارک علمی، زمانبر است و امیدواریم واکسن‌های داخلی تائیدیه‌های بین المللی را دریافت کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا واکسن‌های داخلی با کندی وارد مصرف می‌شوند؟ افزود: تولید یک بحث است، اما بحث دیگر مربوط به تأییدیه ها، نظارت‌ها و فاز‌های مختلفی است که جنبه بالینی هم دارد و این برای ما بسیار مهم است و نمی‌شود آن‌ها را حذف کرد، اما می‌شود روند بررسی را تسریع کرد و این دقت نظر و بررسی‌های دقیق و موشکافانه کمک می‌کند واکسن ما در عرصه‌های بین المللی هم زودتر پذیرفته شود تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم.

آقای دارایی گفت: به هر حال سیستم رگولاتوری و سازمان غذا و داروی ما به عنوان سازمانی قوی و مورد اعتماد در دنیاست که همه نظارت‌ها را در خصوص کمیت و کیفیت دارو همیشه اعمال می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تولید واکسن در داخل چقدر صرفه جویی ارزی دارد؟ افزود: ما اگر می‌خواستیم واکسن را فقط از خارج تأمین کنیم سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارز می‌خواستیم که با کوشش دانشمندان ما نیازمان به واردات مرتفع شده و حمایت از تولید داخلی از تاکیدات رئیس جمهور است و ما به لحاظ سبد تولید هیچ مشکلی نداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره اقدامات صورت گرفته برای کنترل قیمت دارو هم گفت: این موضوع هم جزو دغدغه‌های دولت و شخص رئیس جمهور است و ما هر سال با روند افزایشی قیمت دارو مواجه ایم، اما این افزایش کمتر از سایر کالاهاست و ما با همکاری بیمه و سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کنیم افزایش قیمت را بیمه‌ها پوشش دهند تا پرداختی مردم بیشتر نشود.

آقای دارایی افزود: سازمان غذا و دارو تغییر قیمت‌ها را در شش ماه دوم سال اعمال می‌کند و ما در خصوص چند قلم دارو که تحت پوشش قرار نگرفته اند در حال مذاکره با بیمه و برنامه و بودجه هستیم، اما این تعداد قابل توجه نیست و در کشور ما و دیگر کشور‌ها همیشه این کمبود‌ها هست و رقم واقعی کمبود برای یک ماه ۵۰ قلم و برای سه ماه بیشتر از این است و آنچه در سطح بازار و عرضه دیده می‌شود، بیش از این است.

وی گفت: نیاز‌هایی برای دارو‌های دارای نشان، تجاری و دارو‌های مشابه و تک نسخه‌ای وجود دارد که در فهرست دارو‌های کشور ما نیستند که آن هم به این اضافه می‌شود و البته اختلالاتی هم در سطح عرضه وجود دارد که پیگیر برطرف کردن آن هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا خودتان دُز سوم واکسن را تزریق کرده اید؟ افزود: دُز اول و دوم واکسن اسپوتنیک را تزریق کرده ام و دُز سوم یکی از واکسن‌های ایرانی بود که تزریق کردم و ما تزریق دُز سوم را واجب می‌دانیم و هر واکسنی که باشد مردم تزریق کنند.