۰ نفر

تاثیر رژیم غذایی بر روی هوش و مغز انسان

۱۱ دی ۱۴۰۰، ۹:۴۱
کد خبر: 595111
تاثیر رژیم غذایی بر روی هوش و مغز انسان

رژیم غذایی و تغذیه ای که دارید علاوه بر بدن، بر سلامت مغز و فکر شما تاثیر می گذارد بنابراین رژیمی که بر ذهن و مغزتان اثرات مخربی می گذارد را بشناسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ معمولاً اکثر افراد راجع به تاثیر غذا روی بدن فکر می کنند اما تاثیر آن روی ذهن را در نظر نمی گیرند. همانطور که می دانید و تجربه کرده اید، بدن با عوض کردن رژیم غذایی، تغییرات زیادی می کند اما غذایی که مصرف می کنیم، پاسخ ایمنی ما را نیز تغییر می دهد، روحیه را متغیر می کند و توانایی بهینه سازی اطلاعات را نسبت به قبل دستخوش تغییر می کند.

علت آن هم این است که مصرف انرژی روی بدن اثر گذار است و مکانیسم انتقال انرژی از غذا به نورون ها در کنترل عملکرد مغز موثر می باشد. پس اگر این قضیه را مد نظر قرار دهید، می توانید راحت تر از مواد غذایی مثل پنیر پیتزا و ساندویچ های مضر دوری کنید.

در واقع همه مقاله هایی که در مورد تاثیر غذا روی ذهن کار می کنند، پیشنهاد می کنند مواد غذایی که در رژیم وسترن استفاده می شود را کاهش دهید. رژیم وسترن یا رژیم غربی، رژیمی است که در آن چربی اشباع زیادی به کار رفته و فیبر آن کم است.

در نتیجه غذاهای فرآوری شده مثل نان سفید، غذاهای بسته بندی شده و پنیر زیاد استفاده می شود و غذای شما را به یک غذای ناسالم تبدیل می کند. رژیم وسترن نه تنها عامل ایجاد بیماری هایی مثل سرطان است، بلکه باعث کاهش عملکرد ذهنی شده و عاملی برای ایجاد التهابات و میکروبیوم ناسالم است.

التهاب یک پاسخ ایمنی است و زمانی که بدن احساس خطر می کند، برانگیخته می شود. البته التهاب به مقدار بسیار کم در بدن اتفاق می افتد اما می تواند در طولانی مدت آسیب سلولی یا حتی آسیب به یک عضو بدن را ایجاد کند.

وسترن، رژیمی که مغز و فکر رو بهم میریزه

رژیم پرچرب وسترن سیستم ایمنی را فعال می کند و باعث ایجاد التهابات می شود. معمولاً در نتیجهِ وجود ماکروفاژها که همان سلول های سیستم ایمنی هستند و به عفونت یا آسیب سلولی پاسخ می دهند، اتفاق می افتند و باعث ایجاد سیتوکین های ملتهب می شوند.

در واقع چربی به عنوان یک بیماری در چنین حالتی شناخته می شود. چنانچه خواندید، التهاب همچنین می تواند باعث شود که نورون هایی که سیگنال را به مغز ارسال می کنند، توانایی انجام کار نداشته باشند.

چربی همچنین از لحاظ بیولوژیک سن مغز را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که بدون توجه به سنی که دارید، اگر چربی زیادی مصرف کنید، توانایی حل مسئله در شما کاهش پیدا می کند. چربی سیستم ایمنی را فعال می کند اما عضله را به کار نمی گیرد و در نتیجه چربی، تاثیر منفی روی بدن خواهد گذاشت. در حالی که فعالیت ماهیچه ها تاثیر مثبتی روی بدن دارد.

یکی دیگر از ارتباطات چربی و التهاب که روی مغز اثر می گذارد، به میزان تعادل اسیدهای چربی است که مصرف می کنیم. اسید های چرب امگا، مجموعه ای از مواد مغذی هستند که نه تنها مسئول سلامت مغز می باشند، بلکه ساختار مغز را نیز کنترل می کنند. اسید های چرب برای غشای سلولی مغز ضروری هستند اما بدن ما نمی تواند آن ها را به خوبی تجزیه کرده و به کار بگیرد بنابراین باید آن ها را از غذا دریافت کنیم.

رژیم وسترن

یکی از این اسید های چرب DHA است. DHA یک نوع امگا 3 است که مسئول مغز در بدن می باشد و مقیاس توده بدنی را مشخص می کند. هر چقدر که مقدار این امگا 3 بیشتر باشد، مغز بزرگتر می شود. البته منظور ما این نیست که مصرف اسید چرب امگا را زیاد از حد افزایش دهید.

اسید چرب امگا 3 و امگا 6 هر دو نقش مهمی در عملکرد مغز دارند. اسید های امگا 6 کلسترول بد را کاهش می دهند، فشار خون را کنترل می کنند اما تعادل اسید های چرب بسیار اهمیت دارد.

در حالی که این تعادل در رژیم های وسترن رعایت نمی شود زیرا این رژیم ها سرشار از امگا 6 هستند اما امگا3 در آنها به مقدار کمی وجود دارد. در نتیجه نسبت امگا 3 و امگا 6 بسیار پایین است و همین ممکن است تاثیرات مخربی روی ذهن بگذارد و باعث مشکلات ذهنی از جمله کمبود توجه، ضعف حافظه، آسیب دیدگی بافت مغزی در بلند مدت یا حتی جنون شود. پس همان طور که دیدید رژیم غذایی با مغز ارتباط مستقیم دارد همچنین ممکن است تاثیرات منفی روی شخصیت و هوش ما نیز بگذارد.

تاثیر محتویات معده روی احساسات و تفکرات

هورمون ها و مواد موجود در معده هم به شدت روی احساسات ما موثر هستند. سطح میکروبیوم به دلیل گوناگونی ژنتیکی، همچنین عامل مشکلات ذهنی، اضطراب، استرس و کم خوابی می شود. غذاهای حاوی پروبیوتیک زنجیره جدیدی از باکتری ها را به معده معرفی می کنند.

مکمل های پروبیوتیک تاثیر زیادی روی ذهن دارند. تنها مواد غذایی که پروبیوتیک طبیعی دارند، مثل ماست، می توانند تغییراتی را در ذهن ایجاد کنند. جدا از مسئله ژنتیک، خوردن مواد متنوع غذایی به عنوان مثال غلات کامل، نمی تواند بین باکتری های خوب تعادل ایجاد کند.

پس نتیجه می گیریم که اگر رژیم غذایی وسترن یعنی همان رژیم غذایی پرچرب را کنار بگذارید، قطعاً از لحاظ روحی و ذهنی وضعیت بهتری را تجربه خواهید کرد. همچنین باید برای سلامت ذهن از موادی مثل میوه ها و سبزیجات که سرشار از آنتی اکسیدان و پلی فنول های التهابی هستند، استفاده کنید.

بهترین مواد غذایی برای مغز چیست؟

اسید چرب امگا 3 یک ماده سازنده مغزی محسوب می شود. همچنین برای خانم های باردار و کودکان هم مناسب است، عملکرد مغز و حافظه را با بالا رفتن سن بهبود می بخشد. امگا 3 نقش محافظتی در برابر بیماری آلزایمر و جنون دارد.

اسید های چرب امگا 3 در ماهی هایی مثل سالمون، ماهی، آجیل و دانه های گیاهی یافت می شود.

میوه هایی مثل انواع تمشک برای مغز فواید زیادی دارد. آن ها حاوی آنتی اکسیدان می باشند که به پاکسازی بدن و مغز از مواد آسیب زا کمک می کند.

چه غذایی بد ترین ها هستند؟

شکر های فرآوری شده، مواد غذایی بسته بندی شده و شکلات هم عملکرد مغز را به هم می ریزد.

چند راهکار مرتبط با رژیم غذایی مناسب مغز

    باید در بلند مدت به یک رژیم غذایی خوب برای مغزتان پایبند بمانید و نتایج مثبت را در طولانی مدت تجربه کنید بنابراین انتظار نداشته باشید که با خوردن یک عدد بلوبری، عملکرد بهتری برای امتحان فردا از خودتان نشان دهید.

    مواد غذایی که برای قلب مناسب هستند، برای مغز هم فواید زیادی دارند.

    رژیم مدیترانه ای یکی از بهترین رژیم ها برای مغز و قلب است.

    همچنین منابع طبیعی امگا 3، از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات کامل برای سلامت مغز و قلب مفید می باشند.