۰ نفر

ابتلا به بیماری مزمن کلیوی با استفاده از آفت‌ کش‌ ها

۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۱۴
کد خبر: 595604
ابتلا به بیماری مزمن کلیوی با استفاده از آفت‌ کش‌ ها

نتایج یک بررسی تازه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آفت کش ها با خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی مرتبط است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نتایج مطالعه جدید در دانشگاه کوئینزلند استرالیا نشان می دهد: آفت کش های معمولی با افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) مرتبط است.

محققان استرالیایی ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و خطر بروز اختلال در عملکرد کلیه ها را در ۴۱ هزار و ۸۴۷ نفر با استفاده از داده های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده آمریکا تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که در معرض مقادیر بیشتری از حشره کش مالاتیون هستند، ۲۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال عملکرد کلیه بودند. همچنین در نزدیک به یک نفر از هر ۱۰ نفر در کشورهای پردرآمد، علائم بیماری مزمن کلیوی مشاهده می شود که آسیب دائمی کلیه و از دست دادن عملکرد کلیه را به همراه دارد.

عوامل خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی شامل سن، فشار خون بالا و دیابت است.

محققان استرالیایی در این بررسی دریافتند که بیماری مزمن کلیوی بدون علت شناخته شده در کشورهای با درآمد کم تا متوسط ​​مانند هند و سریلانکا در حال افزایش است.

به گفته آنها ابتدا این تردید وجود داشت که این وضعیت با شرایط کار کشاورزی و از طریق قرار گرفتن در معرض استرس حرارتی، کم آبی، سم پاشی، فلزات سنگین و مواد شیمیایی کشاورزی مرتبط باشد. با این حال، آلودگی محیطی، بقایای آفت کش ها و داروهای گیاهی که به طور بالقوه حاوی فلزات سنگین هستند نیز ممکن است در ایجاد بیماری مزمن کلیه نقش داشته باشند.

به گزارش هندوستان تایمز، علت افزایش بیماری مزمن کلیوی ناشناخته باقی مانده است، اما سمپاشی آفت کش ها بدون تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) و کار با خاک آلوده به عنوان روشهای احتمالی قرار گرفتن در معرض این مواد عنوان شده که می تواند از دلایل ابتلا به بیماری مزمن کلیوی باشد.