۰ نفر

اومیکرون به سرعت در آفریقا در حال گسترش است

۳ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۵۷
کد خبر: 592752
اومیکرون به سرعت در آفریقا در حال گسترش است

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا(CDC) اعلام کرده که تاکنون ۲۲ کشور آفریقایی موارد ابتلا به سویه جدید اومیکرون کرونا را گزارش کرده‌اند. این سویه به سرعت در حال گسترش در آفریقاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «جان نکنگاسانگ -  John Nkengasong» در نشست دوره‌ای به خبرنگاران گفت: بر اساس ارقام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بورکینافاسو، توگو، مصر، کنیا، مغرب و موریس کشورهایی هستند که هفته گذشته موارد ابتلا به این سویه را گزارش کرده‌اند.

او همچنین تاکید کرد: سویه اومیکرون به سرعت در آفریقا در حال گسترش است.

این اظهارات نکنگاسانگ پس از آن مطرح می‌شود که وزارت بهداشت اتحادیه آفریقا سه هفته پیش در مورد سویه اومیکرون نوع جدید و بشدت جهش یافته کرونا مردم را به آرامش دعوت اعلام کرد که هیچ دلیلی برای وحشت بیش از حد از این سویه جدید وجود ندارد و ما بی‌دفاع نیستیم.

رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا در مورد اومیکرون گفته بود که ما بسیار نگران هستیم، اما نگران این نیستیم که وضعیت را نتوان مدیریت کرد.

او تاکید کرد که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا برای مواجه شدن با سویه جدید آماده است و در موقعیت خوبی قرار دارد تا از افزایش موارد مبتلایان جلوگیری کند.

سویه جدید کرونا در حالی در جنوب آفریقا شیوع پیدا کرده است که تنها هفت درصد از جمعیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی قاره آفریقا  واکسینه شده‌اند.

قاره آفریقا برای ایمن سازی ۶۰ درصد ساکنانش و دستیابی به سطحی از مصونیت در برابر ویروس کرونا حدود ۱.۵ میلیارد دز واکسن نیاز دارد. این در حالی است که تاکنون این قاره کمی بیش از ۴۰۰ میلیون دز دریافت کرده است.

سویه اومیکرون نوع جدید کرونا برای اولین بار یک هفته پیش توسط آفریقای جنوبی به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد و به سرعت در سراسر قاره ها ظاهر شد.

تا صبح پنجشنبه، تعداد موارد تایید شده کووید-۱۹ در آفریقا به ۹ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۸۱۳ نفر و تعداد قربانیان به ۲۲۶ هزار و ۵۳۶ نفر رسید. هم اینک این ارقام به ۹ میلیون و ۴۵۶ هزار و. ۴۹۷ و ۲۲۷ هزار و ۳۱۵ نفر افزایش یافته است.

در این پیوند همچنین واشنگتن پست روز جمعه گزارش کرد: اومیکرون در آفریقای جنوبی به طور نسبی خفیف به نظر می رسد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آفریقا می‌گوید ممکن است در همه جا این گونه نباشد.

رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا روز پنجشنبه گفت داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که سویه اومیکرون ممکن است بستری شدن کمتر در بیمارستان و علائم شدید نسبت به نوع دلتا شود اما نباید این را به تمام کشورها تعمیم داد.

بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر صورت گرفته، از حدود  ۱۶۱ هزار مورد ابتلا به گرونا در آفریقای جنوبی بین ماه‌های اکتبر و اوایل دسامبر احتمال بستری شدن موارد ابتلا به اومیکرون ۸۰ درصد کمتر از نوع دلتا در بیمارستان‌هاست. برای بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها نیز خطر ابتلا به بیماری شدید ۳۰ درصد کمتر است.