۰ نفر

تولید سنسور‌های الکتریکی برای تشخیص آریتمی قلب

۸ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱
کد خبر: 594316
تولید سنسور‌های الکتریکی برای تشخیص آریتمی قلب

محققان آمریکایی موفق به تولید ابزار جدیدی برای رصد فعالیت‌های داخل سلول‌های قلبی شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه دانشگاه کالیفرنیا- سن دیگو، مهندسین «دانشگاه کالیفرنیا- سن دیگو» موفق شده اند ابزار قدرتمند جدیدی را تولید کنند که قادر به رصد فعالیت‌های الکتریکی داخل سلول‌های قلبی با استفاده از سنسور‌های ریز «پاپ آپ» است؛ سنسور‌هایی که قادر به اطلاعات گیری از سلول، بدون آسیب رساندن به آن هستند.

این دستگاه به شکل مستقیم، حرکت وسرعت سیگنال‌های الکتریکی را که داخل یک سلول قلبی جریان دارد و نیز سیگنال‌هایی را که بین سلول‌های قلبی حرکت می‌کند، اندازه گیری می‌کند. همچنین این، نخستین باری است که این سیگنال ها، داخل سلول‌های بافت‌های سه بعدی مورد اندازه گیری قرار می‌گیرند.

بر اساس اطلاعاتی که در تاریخ ۲۳ دسامبر در مجله علمی «Nature Nanotechnology» منتشر شد، این دستگاه می‌تواند دانشمندان را قادر سازد تا اطلاعات بیشتری در خصوص اختلال‌های قلبی و بیماری‌هایی نظیر «آریتمی» (غیر طبیعی بودن ریتم قلب)، حمله قلبی، یا فیبروز (سفت شدن و یا ضخیم شدن بافت قلب) به دست آورند.

«یو گو» (Yue Gu) از نویسندگان این تحقیق که به تازگی دکترای خود را در زمینه علم مواد و مهندسی در «دانشگاه کالیفرنیا – سن دیگو» کسب کرده در این ارتباط می‌گوید: پژوهش این مسئله که چطور سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌های مختلف منتشر می‌شوند، برای فهمیدن مکانیسم عملکرد سلول و نیز بیماری، امری مهم به حساب می‌آید.

او در ادامه می‌افزاید: بی نظمی در این سیگنال می‌تواند نشان‌های از آریتمی باشد. به طور مثال، اگر سیگنال قلبی نتواند به شکلی صحیح از یک بخش قلب به بخش دیگر انتشار یابد، در نتیجه برخی از بخش‌های قلب قادر نخواهند بود سیگنال را دریافت کنند و در نتیجه منقبض نخواهند شد.

همچنین پروفسرو «شنگ شو» (Sheng Xu) نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید: با این دستگاه ما قادر هستیم تا در سطح سلولی بزرگنمایی (زوم) کرده و تصویری با کیفیت بالا را از آنچه در قلب اتفاق می‌افتد، مشاهده کنیم. ما می‌توانیم ببینیم کدامیک از سلول‌ها عملکردی نادرست دارند و کدامیک با بقیه همگام نیستند و در کجا سیگنال ضعیف است. این اطلاعات می‌توانند مورد استفاده قرار گرفته و به تشخیص بهتر کمک کنند.